0000000000432953
AUTHOR
A. Casamento
Oreste a Roma. Fra teatro e retorica
From Rhetorica ad Herennium and Cicero’s works until Quintilian’s Institutio oratoria and beyond, there are many retaking of the Orestes tragic history and its famous matricide. This is what confirms the well-known relevance of the theatre, in particular tragic, as a global pattern to which rhetoric and oratory frequently turn. The case of Orestes, between theatrical stage and forum from the Aeschylean Eumenides, becomes a very peculiar moment in the history of Latin eloquence: the dubious events of the young matricide will be a regular feature in all the rhetorical manuals subsequent
Come un figlio. Variazioni tematiche e modalità narrative. A proposito di sen. contr. 10, 2 e decl. min. 258
Le declamazioni in lingua latina offrono un’amplissima selezione di temi riguardanti i rapporti padre-figlio. All’interno di questo nucleo, che si distingue per la ricca presenza di casi dalle innumerevoli varianti, si registra uno spunto, forse meno frequente ma di estremo interesse, che vede contrapposti un padre ed un figlio, i quali, su un campo di battaglia, si contendono il premio spettante al vir fortis. Su tale singolare profilo si intrecciano quindi da una parte le ragioni della conflittualità familiare, dall’altra quelle del valore e dell’etica in contesti bellici. Al centro dell’indagine sono dunque la controversia 10, 2 della raccolta di Seneca il Vecchio e la versione, che part…
Presentazione
Introduzione agli atti del convegno Responsabilità e merito nel mondo antico. Retorica, Giustizia, Società (Palermo, 10-11 febbraio 2016) Introduction to the proceedings of the conference "Responsibility and Merit in the Ancient World. Rhetoric, Justice, Society (Palermo, 10-11 February)
Due padri, due figli: modelli drammatici 'al maschile' nelle Troiane di seneca
In Senecan Troades the female component plays a prominent role; nevertheless the tragedy stages, with an evident reduplication, two exemplary cases of male pairs consisting of a father and a son: Achilles and Pyrrhus on the one hand, Hector and Astyanax on the other. The papers deals with that, according to the idea that Seneca composes the drama by re-reading the myth in the light of a crucial aspect of Latin thought such as the inheritance of values and patterns of behavior that passes from father to son.