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Anna Grana'

Conversion of existing roundabouts into turbo-roundabouts: case studies from real world, Journal of Civil Engineering and Architecture 6(8)

Compared with roundabouts the main advantages of turbo-roundabouts are the reduction in the number of potential conflicting points and the lower speed of vehicles through the intersection; they both can improve road safety conditions at the junction. Moreover, the physical delimitation among lanes limits the side-by-side accident risk. These aspects make turbo-roundabouts more appropriate than roundabouts when a higher level of safety has to be guaranteed, particularly in presence of relevant pedestrian and two-wheels traffic volumes. The present paper has three main objectives : 1) to discuss general design criteria and functional principles of turbo roundabouts; 2) to give the geometric d…

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EVALUATING CAPACITY AND EFFICIENCY OF TURBO-ROUNDABOUTS.

Recent evolution of roundabout design has been directed towards the so-called turbo-roundabout, with the aim of ensuring better safety conditions than those afforded by traditional schemes. The few turbo-roundabout installations so far implemented have not allowed sufficient research in order to analyze operational conditions and capacity models validated by field observations. In any case the theoretical approach to the functional study of turbo-roundabouts undoubtedly involves more complex aspects compared to typical roundabouts because of the paths of entering streams (constrained to get onto physically separated lanes), the “turbine” configuration of the circulatory carriageway, as well…

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Understanding Safety-Related Issues for Pedestrians at Modern Roundabouts. Journal of Sustainable Development, 5(4):23-37

This paper examines the safety-related issues for pedestrians at modern roundabouts. For this purpose findings of research studies documented in the scientific literature and best practices have been examined trying to focus on roundabout installations by a pedestrians safety perspective. Whereas one of the main reasons for which roundabouts are built is related to safety benefits, roundabout design features and implications in road casualties have been commented first to evaluate the influence of roundabouts on pedestrian safety and then to identify design elements that have such a high potential for traffic safety. At last, measures and treatments that can be taken in the roundabouts desi…

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DERIVAZIONE DEI MODELLI PREVISIONALI PER LE ROTATORIE URBANE. UN CASO STUDIO,

Come è noto, i modelli previsionali d’incidentalità (in campo internazionale conosciuti come Safety Performance Functions) vengono ormai da tempo impiegati nelle valutazioni di sicurezza; ad essi è affidato il compito di condensare le conoscenze pregresse sulla sicurezza di entità (tronchi stradali, intersezioni, etc.) simili a quelli in considerazione. Quando integrati in una procedura di stima empirico-bayesiana, i modelli previsionali d’incidentalità concorrono alla correzione della distorsione dovuta alla regressione verso la media ed all’accrescimento della precisione della stima. Nella presente memoria viene presentato un esempio di determinazione di tali modelli per il caso di rotato…

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Nuovo biennio associativo. Dopo il rinnovo delle cariche di ottobre, ha preso il via l'attività 2013-2014

Notiziario della Società Italiana di Infrastrutture Viarie (SIIV) su Le Strade

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Le procedure di audit della sicurezza sul progetto e sulle infrastrutture in esercizio

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Ambiente e infrastrutture stradali. Lo sviluppo sostenibile al centro del V Congresso intenazionale SIIV di Roma

Notiziario della Società Italiana di Infrastrutture Viarie (SIIV) su Le Strade

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La rete ferroviaria ad Alta Velocità in Corea del Sud [The High-Speed Rail network in South Korea]

LA RETE FERROVIARIA AD ALTA VELOCITA’ IN COREA DEL SUD High speed rail in South Korea

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DERIVAZIONE DEI MODELLI PREVISIONALI PER LE ROTATORIE URBANE.

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Eventi associativi. dalla Summer School 2014 di Bologna al simposio RILEM 2015 di Ancona

Notiziario della Società Italiana di Infrastrutture Viarie (SIIV) su Le Stradae

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L'applicazione dell'analisi di sicurezza preventiva ad un itinerario urbano di una strada di quartiere

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Recent Evolutions of Roundabouts: Methodological Issues and Practical Concerns.

The aim of the research is to provide a choice criterion between innovative roundabouts (turbo-roundabouts and flower-roundabouts) and double-lane roundabouts by evaluating convenience in terms of performances, when traffic demand is known. For this purpose, comparisons of operational performances at innovative roundabouts with regard to those at traditional roundabouts were developed. We started from consistent assumptions regarding the arrival process of major streams and used capacity models founded on gap-acceptance theory. Having in mind a bunched exponential headways distribution, we proposed adaptations of the Hagring model for estimating entry capacity at intersections under examina…

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A generalized model for analyzing operational conditions at intersections in urban areas

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Modeling traffic operations and drivers' behavioral parameters at not-conventional roundabouts. A theoretic-experimental approach

The inapplicability of current methods based on gap-acceptance theory for analyzing operational conditions at not-conventional roundabouts (very frequent in urban areas) seriously hampers the performance assessment; in practical applications, this also makes the choice of corrective design measures very uncertain. Starting from this considerations, the present paper shows the conceptual path followed for analyzing traffic operations at multilane-large-diameter not-conventional roundabouts. The research follows a theoretic-experimental approach that intends to put in a fair equilibrium the need both to match field observations and to have a general criterion to determine behavioral parameter…

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Modello di capacità e valutazione delle prestazioni per le rotatorie a turbina.

L’evoluzione più recente delle intersezioni a rotatoria si è indirizzata verso schemi cosiddetti a turbina (turborotatorie) con l’obiettivo di garantire condizioni di sicurezza più elevate rispetto agli schemi tradizionali. I pochi esempi di realizzazione delle rotatorie a turbina non hanno tuttavia finora consentito di sviluppare metodi di analisi delle condizioni operative e modelli di capacità che possano vantare una validazione attraverso osservazioni di campo. In ogni caso, l’approccio teorico allo studio funzionale delle turborotatorie presenta aspetti decisamente più complessi di quelli delle rotatorie convenzionali sia a causa delle traiettorie dei flussi in ingresso (costretti ad i…

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TURBO-ROUNDABOUT GENERAL DESIGN CRITERIA AND FUNCTIONAL PRINCIPLES: CASE STUDIES FROM REAL WORLD

Compared with usual roundabouts the main advantages of turbo-roundabouts are the reduction in the number of potential conflicting points and the lower speed of passing vehicles through the intersection; they both can improve road safety conditions at the junction. Also, the physical delimitation among lanes limits the side-by-side accident risk. These aspects make turbo-roundabouts more appropriate than roundabouts when a higher level of safety has to be guaranteed, particularly in presence of relevant pedestrian and two-wheels traffic volumes. In a previous paper authors proposed a theoretical approach to evaluate turbo-roundabouts capacity founded on gap acceptance theory. In particular, …

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Genetic algorithm-based calibration of microscopic traffic simulation model for single-lane roundabouts

A calibration procedure for microscopic simulation models based on a genetic algorithm is proposed. Focus is made on single-lane roundabouts for which many random factors such as gap- acceptance affect operations. A comparison is performed between the capacity functions based on a meta- analytic estimation of critical and follow up headways and simulation outputs of a roundabout built in Aimsun microscopic simulator. Aimsun parameters were optimized using the genetic algorithm tool in MATLAB® which automatically interacted with Aimsun through a Python interface. Results showed that applying the genetic algorithm in the calibration process of the microscopic simulation model, a good match to…

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Efficacia delle procedure di valutazione preventiva della sicurezza stradale.

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ICTI 2014 a Pisa. Focus sulla conferenza internazionale dedicata alle infrastrutture di trasporto

Notiziario della Società Italiana di Infrastritture Viarie (SIIV) su Le Strade

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Accident phenomenology valuation at circular intersections. Probabilistic approach to case studies in urban area (lecture n.90)

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Approccio teorico-sperimentale per l'analisi delle condizioni operative di rotatorie urbane non convenzionali

I metodi tradizionali di analisi delle rotatorie cadono in difetto in presenza di schemi organizzativi dell’intersezione, nei quali l’organizzazione geometrica, unitamente alla molteplicità delle situazioni di traffico ed all’inserimento in contesti vincolati, induce comportamenti di guida anche molto distanti da quelli osservabili in rotatorie convenzionali. Quanto evidenziato interessa, in particolare, l’ambito urbano, dove le intersezioni a circolazione rotatoria risultano particolarmente diffuse e si caratterizzano per requisiti geometrico-funzionali spesso distanti da quelli propri delle rotatorie convenzionali. Uno dei maggiori ostacoli che si incontrano nell’analisi delle condizioni …

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Sintesi delle attività 2013. Dal dibattito sulle scelte settoriali alle iniziative per diffondere la cultura tecnica

Notiziario della Società italiana di Infrastrutture Viarie su Le Strade

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Dalla relazione Possenti ai primi provvedimento postunitari per il completamento e l'adeguamento della rete stradale siciliana

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Performance analysis of roundabouts in strongly constrained environment. Case studies in urban areas

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Ferroviae smart & green.

Notiziario della Società Italiana di Infrastrutture Viarie (SIIV) su Le Strade

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Improving reliability of road safety estimates based on high correlated accidents counts

Calibrating a safety performance function (SPF) with many years of accident data creates a temporal correlation that traditional model calibration procedures cannot deal with. It is well known that generalized estimating equations (GEE) models are able to incorporate trends into accident data and thus overcome difficulties in accounting for correlation; the usual application of GEEs to safety analysis uses robust (or sandwich) estimates of regression coefficients under the independence hypothesis for the working correlation matrix. This practice is justified by the robustness of the GEE procedure against misspecification of the response correlation structure. Nevertheless, with this method,…

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Integrating environmental and traffic performance variables in urban road-network project assessment. An explorative study

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Modeling capacity at multilane-large-diameter roundabouts. An exploratory analysis.

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L'integrazione delle strade nel paesaggio. Le infrastrutture viarie come occasione per valorizzare i contesti territoriali

Notiziario della Società Italiana di Infrastrutture Viarie (SIIV) su Le Strade

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Calibration of Speed-Density Relationships for Freeways in Aimsun

The first application of a calibration methodology which uses speed-density relationships in the microsimulation calibration process is described in this article. Traffic patterns were implemented developing speed-density relationships for empirical and simulated data. For empirical relationships reference was made to traffic data observed at A22 Freeway (Italy). Aimsun microscopic traffic simulator software was then used to obtain analogous relationships for a test freeway segment under uncongested traffic conditions. Thus on field conditions were reproduced varying some calibration parameters until a good matching between field and simulation was achieved. The closeness between empirical …

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A microsimulation calibration methodology based on speed-density relationships for freeways

This paper describes the calibration methodology based on speed-density relationships in the microsimulation calibration process, stated that they represent the traffic flow phenomenon in a wide range of operational conditions and well summarize all the information that may be collected on field (or following a run of the microsimulation model) on two of the three key variables of traffic flow. The matching of speed-density relationships from field and simulation was evaluated using statistical analysis as technique of pattern recognition. A test freeway segment under uncongested traffic conditions was selected as case study; based on traffic data observed at A22 Brenner Freeway, Italy, sta…

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I PRINCIPI DELL'ORGANIZZAZIONE GEOMETRICA E FUNZIONALE DELLE INTERSEZIONI A RASO LINEARI

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La via Libertà a Palermo

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Safety effects on pedestrians at urban roundabouts: an overview

Pedestrians are important users of the transportation system, but most guidelines have given them little importance in the geometric design of roads and intersections. Thus it can be difficult for vehicles and pedestrians to share the road, particularly at intersections where vehicle-pedestrian conflicts can be frequently recurring situations even with low pedestrian volume. In a sustainable safety vision, pedestrians and vehicles are required to safely share the road; thus the need that roads have a recognizable design and predictable traffic situations where users know what they should do and what they can expect from other users, should be even more deeply felt. It is well-known that mod…

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EMISSION FACTORS, VEHICLE MODAL ACTIVITY AND ROAD OPERATIONS. A MESOSCOPIC APPROACH

Current studies underline that vehicle emissions are highly linked to modal vehicle activity and a modal approach to traffic-related air quality modeling is suitable to estimate mobile source contribution to air quality. Pollutant emissions depend on characteristics of vehicles in traffic flow and on road operating conditions predictable after the implementation of the road project; then, the usual emission rate models do not predict properly the on-road vehicles emissions of modal traffic events, such as those ones occurring at intersections. Moreover modal activity analysis carried out at micro scale level, as required by modal emission models, will be still necessary to value reliable em…

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La qualità ambientale. Ecosostenibilità e infrastrutture viarie

Notiziario della SIIV su Le Strade. Il concetto e la definizione di qualità hanno subito grandi evoluzioni nel tempo, anche in relazione ai diversi ambiti di applicazione. La norma ISO 9000 del 2005, circoscrivendo la qualità al grado in cui un insieme di caratteristiche intrinseche soddisfano i requisiti, sottolinea la valenza generale del concetto di qualità, seppur applicabile a tutte le realtà umane, e le differenze connesse allo strumento di misurazione e alle modalità di organizzazione e gestione, dipendenti dal produttore del bene (o del servizio) e dal committente e/o utente e finalizzate alla riduzione degli sprechi in un'ottica di ottimizzazione degli sforzi. Ciò pone in essere l’…

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L'interazione utente-strada. A nAPOLI IL WORKSHOP "HUMAN CENTERED INFRASTRUCTURE DESIGN"

Notiziario della SIIV su Le Strade

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Summer School 2008. Ad Enna, in Sicilia, il corso di alta formazione targato SIIV

Notiziario della Società Italiana di Infrastrutture Viarie incentrato sulla Scuola di Alta Formazione e Ricerca, organizzata annualmente dall'associazione e dedicata a studiosi del Settore Strade ferrovie e Aeroporti.

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A Palermo il IV Congresso Internazionale

Notiziario della Società Italiana di Infrastrutture Viarie incentrato sul convegno organizzato dal Dipartimento di Ingeneria delle infrastrutture Viarie di Palermo, dedicato ai temi di ricerca specifici del settore Strade, Ferrovie e Aeroporti.

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Road Safety Management

Notiziario della Società italiana di Infrastrutture Viarie (SIIV) su le Strade

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Eventi promossi da SIIV. D'attualità, ricerca e innovazione.

Notiziario della Società italiana di infrastrutture Viarie su eventi culturali e scientifici organizzati presso alcune sdi afferenti.

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Eventi e manifestazioni culturali Focus su infrastrutture viarie, materiali e ambiente

Notiziario della Società Italiana di Infrastrutture viarie sul convegno MAIREPAV6, sesta Conferenza internazionale Maintenance and Rehabilitation of Pavements and Technological Control (MAIREPAV 6) patrocinata dalla Società Italiana di Infrastrutture Viarie (SIIV) e promossa dall’international Society of Maintenance And Rehabilitation of Transportation Infrastructures (iSMARTi), dal Transportation Research Board (TRB), insieme all’University of IOWA, al Center for Advanced Infrastructure Technology (CAIT - The University of Mississippi), all’Università portoghese do Minho (Universidade do Minho), all’Universidade Presbiteriana Mackenzie (Brasile), all’University of Ulster (UK).

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Prospettive dell'ingegneria stradale

Notiziario della Società Italiana di Infrastrutture Viarie dedicato all'incontro scientifico-culturale con una forte connotazione internazionale intitolato: “Road Engineering Research: New Perspectives for the next generation of researchers”, svolto ad Ancona nel Luglio del 2008.

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Eventi e giornate di studio. L’impegno di SIIV nell’avanzamento delle conoscenze di settore.

La Società Italiana di Infrastrutture Viarie, impegnata nella promozione dell’avanzamento delle conoscenze nel settore di interesse e nella diffusione della cultura delle infrastrutture stradali, ferroviarie e aeroportuali, propone un importante evento scientifico il 4th EATA Conference 2010, che avrà luogo presso la sede di Parma nel giugno del 2010. Si riferisce, inoltre, di un evento culturale organizzato dalla sede universitaria di Cagliari nel Marzo 2009 intitolato Vulnerabilità di una rete viaria: implicazioni climatiche, idrogeologiche e responsabilità dell’ingegnere civile.

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Summer School 2008 ad Enna. Docenti di fama internazionale per l'appuntamento di alta formazione della SIIV.

Notiziario della Società Italiana di Infrastrutture Viarie incentrato sulla Scuola di Alta Formazione e Ricerca, organizzata annualmente dall'associazione e dedicata a studiosi del Settore Strade ferrovie e Aeroporti. Il numero di Maggio è dedicato ai relatori stranieri che hanno partecipato alla manifestazione.

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Forum Europeo sugli asfalti. A Parma l'EATA Conference 2010.

VOL. 5 N. 1457 anni CXII- Notiziario della SIIV su Le Strade, Maggio 2010 (casa Ed. la fiaccola,Milano)-ISSN: 0373-2916, PAG. 172.

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Multidisciplinary Road Safety . A Enna un corso avanzato sulla sicurezza stradale

Notiziario della Società Italiana di Infrastrutture Viarie (SIIV) sulla rivisa Le Strade

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Il Ministro Di Pietro al Convegno di Palermo.

Notiziario della Società Italiana di Infrastrutture Viarie. Resoconto del IV Convegno internazionale della SIIV, intitolato "Advances in Transport Infrastructures and Stakeholders expectations", svolto a Palermo dal 12 al 14 Settembre 2007.

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La cultura delle vie di trasporto.

Notiziario della SIIV su Le Strade N.1454, Gennaio/Febbraio 2010 (casa Ed. la fiaccola,Milano)-ISSN: 0373-2916.

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GRANA' A (2012). BILANCIO DELLE ATTIVITA' 2011.

Notiziario della SIIV su Le Strade

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La cultura delle infrastrutture. Attivita' dell'associazione nel biennio 2008-2010

Vol. 8-1460 - anno CIXII, p. 126, Notiziario della SIIV su Le Strade N.1454, Settembre 2010 (casa Ed. la fiaccola,Milano)-ISSN: 0373-2916.

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La sicurezza delle infrastrutture

Notiziario della Società Italiana di Infrastrutture Viarie (SIIV) su Le Strade

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Presidenza Santagata. Sintesi delle attività svolte nel biennio 2006-2008

Notiziario della Società Italiana di Infrastrutture Viarie incentrato sulle attività svolte e le iniziative intraprese per l'associazione durante il biennio 2006-2008..

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Normativa, tecnica, innovazione.

Notiziario della SIIV sulla rivista Le Strade.

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ALTA FORMAZIONE ALLA RICERCA. A BRESCIA DAL 5 AL 9 SETTEMBRE, LA NONA EDIZIONE DELLA SCUOLA ESTIVA SIIV

Pagina associativa della Società Italiana di Infrastrutture Viarie sulla rivista Le Strade vol.9 N. 1470 anno CXIII (casa Ed. la fiaccola, Milano)-ISSN: 0373-2916, PAG. 158

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