0000000000681731

AUTHOR

Vincenzo Gallo

White Paper of Italian Gastroenterology: Delivery of services for digestive diseases in Italy: Weaknesses and strengths

In 2011 the three major Italian gastroenterological scientific societies (AIGO, the Italian Society of Hospital Gastroenterologists and Endoscopists; SIED, the Italian Society of Endoscopy; SIGE, the Italian Society of Gastroenterology) prepared their official document aimed at analysing medical care for digestive diseases in Italy, on the basis of national and regional data (Health Ministry and Lombardia, Veneto, Emilia-Romagna databases) and to make proposals for planning of care. Digestive diseases were the first or second cause of hospitalizations in Italy in 1999–2009, with more than 1,500,000 admissions/year; however only 5–9% of these admissions was in specialized Gastroenterology un…

research product

Uno strumento di pianificazione per la salvaguardia degli edifici storico-monumentali. Un caso di studio: la chiesa del SS. Salvatore a Naro

Il patrimonio storico, e in particolare gli edifici monumentali, sono i manufatti tra i più vulnerabili nei confronti degli eventi sismici, e spesso determinano anche gravi ripercussioni su quello che comunemente è definito ”rischio urbano”. Per la conservazione e la tutela del patrimonio culturale nei riguardi dell’azione sismica è necessario disporre di strumenti di analisi in grado di permettere la valutazione della vulnerabilità e del rischio, nonché la progettazione degli interventi di miglioramento sismico. Le Linee Guida per la valutazione e riduzione del rischio sismico del patrimonio culturale – allineamento alle nuove Norme tecniche per le costruzioni, G.U. 26.02.2011, n°47 (di se…

research product