6533b839fe1ef96bd12a6a9d

RESEARCH PRODUCT

L’inclusione vista dagli alunni: costruzione e validazione del questionario per rilevare la qualità inclusiva della scuola

Gabriella FerraraFrancesca Pedone

subject

Many national and international studies have concentrated on the evaluation and promotion of the inclusive qualities of schools. It is a complex issue which has led to wide debate and a variety of contributions which in turn highlight the need for a tool capable of measuring the inclusive quality of our schools in order to determine the empirical evidence regarding this topic. This article presents the results of an experiment in drafting a questionnaire in order to measure the inclusive quality of the school system perceived by its pupils. The questionnaire is intended as an evaluation and selfevaluation tool that enables the inclusive quality generated by the context to be measured as it is perceived by pupils. At the same time the tool allows reflection processes amongst teachers to be promoted so that they can implement educational activities which contribute to the planning and control of inclusive teaching practices. This contribution puts forward an original tool for measuring the inclusive quality of the school system perceived by pupils attending primary school in several Sicilian towns. It was administered in its definitive version to a sample of 1652 children. The psychometric properties of the tool and the significance it can hold in the areas of planning in research and of educational design are presented in this paper.Settore M-PED/03 - Didattica E Pedagogia Speciale

description

Molti studi nazionali e internazionali si sono concentrati sulla valutazione e sulla promozione della qualità inclusiva della scuola. Si tratta di un argomento complesso, che ha stimolato un ampio dibattito e una varietà di contributi che mettono in luce la necessità di uno strumento in grado di misurare la qualità inclusiva delle nostre scuole, per determinare l’evidenza empirica riguardo a questo tema. L’articolo presenta i risultati di una sperimentazione finalizzata alla redazione di un questionario per la rilevazione della qualità inclusiva del sistema scolastico percepita dagli alunni. Il questionario si pone come uno strumento di valutazione e autovalutazione che permette la misurazione della qualità inclusiva generata dal contesto, così come è percepita dagli alunni; allo stesso tempo lo strumento consente di promuovere processi di riflessione negli insegnanti perché implementino un agire educativo che contribuisca alla progettazione e alla regolazione delle pratiche didattiche inclusive. Questo contributo propone un originale strumento per misurare la qualità inclusiva del sistema scolastico percepita dagli alunni di scuola primaria di alcune città siciliane. Lo strumento nella versione definitiva è stato somministrato a un campione di 1651 bambini. Nell’articolo vengono presentate le proprietà psicometriche dello strumento e la valenza che esso può avere nell’ambito della pianificazione della ricerca e della progettazione della didattica.

http://hdl.handle.net/10447/338600