6533b7defe1ef96bd1276c9e
RESEARCH PRODUCT
Per Luigi. Annotazioni su "Folklore e profitto"
Ignazio Buttittasubject
folklore profit popular culturefolklore profitto cultura popolareSettore M-DEA/01 - Discipline Demoetnoantropologichedescription
Folklore e profitto. Tecniche di distruzione di una cultura (1973) di Luigi Lombardi Satriani costituisce una preziosa testimonianza di una fase trasformativa della società e della cultura italiane le cui tracce restano ben visibili. Il saggio cerca di sottolineare come questo lavoro di Lombardi Satriani costituisca una lucida e disincantata analisi di come la cultura folklorica, gramscianamente intesa come cultura delle classi subalterne, venisse, all’indomani del ’68 e per tutti gli anni Settanta, accolta, manipolata, smembrata secondo le sensibilità, le esigenze e gli interessi tanto dai giovani figli delle classi egemoni quanto dalla borghesia intellettuale politicamente impegnata e, essenzialmente se non esclusivamente ai fini del profitto, dal mercato industriale. Una lucida e disincantata analisi delle implicite e esplicite contraddizioni insite in un recupero ideologicamente orientato e economicamente viziato della cultura popolare. Folklore and Profit. Techniques of destruction of a culture (1973) by Luigi Lombardi Satriani constitutes a precious testimony of a transformative phase of Italian society and culture whose traces remain clearly visible. The essay tries to underline how this work by Lombardi Satriani constitutes a lucid and disenchanted analysis of how folk culture, understood in Gramsci's terms as the culture of the subaltern classes, was, after 1968 and throughout the 1970s, welcomed, manipulated, dismembered according to sensitivities, needs and interests both by the young children of the hegemonic classes and by the politically engaged intellectual bourgeoisie and, essentially if not exclusively for the purposes of profit, by the industrial market. A lucid and disenchanted analysis of the implicit and explicit contradictions inherent in an ideologically oriented and economically flawed recovery of popular culture.
year | journal | country | edition | language |
---|---|---|---|---|
2022-11-01 |