6533b85afe1ef96bd12b918c

RESEARCH PRODUCT

Design e narrazioni

Vita Maria Trapani

subject

The text arises from the need to focus on the cognitive methodological and design implications of the concept of storytelling increasingly recurrent in our daily experience especially for the many forms of communication and cultural productions that are inspired by itSettore ICAR/13 - Disegno Industrialeit is a concept that also in theoretical reflection and design planning is feeding strongly innovative and evolutionary dimensions in the construction communication of meanings intangible content experiences and emotional values that overlap and intertwine with the tangible and functional expression of objects communicative artifacts spaces.. It proposes a cognitive path tangent to the development of "narratology" and the theories of narrationthus we come across a multiplicity of disciplinary connections affecting sociology psychology anthropology philosophy semiotics and of course history cinema journalism advertising up to corporate communication and political propaganda. It is an articulated panorama that today seems to expand more and more and far from being mainly addressed to theoretical issues increasingly seems to be modeled on application performative and design aspects.

description

Il testo nasce dall’esigenza di mettere a fuoco le implicazioni cognitive, metodologiche e progettuali del concetto di narrazione, sempre più ricorrente nella nostra esperienza quotidiana soprattutto per le molteplici forme di comunicazione e di produzioni culturali che vi si ispirano; si tratta di un concetto che anche nella riflessione teorica e nella progettualità del design sta alimentando dimensioni fortemente innovative ed evolutive nella costruzione, comunicazione di significati, contenuti immateriali, esperienze e valori emozionali che si sovrappongono e s’intrecciano all’espressione tangibile e funzionale degli oggetti, degli artefatti comunicativi, degli spazi. Si propone un percorso conoscitivo tangente allo sviluppo della “narratologia” e delle teorie della narrazione; ci si imbatte così in una molteplicità di connessioni disciplinari, che interessano sociologia, psicologia, antropologia, filosofia, semiotica e naturalmente la storia, il cinema, il giornalismo, la pubblicità, fino alla comunicazione aziendale e alla propaganda politica. Si tratta di un panorama articolato che oggi sembra espandersi sempre più e, lungi dall’essere prevalentemente rivolto a questioni teoriche, sempre più sembra modellarsi su aspetti applicativi, performativi, progettuali.

http://hdl.handle.net/10447/565529