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AUTHOR

Gianni B. Bradač

Computed Tomography in Processes at the Base of the Skull and in the Skull Vault

Many CT systems allow detailed examination of the bony structures of the base of the skull and the vault. Elimination of the waterbox and enlargement of the opening of the gantry allows free positioning of the head, use of coronary projections, and studies of the base of the skull. A high-resolution matrix (320 × 320 for the EMI 5005 used in most of the studies in our series) provides a high degree of accuracy. A number of authors has reported on the use of computed tomography in studying the base of the skull, especially for planning surgical proce duresor radiation therapy (Liliequist and Forsell 1976; Bradac et al. 1977 b; Bradac et al. 1977c; Bradac et al. 1978; Hammerschlag et al. 1977…

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Computertomographie bei Orbitaprozessen

Fur die Diagnostik von Orbitaerkrankungen, die durch einen ein- oder doppelseitigen Exophthalmus und/oder Storungen der Bulbusmotili-tat in Erscheinung treten, standen bisher neben den Rontgenaufnahmen des Schadels und der Orbita die Ultraschalluntersuchung, die Fluo-reszenzangiographie, die Angiographie der A. carotis interna und externa und schlieslich die Ophthalmica-Venographie zur Verfugung. Die Einfuhrung der CT hat die Bedeutung der invasiven Untersuchungsmethoden jedoch deutlich eingeschrankt (Wende et al. 1977).

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Technique of CT Examination

The three study groups used the same CT systems during the investigation period : the EMI Mark I head scanner from 1975 until June 1977 and the EMI CT 1010 head scanner from the middle of 1977, with the Diagnostic Enhancement Package since March 1980. Special studies of the base of the skull were performed with an EMI CT 5005 body scanner (Department of Radiology, Klinikum Steglitz, Free Universityof Berlin).

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Computed Tomography in Nonneoplastic Space-Occupying Intracranial Lesions

A number of nonneoplastic intracranial space-occupying lesions may resemble neoplasms in the CT scan, and definitive diagnosis is not possible with CT studies alone in many cases. Misinterpretations are possible, even when all clinical data are considered in the interpretation of the CT scan. However, the most accurate possiblepreoperative diagnosis is a prerequisite for decisions on therapeutic strategy and surgical approach. Therefore some cases may require the full range of conventional neuroradiological techniques and careful consideration of clinical findings for correct interpretation of the CT scan with its consequences for therapy. Table 6 summarizes the most common alternatives in …

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Effect of Computed Tomography on Diagnosis of Neurological Disease

Computed tomography is generally considered to be the most reliable and, indeed, the definitive diagnostic technique for demonstration of brain tumors. Approximately 98% of intracra-nial lesions are detected with CT. However, extremely high sensitivity is not the only advantage of CT in diagnosis of intracranial tumors. Accuracy in determining histological type, visualization of anatomical relations to important brain structures, knowledge of the growth pattern, and evidence of space-occupying effects of the tumor are at least as important for the neurosurgeon. In effect, CT studies allow definition of the entire complex “intracranial space-occupying process” by means of a single procedure …

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Computed Tomography in Orbital Lesions

Lesions in the orbits are characterized by unilateral or bilateral proptosis and/or disorders of ocular motion. Before the advent of computed tomography diagnosis was made on the basis of conventional radiological studies of the skull and the orbits as well as with ultrasonog-raphy, fluorescence angiography, phlebography of the ophthalmic vein, and arteriograms of the internal and external carotid arteries. The introduction of CT has brought about a correspondingdecline in the use of invasive procedures (Wende et al. 1977).

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Computertomographie der Hirngeschwülste

Neben den Schadelhirnverletzungen stellen die Hirngeschwulste die wichtigste Indikation zur Computertomographie dar. Nach ubereinstimmender Auffassung zahlreicher Autoren wird die Computertomographie hinsichtlich der Treffsicherheit beim Nachweis eines intrakra-niellen Tumors von keiner anderen Untersuchungsmethode erreicht.

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Computertomographie bei Prozessen im Bereich der Schädelbasis und der Schädelkalotte

Zahlreiche CT-Scanner erlauben das Studium der knochernen Strukturen der Schadelbasis und der Schadelkalotte. Durch Wegfall einer Wasserbox und Vergroserung der Offnung der Gantry ist heute eine freie Lagerung des Kopfes des Patienten und damit die Abtastung sehr tiefer Schadelschichten ebenso wie eine coronare Schnittfuhrung moglich. Durch eine hochauflosende Matrix (z.B. 320 x 320 bei dem fur die meisten hier gezeigten Untersuchungen verwendeten CT-Scanner EMI 5005) wird ein sehr prazises Bild erzeugt.

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Computertomographie bei nicht tumorbedingten raumfordernden intrakraniellen Prozessen

Zahlreiche, nicht tumorbedingte raumfordernde intrakranielle Prozesse fuhren computertomo-graphisch zu tumorahnlichen Bildern. Die tumorspezifische Diagnose ist in vielen Fallen allein aus dem Computertomogramm kaum zu stellen. Selbst wenn alle klinischen Befunde bei der Beurteilung eines computertomogra-phischen Bildes herangezogen werden, konnen Fehlinterpretationen unterlaufen. Gerade im Hinblick auf die Indikation zu einem neurochirurgischen Eingriff und die Wahl des Operationsverfahrens ist aber eine moglichst exakte praoperative Artdiagnose erforderlich. Im Einzelfall mus also das gesamte Repertoire der klassischen Neuroradiologie ausgeschopft werden, um im Zusammenhang mit dem klinis…

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Auswirkungen der Computertomographie auf den Untersuchungsablauf bei neurologisch-neurochirurgischen Erkrankungen

Die Computertomographie wird heute als die entscheidende und zuverlassigste Untersuchungsmethode fur den Nachweis von Hirntumoren angesehen. Mit ihr sind die intrakraniellen Geschwulste mit einer diagnostischen Genauigkeit von etwa 98% zu erfassen. Der auserordentliche diagnostische Wert der Computertomographie beruht dabei nicht nur auf dieser hohen Nachweisquote der Tumoren, sondern besonders auch auf ihrer Aussagekraft hinsichtlich Fragen der Artdiagnose eines Tumors, der Bestimmung der Lagebeziehungen zu lebenswichtigen Zentren, der Wachstumsart und der von den Geschwulsten ausgehenden raumfordernden Wirkung. So kann mit Hilfe der Computertomographie der gesamte Komplex „intra-kranielle…

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Computed Tomography in Brain Tumors

Craniocerebral injury and brain tumor are the two most important indications for CT studies. There is unanimous agreement that computed tomography is unequalled in its diagnostic accuracy in demonstration of intracranial tumors. Our own experience is based on observations in 3,750 patients with brain tumors or cerebral metastases who were studied in the period from December 1974 to March 1980 (Table 1). Initial CT studies demonstrated the intracranial tumor or tumors in 3,589 cases (95.7%). Several CT examinations were necessary for diagnosis of a brain tumor in 112 patients (3.0%). Other diagnostic procedures or postmortem studies revealed a brain tumor which had not been demonstrated with…

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Classification of Intracranial Tumors

L. Bruns (1914) stated in Krause’s “General Neurosurgery” that brain tumors included all neoplasms growing within the cranial cavity and that these might be divided into three groups: (1) genuine tumors, (2) granulomatous lesions, and (3) parasites. Current use of the term “brain tumor” is more precise and limited to the first of L. Bruns’ categories. Even so, brain tumors represent a large and inhomoge-neous group. The comparison and evaluation of such a diverse set of observations is only possible after making a systematic classification of pertinent data.

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