0000000000596811
AUTHOR
F Nigro
Syn-thrusting extensional tectonics in Sicily belt
Gravity-driven stratal pattern in late orogenic extensional setting: an example from north-eastern Sicily
Landforms evolution in collisional-dominated settings: the case of northern Sicily (Central Mediterranean
Faults role in geological processes. Repeated changing of activity mode and magnitude fron basin formation to mountain belt staking: the case of the Sicilian Chain (central Mediterranean)
some morphological effects related to a non-uniform uplifting of crustal bloks in Northern Sicily (Central Mediterranean
Deformazioni attive in Sicilia Centrale: L'Esempio del vulcanismo sedimentario di Caltanissetta
La vulnerabilità alla desertificazione della Sicilia
Evoluzione tettonica mesozoica-terziaria della Sicilia centro-settentrionale
From compression to exstension during the Sicily chain building
large scale structural patterne as the result of the interplay between compression and extension during chain building: the case of the Sicily belt (central Mediterranean)
Foglio 619, Santa Margherita di Belice
Neotectonic uplift and tilting of crustal blocks in Northern Sicily
La Sicilia settentrionale è caratterizzata da un’intensa attività sismica che è espressione di deformazioni attive. In questo settore dell’Isola affiora il nucleo della catena neogenica delle Magrebidi occidentali, che è sottoposto ad intenso sollevamento durante il Plio-Pleistocene. Le deformazioni più recenti sono, in gran parte, rappresentate da sistemi di faglie estensionali e trascorrenti. Il tasso di sollevamento non è uniforme, così come suggerisce la differente elevazione dei depositi di questo periodo. Essi affiorano lungo il settore costiero settentrionale e la loro quota decresce complessivamente dall’estremità nord-est a quella nord-ovest della Sicilia. Le deformazioni più recen…