0000000000432013
AUTHOR
Michele Lo Presti
Criteri attuativi per l’inserimento di un sistema di percorsi verdi in aree urbane marginali: le borgate di Palermo.
Un WEB-GIS per la scelta del percorso nelle greenways regionali: Una sperimentazione nel territorio regionale siciliano
Un servizio di minibus per la promozione di una mobilità più sicura e sostenibile generata dalle cittadelle universitarie: la realtà di Newcastle (UK) e la fattibilità a Palermo.
Criteri di sicurezza nell'accessibilità di infrastrutture sportive
Criteri di valutazione nelle attività decisionali di una azienda di trasporto tranviario
Linee guida per la definizione di un "sistema integrato di verde urbano": il caso di Palermo
Accessibilità veicolare per un evento fieristico: La Fiera del Mediterraneo
Interazioni tra sviluppo urbanistico e sviluppo del sistema trasporti nelle aree metropolitane lineari: Il caso della città di Palermo
The theoretical concept of "linear city" (ciudad lineal), introduced by Arturo Soria y Mata in 1882, was a revolutionary idea contrasting with the traditional concentric city, dense and congested. In several international and national cities, after a historical radial development, began a linear expansion driven by different factors, i.e. insufficient land availability or absence of an organic city planning and development. In this paper, after a brief introduction and the description of the Palermo case study as a linear city, a focus on the implication of this linear structure on the urban and public transport development is presented. Finally, suggestion of innovative solutions to accomm…
“L’ACCESSIBILITÀ E LA FRUIBILITÀ DELLE SALINE DI TRAPANI”
Il Rumore nei Trasporti: normativa, misure e strumenti di riduzione
The greenways : a new opportunity to develop the ecotourism in Sicily
The change in the orientation of tourism demand shows the new preferences and needs of tourist. Tourism today is changing. Today tourists prefer to become part of the daily life of the places they visit, and want their journey to be a source of knowledge and leisure. This study aims to improve the territorial availability and to promote the use of non motorized means of transport by design of greenways and slow ways. Greenways make possible to be in contact with nature, following paths through historical and archaeological sites, without any type of pollution. Particularly the case studied is the “Valley of the Temples” allocated in Sicily, in Agrigento site. This is an Archaeological Park,…