0000000000065402
AUTHOR
Mannone M
Sing and Measure: Sound as Voice as Quanta
The universal concept of a “music of the spheres” traverses the history of philosophy, science and art, from Pythagoras to Kepler and beyond. In modern times, a sphere in three dimensions—the Bloch sphere—is used to illustrate the state of a qubit, the basic unit of quantum information. On the same spherical surface, the fundamental components of voice production can be located, so that any utterance can be seen as the evolution of a unit two-dimensional vector having complex coefficients. Indeed, any sound can be analyzed and decomposed into overlapping sinusoidal components, broadband noises, and impulsive transients, which in turn can be associated to fundamental means of vocal sound pro…
Alberi e Sinfonie: matematica, musica e complessità della natura
[no abstract]
Networks of Music and Images
Il potere di astrazione della teoria delle categorie può essere utilizzato per descrivere procedure e strutture musicali. La stessa teoria matematica può essere applicata alle forme visuali e alle loro trasformazioni, comprese le applicazioni computazionali. Poiché è possibile associare musica e immagini attraverso apposite mappature (mappings), è anche possibile connettere reti (networks) di frammenti musicali e di immagini descrivendo progressivamente le modifiche apportate alle forme musicali e visuali. In questo articolo si intende proporre un nuovo approccio alla scrittura musicale secondo questi principi, ovvero componendo musica a partire da una rete di immagini in grado di “sonorizz…
Hegel’s Conceptual Group Action on Creative Dynamics in Music
The present paper presents a mechanism to catalyze that crucial step in a creative process, where the critical concept’s “walls” (referring to the common “box” metaphor) are identified and opened. We propose a concrete, but generic body of six concepts and the action of a group of transformations of this body, a toolbox that should offer a set of operational perspectives onto the critical concept’s walls. The conceptual body and the group action are deduced from the first paragraphs of Georg Wilhelm Friedrich Hegel’s Wissenschaft der Logik. On this body, a group, called the “Hegel group”, acts and reflects some of the relations and operations that are hidden in Hegel’s text. We then identif…
Libellule, Fiori, Origami: momenti matematici al Joint Mathematics Meetings 2020
“Welcome in the Mile High City”, benvenuti nella città a un miglio di altitudine, è la scritta che accoglie i visitatori a Denver, nello stato del Colorado, nella profonda America delle Montagne Rocciose. Denver è nota agli amanti di sport ed esplorazioni, nonché agli appassionati di paleontologia, per i numerosi fossili di dinosauri. Ed è nota agli studiosi per il gigantesco Convention Center, scelto come sede per il Joint Mathematics Meetings dello scorso gennaio 2020 (JMM 2020), vedi Figura 1.
Strutture e trasformazioni condivise in matematica e musica: dalle categorie alla musicologia / Shared structures and transformations in mathematics and music: From categories to musicology
Le mutue influenze tra scienza e musica, iniziate con Pitagora, caratterizzano la ricerca musicale contemporanea, dalla teoria all'analisi della performance. La matematica può collegare campi diversi: in particolare, la teoria matematica delle categorie e, più in generale, il pensiero diagrammatico, costituiscono un potente strumento per analizzare i processi e le trasformazioni tra i processi. Una categoria è data da oggetti (punti) e trasformazioni tra di loro (frecce), che verificano la proprietà associativa e possiedono l’elemento neutro. Punti e frecce costituiscono diagrammi. Un'intera categoria può essere vista come un punto e le trasformazioni tra categorie possono essere rappresent…
Mathematics and Musical Entropy
Arts can provide intuitive examples to enhance the understanding of complex mathematical concepts. Also, mathematics can give precise answers to musical questions that can be raised during the analysis of works of art including musical scores. If musical parameters and mathematical objects are seen as belonging to categories, analysis becomes a dialogue and a mapping between them. This paper develops an idea of “open” musicology that exploits suggestions and contaminations with other research areas, first of all from mathematics and the mathematical formalism behind physics. The focus is on the concept of entropy joined with Discrete Fourier Transforms (DFT), that can be extended to the def…
Matematica e arti visive: percorsi interdisciplinari fra matematica, arte e coding
[no abstract]