0000000000370059
AUTHOR
Giovanna Ripoli
Prevalence of the bullying phenomenon in a schools sample of Palermo, Sicily: a pre-post intervention observational study among teachers
Background and aim of the work: Bullying involves a significant percentage of school-age children. According to the latest available surveillance data, in Sicily, the estimated prevalence among 11-15 years old children is 14%. This study aimed to estimate a prevalence of the bullying phenomenon, observed by teachers, in a sample of secondary schools of Palermo, Sicily. Moreover, after the conduction of preventive interventions among teachers, aimed to evaluate any modification in bullying prevalence. Methods: A cluster sampling selection according to socio-economic level of the school neighborhood was carried out. Two anonymous online questionnaires, pre and post-intervention, were administ…
Salvate Eva in Sicilia: indagine conoscitiva 2016 sull’adesione allo screening organizzato del cervicocarcinoma.
In Sicilia, a fronte di un incremento dell’estensione dello screening organizzato del cervicocarcinoma, non corrisponde un aumento dell’adesione. Nei mesi di gennaio-giugno 2016 è stata condotta un’indagine trasversale somministrando un questionario standardizzato a un campione di 365 donne, per descrivere le ragioni del fenomeno e promuovere interventi mirati. Per le variabili di atteggiamento e conoscenza è stato utilizzato l’Health Belief Model, che ha esplorato la percezione della donna della suscettibilità (rischio di sviluppare il cancro), della gravità della patologia e dei benefici derivanti dal pap-test. Dai risultati emerge che il 66,6% delle intervistate ha effettuato un pap- tes…