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C. M. Porto

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Percorsi di sviluppo e politiche di competitività in Sicilia.

2009

Politiche di competitività; Regionalizzazione; SostenibilitàSicilia; Strategia di Lisbona e Gothenburg; Competitività e sostenibilitàSettore M-GGR/02 - Geografia Economico-PoliticaSostenibilitàStrategia di Lisbona e GothenburgRegionalizzazioneSostenibilita'Politiche di competitivitàSiciliaCompetitività sostenibilità Sicilia Stema Unione EuropeaCompetitività; Sostenibilita'; RegionalizzazioneCompetitivitàCompetitività e sostenibilità
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A NEW DIALETICS CENTRE/PERIPHERY: CONSUMPTION PATTERNS AND PRACTICES IN THE SUBURBAN AREAS

2014

This paper deals with the analysis of current changes which have been recently shaping unprecedented urban structures in some suburban areas, due to the emerging of new consumptions spaces. In particular, the work aims at highlighting the effect of urban sprawl on the main Sicilian metropolitan areas, also moulded by the diffusion of the suburban retailing formats, in order to evaluate to what extent these dynamics have been contributing to the configuration of new urban landscapes and unprecedented socio-economic structures, not to mention the support in the process of containing social and economic marginalisation.

centre-periphery dialecticsSettore M-GGR/02 - Geografia Economico-Politicaperiphery dialecticsurban sprawlconsumption spaces ; periphery dialectics ; urban sprawlcitynew consumption spaces centre-periphery dialectics urban sprawl city SicilySettore M-GGR/01 - GeografiaSicilynew consumption spacesconsumption spaces
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Urban regeneration and commerce in Catania

2011

Commerce.local development ; cultural heritage; historical centreSettore M-GGR/02 - Geografia Economico-PoliticaSicily; Local development; Historical Centre; Commerce.Local developmentCommercio Cataniacultural heritageSettore M-GGR/01 - GeografiaSicilyHistorical Centre
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Retail Geography in Italy: Historical Evolution and Future Challenges

2020

This chapter deals with the evolution of retail geography in Italy through a double perspective of analysis. On the one hand, the work deals with the transformation of retailscapes in the country, ranging from the first department stores to the evolution of retail in central and suburban areas. On the other hand, the chapter scrutinises the emergence of retail geography in Italy as a sub-discipline, strictly linked to the urban and economic approach, in order to deeply evaluate the geographical contribution in interpreting as well as analysing the transformation of retail and consumption places, which, in recent decades, have been completely reshaping forms and functions of Italian urban an…

GeographySettore M-GGR/02 - Geografia Economico-PoliticaItaly; Resilience; RetailItalyResilienceWork (electrical)Retail Italy resilienceOrder (business)RetailEconomic geographyConsumption (sociology)Settore M-GGR/01 - Geografia
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Le scelte localizzative dei grandi spazi commerciali: effetti economici, sociali ed ambientali.

2015

I processi di suburbanizzazione commerciale in atto ormai da decenni in diversi scenari urbani non soltanto hanno ridisegnato i modelli e i luoghi di consumo, scompaginando la dialettica tradizionale centro/periferia, ma hanno anche plasmato un’inedita configurazione degli spazi urbani e periurbani, in particolare dei loro modelli di organizzazione e dei processi di produzione e consumo di risorse. La coscienza sempre più diffusa dell’importanza della sostenibilità, declinata in ambito economico, sociale e ambientale, rende necessaria una riflessione sugli effetti prodotti dai grandi luoghi del commercio sul sistema ecologico e antropico in cui insistono. Al di là di una vasta gamma di tipo…

Settore M-GGR/02 - Geografia Economico-Politicaresistenze socialiCommercio cittàGDO.vuoti urbaniCONSUMOimpatto ambientaleSettore M-GGR/01 - GeografiaCommercioCITTA'GDOCONSUMO CITTA'Commercio impatto ambientale resistenze sociali vuoti urbani GDO.
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