6533b86cfe1ef96bd12c8646

RESEARCH PRODUCT

La flipped classroom come strumento di inclusione

Alessandra La Marca

subject

la flipped classroom l'inclusioneflipped classroom inclusionSettore M-PED/03 - Didattica E Pedagogia Speciale

description

La ricerca, svolta presso l’Istituto Professionale Economico e per il Turismo “Don Luigi Sturzo” di Bagheria (PA), ha previsto una fase preliminare durante la quale, per 12 docenti, è stato avviato un percorso formativo sulle modalità di progettazione di attività flipped. Successivamente le attività, costruite a partire dai contenuti disciplinari di Economia Aziendale, Francese, Matematica, Italiano, Storia, Educazione Fisica, Inglese, Geografia sono state proposte a 124 studenti di 7 classi con la modalità flipped. Secondo gli insegnanti, l’innovazione didattica ha fatto migliorare negli alunni la motivazione ad apprendere e la capacità di autoregolare il proprio apprendimento. The research was carried out at the "Don Luigi Sturzo" Economic Institute for Tourism and Tourism in Bagheria (PA). It consisted of a preliminary phase during which, for 12 teachers, a training course was started on how to plan flipped activities. Subsequently, the activities built from the disciplinary contents of Business Administration, French, Mathematics, Italian, History, Physical Education, English, Geography were proposed to 124 students of 7 classes with the flipped mode. According to the teachers, the didactic innovation has improved the motivation to learn and the ability to self-regulate their learning.

http://hdl.handle.net/10447/226015