0000000000461132

AUTHOR

Umberto Di Maggio

Household Budget Management and Financial Behaviour of the Italian Family in Times of Crisis*

Why are Italians at the bottom of international rankings on financial literacy? Why do they fail to make speculative financial choices and have a marked aptitude for precautionary saving? Using a Weberian perspective on household “budget management” [haushalt] and analysing the results of recent research (e.g. OECD, CONSOB and Bank of Italy), the authors argue that there are always “good reasons” and thus specific rationality that encourages people to save and reject financial speculation. This economic choice emanates from cognitive bias, financial socialisation, financial literacy, and environmental conditions. The hypothesis is that Italian households demonstrate a weaker attitude toward…

research product

Analisi qualitativa

Il progetto di ricerca elaborato all’interno del percorso LiberaIdee ha previsto un approfondimento condotto con un approccio di tipo qualitativo. In base alla letteratura presente in materia, nonché alle ricerche condotte a livello nazionale e regionale sulla percezione del fenomeno criminale e corruttivo, si è scelto di approfondire l’ambito della produzione di beni e servizi. Il rapporto presenta la sintesi delle prime risultanze che emergono dalle interviste semi-strutturate a esponenti regionali delle associazioni di categoria legate al mondo della produzione di beni e servizi. Il contributo propone nodi tematici e contenuti concettuali emersi dalle interviste in una prima analisi cond…

research product