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Paternostro G

Dalla risorgenza alla standardizzazione? L'Unesco fa scuola

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La lingua della canzone italiana

The volume offers a descrption of the main linguistic aspects of the Italian popular song. In the first chapter a brief reconstruction of the history of Italian popular song is showed. The second chapter focuses on the relations between tradition and innovation in the Italian popular song. In particular, authors underline the role of intertextuality in the development of the Italian popular song. The third chapter is devoted to investigate the synchronnic variability (both spatial and social) within the Italian popular song. The final chapter shows the role of the Italian dialects in the historical development of the Italian popular song

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Insegnare e apprendere la scrittura all'università. Il racconto di un'esperienza con apprendenti sinofoni

Il lavoro descrive un percorso didattico rivolto ad apprendenti sinofoni di italiano LS/L2 che mira a insegnare la testualità scritta dell'italiano a partire dal ragionamento sulle strutture frastiche. Il lavoro focalizza l'attenzione sulle peculiarità dello sviluppo delle abilità che si mettono in moto nel passaggio dall'uso orale a quello scritto della lingua. Successivamente, si discutono le dinamiche pragmatiche che si innescano nel processo di apprendimento della scrittura e che consentono di colmare lo iato fra dimensione della frase e dimensione del testo. Nella seconda parte, ci si sofferma sull'applicazione a un gruppo di apprendenti sinofoni di un modello (la grammatica valenziale…

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Narrare in italiano L2: Gestione delle strutture interazionali e linguistiche da parte di un campione di minori stranieri non accompagnati (MSNA)

The present work moves from a wider project on Italian as L2 competence of a group of foreign unaccompanied minors (MSNA) included in the literacy courses of the Scuola di Lingua Italiana per Stranieri dell’Università di Palermo (ItaStra). The article focuses on the analysis of a narrative speech corpus from native/non native face to face conversations. The narratives involve in particular the experience of migration. In this perspective, a special attention will be paid on the interaction turns, the discourse and pragmatic competence, and the use of linguistic constructions typical of story-telling (the use of conjunctions, verb tense conjugation and adverbs).

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Parole per nascondere la cosa (nostra)

Breve nota sul modo in cui la parola 'mafia' è stata usata da Cosa Nostra per nascondere la sua reale identità.

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I Parlanti e le loro storie. Competenze linguistiche, strategie comunicative e livelli di analisi

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