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RESEARCH PRODUCT
Scritti in onore di Pellegrino Capaldo
E LaghiG ZandaCarmine Bianchisubject
Settore SECS-P/07 - Economia AziendaleQuality in delivering public services has been recognised as a major issue challenging performance in the public sector as well as the ability to operate effectively and within budget constraints. Empirical findings shown by the literature demonstrate that concrete efforts have been produced towards the evaluation and improvement of satisfaction levels of citizens and other Public Administration’s ‘customers’. However still today this issue portrays many unresolved criticalities particularly concerning the methodological approaches and operative tools to adopt in order to integrate ‘customer satisfaction’ programs with the wider organisational control system in each public administration. This paper adopts a non-conventional view of the ‘customer satisfaction’ concept. This is currently meant as a matter of social reporting or even statistical analysis based on the users’ perceptions on the level of provided services by a given (front office) unit in the public sector. Here an inter-institutional perspective is adopted with a view to map the overall value chain leading to the final product delivered to citizens or the community. Inside this chain tracking the underlying administrative products delivered by back-office units to their ‘internal clients’ in the public administration is recommended as a fundamental step to understand how to improve performance in satisfying citizens’ needs. This should also require a proper link between the administrative units’ goals and performance measures to the desired efficiency and effectiveness of processes leading to the attainment of administrative products providing the basis of the final services delivered to the private sector. Based on first empirical findings from field analysis in the Italian context the paper aims to outline an approach which could assist both politicians and managers to better assess and improve performance according to a customer satisfaction perspective.description
La qualità dei servizi è stata riconosciuta come un rilevante aspetto caratterizzante la performance dell’azienda pubblica, analogamente alla capacità di operare secondo criteri di efficienza e nel rispetto dei vincoli di bilancio. Sebbene sia possibile riscontrare alcuni significativi casi di adozione di politiche di customer satisfaction nelle amministrazioni pubbliche italiane, a tutt’oggi il tema presenta significative criticità, specialmente in ordine agli aspetti metodologici e agli strumenti operativi che consentano di integrare dette politiche nel sistema di programmazione e controllo delle aziende che erogano tali servizi. Il presente lavoro adotta una diversa prospettiva di analisi del miglioramento della performance in ottica di “customer satisfaction”, rispetto a quella tradizionalmente utilizzata, specie con riferimento al settore pubblico. Piuttosto che focalizzare soltanto l’interazione tra “cliente/utente” esterno all’amministrazione pubblica e unità direttamente preposte all’erogazione dei servizi, in questa sede si propone di una chiave di lettura di tipo interistituzionale. Tale prospettiva è volta a comprendere le criticità e i generatori di prestazione connessi allo svolgimento dei processi gestionali da cui deriva il conseguimento di “prodotti” dell’attività amministrativa a beneficio dei “clienti/utenti” interni ed esterni, rispetto all’amministrazione pubblica. La rappresentazione della “catena del valore” alla luce della quale sia possibile esplicitare le responsabilità e i connessi indicatori di performance volti a collegare in sequenza diverse unità di “back-office” nel settore pubblico, ai fini del miglioramento del servizio all’utenza finale, costituisce un momento fondamentale per internalizzare nella pubblica amministrazione gli stimoli provenienti dalle tradizionali indagini di “customer satisfaction” e tradurli in concreti miglioramenti ai processi gestionali e ai connessi “prodotti” dell’attività amministrativa.
year | journal | country | edition | language |
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2014-01-01 |