0000000000389044
AUTHOR
Luigi Russo
Progression of coronary artery calcification and cardiac events in patients with chronic renal disease not receiving dialysis
We tested for the presence of coronary calcifications in patients with chronic renal disease not on dialysis and studied its progression in 181 consecutive non-dialyzed patients who were followed for a median of 745 days. Coronary calcifications (calcium score) were tallied in Agatston units by computed tomography, and the patients were stratified into two groups by their baseline calcium score (100 U or less and over 100 U). Survival was measured by baseline calcium score and its progression. Cardiac death and myocardial infarction occurred in 29 patients and were significantly more frequent in those patients with calcium scores over 100 U (hazard ratio of 4.11). With a calcium score of 10…
Il Consiglio europeo, chiave interpretativa dell'evoluzione giuridica e dello sviluppo politico-economico dell'Unione europea
Brandi-re l'immagine
Il caso Du Bos e il paradigma dell'estetica
Il contributo evidenzia non solo il ruolo fondamentale di Jean-Bapiste Du Bos nel Settecento europeo, il secolo della “nascita dell’esteica”, ma ne sottolinea anche la sua virtuale incidenza nel dibattito contemporaneo. Il “caso Du Bos” è tale perché le sue Riflessioni hanno subito nella storiografia estetica una sorta di rimozione e considerato di conseguenza come un autore di “fini osservazioni” che tuttavia “non costituiscono un insieme sistematico” ma al massimo raggiungono una “sistematicità precaria”. Tale paradigma storiografico (basti ripensare le storie dell’estetica di Zimmerman, Menéndez y Pelayo, Bosanquet e Croce) ha dunque infelicemente marginalizzato le riflessioni di Du Bos:…
Il Sublime in Sicilia
Negli stessi anni in cui in Francia e in Inghilterra il Sublime ascende al rango di categoria estetica, in Sicilia questo concetto trova un sorprendente campo di elaborazione. Tra la fine del Seicento e i primi anni del secolo successivo, soprattutto nell’ambito delle feste barocche, molti autori fanno uso della formula ossimorica “orrore che diletta” per descrivere l’effetto che lo spettacolo delle macchine pirotecniche – esse stesse concretizzazione iconica delle nozioni di “colossale” ed “effimero” – producono sullo spettatore. Il saggio analizza, a partire da una pluralità di fonti coeve, le condizioni entro cui (sia pure episodicamente e in misura del tutto implicita) la Sicilia partec…
Neoestética: estrategias de la crisis
Estetica e critica d'arte nell'Ottocento
Evaluation of Hypertension, Proteinuria, and Abnormalities of Body Weight in Italian Adolescents Participating in the World Kidney Days
Introduction: World Kidney Day (WKD) was promoted by the Italian Kidney Foundation and the Italian Society of Nephrology for raising awareness, detection, prevention, and treatment of kidney diseases. The Italian WKD focused on the “School Project” by screening students attending the fifth year of high school. The main goal of the “School Project” was to assess in healthy adolescents the presence of hypertension (HTN) and proteinuria; as well as to evaluate potential interrelations between overweight, obesity (both measured with different anthropometric methods), blood pressure (BP) levels, and proteinuria. The ancillary goal was to have an estimate of awareness on some nephrology topics. M…
Gioacchino Di Marzo e la nascita della storia dell'arte in Sicilia
Cesare Brandi e l'estetica del restauro
Neoestetica: un archetipo disciplinare
The paper focuses on Du Bos’ contribution to the birth of aesthetics. Du Bos elaborates – in an anticlassicistical tone – three central notions: 1) that of “artificial passion”, 2) of the taste of “the public” (which is in turn linked to a peculiar conception of “feeling”) and 3) of “artistic genius”. The main tenet will be that such an approach does lead to a “philosophy of fine arts” (or of “artistic beauty”), i.e. the discipline with which modern aesthetics ends up identifying at the end of the xviii century. Hence the theoretical, and not just historical, interest for this author, especially when having an eye to neoaesthetics, viz. aesthetics as begotten by the crisis of the modern aes…
Notte di luce. Il Settecento e la nascita dell'Estetia
Il lavoro presenta le complesse dinamiche attraverso cui nel Settecento avviene la nascita dell’estetica, utilizzando il modello ideologico della “luce che vince le tenebre”. Questo topos, il cui vessillo iconografico è il frontespizio della Metafisica tedesca (1719) di Christian Wolf, pervade tutto il Settecento, il “secolo dei lumi”, da Baumgarten sino al suo ultimo grande interprete, Immanuel Kant e costituisce lievito vitale non solo entro i recinti accademici, ma nell’intero mondo della cultura (si pensi al Flauto magico di Mozart). Tale modello epistemologico si presenta ancora oggi prolifico di suggestioni; pertanto ritornare all’estetica del secolo dei lumi e al suo straordinario la…