0000000001186513
AUTHOR
M. Amoruso
Apprendere una seconda lingua da analfabeti tra ricerca e didattica. Una esperienza con i minori stranieri non accompagnati a Palermo
This contribution presents data and experiences acquired within the frame of the “Inclusion Project Linguistic School of Italian Language for Foreigners” of the University of Palermo. The program, created five years ago, has designed and managed educational courses for adults and unaccompanied minors (msna) of low and very low schooling level, most of them between 16 and 18 years old, and developed a series of social initiatives related to the insertion of these minors in Sicilian Society. These youths are part of a large number of unaccompanied adolescents who, in recent years, have come ashore to the port of Palermo along with thousands of refugees and asylum seekers. A significant number…
Testo, parola, sillaba, andata e ritorno. Un modello di didattica per classi a nulla o bassa scolarizzazione
L'articolo descrive un modello di didattica fortemente innovativo rivolto ad adolescenti ed adulti migranti che arrivano in Italia senza essere mai andati a scuola e che devono apprendere contemporaneamente una nuova lingua e le basi dell'alfabetizzazione.
L’italiano per accompagnare. Un percorso di azione e (anche) di ricerca
L'articolo delinea le basi del progetto di ricerca ItasTra/Cpia Palermo 1 volto ad adolescenti ed adulti migranti che arrivano in Italia senza essere mai andati a scuola e che devono apprendere contemporaneamente una nuova lingua e le basi dell'alfabetizzazione