0000000000272952
AUTHOR
Sica Anna
Il più grande spettacolo del mondo
La guerra come uno degli spettacoli più studiati e presentati dalla cinematografia contemporanea sulla scia della drammaturgia classica.
Recensione di Willmar Sauter & David Wiles The Theatre of Drottningholm - Then and Now: Performance between the 18th and 21st Centuries
Dalla vicenda personale di Berijer, divenuto in seguito al ritrovamento di Drottningholm professore di Storia del Teatro dell'Università di Stoccolma, e fondatore del primo dipartimento di studi teatrali in Scandinavia nel 1946, prende il via un'indagine sulle condizioni storiche e i fatti artistici che determinarono i diversi tipi di rappresentazione e, anche, di recitazione, diffusisi nella seconda metà del diciottesimo secolo e, in modo particolare, sulla scena di Drottningholm.
Reinardt e Pirandello. Dal copione de I sei personaggi in cerca d'autore di Max Reinhardt
La ricostruzione della creazione registica e interpretativa di Reinhardt sulla base dell'analisi del suo copione d I sei personaggi in cerca d'autore.
Recensione di The Players’ Advice to Hamlet: the Rhetorical Acting Method from the Renaissance to the Enlightenment
The Players’ Advice to Hamlet (2020), scritto da David Wiles per la Cambridge University Press (370 pp.), è un lavoro che raccoglie i dati e le riflessioni di molti anni di ricerca, e indica quali debbono essere gli strumenti di analisi e rilevazione della filologia teatrale. The Players’ Advice to Hamlet (2020) written by David Wiles and published by Cambridge University Press (370 p.) is a volume that houses resources which have been analysed during a long period of work, and underlines methods and models of the theatrical philology.
Tommaso Salvini 1860: Fortinbras come Garibaldi al Teatro dei Fiorentini di Napoli
Garibaldi landed in Marsala on 11 May 1860. In July of the same year, the Thousand were still fighting in Sicily with the aim of reaching Calabria, where they would have arrived on 1 August, and from there marched to Naples. And on the very evening of 14 July, on the stage of Florentines theatre in Naples, the leading actor Tommaso Salvini (1829-1915) presented a mutilated Hamlet, deprived above all of the most introspective and sentimental scenes, whose interpretation is still preserved in his prompt-book of Hamlet. The declamatory symbols marked by Salvini are still readable in the prompt-book of his 1860 interpretation that is now housed at the Museo Biblioteca dell’Attore, in Genoa. Und…
D’amore e d'arte. Le lettere a Eleonora Duse di Aleksandr Volkov nel lascito Thun-Salm e Thun-Hohenstein
Aleksandr Volkov's letters to Eleonora Duse - almost completely neglected for more than ninety years - tell us Duse’s relationship with Volkov, i.e. between Lenor and Alex: a liaison that was fed on art and life, as well as on ordinary and extraordinary facts of history. The correspondence is composed of 303 letters, telegrams and notes written by Volkov to Duse in 1891 and 1892. We have not the letters that Lenor sent to Alex, but some fragments of them have been preserved, cited by Volkov in his letters. Moreover, some actress’s notes are still legible in the margin of some of Volkov’s letters and telegrams. If we combine them with the copious documentation on the actress which is extensi…