0000000001185369
AUTHOR
Giovanna Minardi
MONTAMAIALI
Prima traduzione in italiano del romanzo di Cronwell Jara, Montacerdos, in cui si descrive, in chiave mitica e realistica al contempo, la vita infraumana della periferia di Lima negli anno 50, e successivi.
Idee femministe latinoamericane
Traduzione del saggio "Ideas feministas latinoamericanas" di Francesca Gargallo sullo stato attuale della prassi politica e della riflessione teorica del femminismo latinoamericano a partire dagli anni '90.
Il personaggio femminile nella narrativa di Jorge Luis Borges
Consideraciones sobre Veinte poemas... y las "Residencias" de Neruda
Miradas sobre el microrrelato y las fabulas de Augusto Monterroso
minifinzione ispano-americana; narrativa di Augusto Monterroso
JORGE EDUARDO EIELSON Y JULIO RAMON RIBEYRO: DOS NARRADORES DE LA GENERACION DEL 50 Y SU VISION DE LIMA
Se analiza la obra narrativa de Eielson en el marco de las innovaciones que has aportado los miembros de la generación del 50 en el Perú, a pesar de que a Eielson no se le considera uno de ellos.
La minificcion en el Peru
Maria Rosa Macedo y la narrativa indigenista peruana femenina
Francisco Pizarro de Rosa Arciniega-Un intento de legitimación de la voz de una historiadora
A reading of the historical novel Francisco Pizarro, written by the Peruvian Rosa Arciniega in 1936, is proposed. Through the analysis of the work, we will reflect on the relationship of the writer with the national historiography and with the ideal of a woman who dominated Latin American political and cultural discourse in the first half of the 20th century. From this, we seek to identify the place that the author constructs for herself within the intellectual field.
"La tentacion del fracaso", i diari di Julio Ramon Ribeyro, tra scrittura e esistenza
Lima en la obra de Julio Ramon Ribeyro y Mario Vargas Llosa
BREVE PROLOGO A "EL HOMBRE ROTO" DE ANA MARIA INTILI
"EL HOMBRE ROTO" ES UN LIBRO DE MICROFICCION COMPUESTO POR CIEN RELATOS BREVISIMOS, DONDE LA IRONIA Y LA DOBLE INTENCION CAMPEAN.
Los diarios de Julio Ramon Ribeyro: enano malefico y devorador
The author starts out with the observation on how the journal as literary genre is scarcely familiar in Latin-American writers. The case studied is that of Peruvian writer Julio Ramon Ribeyro whose journals shed light on his labours as writer and establish a close dialogue with his literary output, above all with his short stories and essays. Starting from the material known in "La tentacion del fracaso" it is possible to reflect on how the composition of the journal contributes to the making of the literary "persona" of Ribeyro an his identity as an individual involved in the literary calling. The entries in the journal take on an artistic nature with ther passing of time. The dialogue bet…
La minotaura de Leonora Carrington
Es un analisis del cuento "Mi madre es una vaca" de la escritora-pintora Leonora Carrington, a traves de una reelectura del mito del minotauro en version femenina.
Nellie Campobello:una mirada femenina sobre la Revolucion femenina
La aldea de F.
Introduzione
Desbordar el canon: La minificcion
La Lima literaria de Jorge Eduardo Eielson y Mario Vargas Llosa
MANI DI MADRE
"MANI DI MADRE" DI NELLIE CAMPOBELLO, TRADOTTO PER LA PRIMA VOLTA IN ITALIANO, SI COMPONE DI UN INSIEME DI 17 FRAMMENTI DELICATI E NOSTALGICI CHE TROVANO LA LORO UNITA' NELLA FIGURA DELLA MADRE. SULLO SFONDO, I PERSONAGGI E GLI EVENTI CRUENTI DELLA RIVOLUZIONE MESSICANA.
APUNTES SOBRE FEMINISMO LATINOAMERICANO: HERENCIAS Y RUPTURAS
Se hacen uans consideraciones sobre las peculiaridades del feminismo latinoamericano que, en parte, reconoce cierta herencia con idea feministas norteamericanas y europea, pero, por otro lado, quiere tomar las distancias de éstos y reinvidicar una historia e identidad propias.
(Recensione a) ADELAIDE DE CHATELLUS Y MILAGROS EZQUERRO, ALEJANDRA PIZARNIK. EL LUGAR DONDE TODO SUCEDE, PARIS, L'HARMATTAN, 2013
RECENSIONE A "ADELAIDE DE CHATELLUS Y MILAGROS EZQUERRO, 'ALEJANDRA PIZARNIK. EL LUGAR DONDE TODO SUCEDE', (2013, L'HARMATTAN), CHE RACCOGLIE CONTRIBUTI DI VARI STUDIOSI INTERNAZIONALI SULL'OPERA DI ALEJANDRA PIZARNIK
JULIO RAMON RIBEYRO E ITALIA
Se pasan en resena las traducciones y aritculos criticos que se han publicado en Italia sobre Ribeyro y se hace un analis de como Italia aparece en sus cuentos, sobre todo en “Nuit caprense…”
La costellazione Perù- Italia nel romanzo "El cuerpo de Giulia-no" di Jorge Eduardo Eielson
Attraverso la lettura del romanzo dello scrittore peruviano Eielson si analizza il suo legame con l'Italia, il quale, pur scegliendo l'Italia come suo paese di residenza, non rinuncerà mai a scrivere nella propria lingua.
MARGARA RUSSOTTO, LABORATORIO LOMBROSIANO, CENTRO STUDI EIELSON, FIRENZE, 2012
POESIE DI MARGARA RUSSOTTO, IN TRE LINGUE - SPAGNOLO, INGLESE E ITALIANO, IN CUI DIALOGANO IL LINGUAGGIO SCIENTIFICO E QUELLO POETICO
Nellie Campobello y la revolucion mexicana
La Generación del 50 y la narrativa de Jorge Eduardo Eielson
SE TOMA EN EXAMEN LA NARRATIVA DE JORJE EDUARDO EILSON COMO UNO DE LOS INTEGRANTES DE LA NARRATIVA DE LA GENERACION DEL 50 EN EL PERU QUE SIGNIFICO UNA GRAN RENOVACION ESTILISTICA Y FORMAL.
La tapada limena
PARA UNA PERIODIZACION DE LA MINIFICCION PERUANA: UN NUEVO DESAFIO DE LA CRITICA EN EL PERU
Studies on mini-fiction started during the 1980s. Today this literary genre, previously seen as a literary exception or amusement, has enthusiasts, theorists, practitioners, and thousands of pages dedicated to its analysis. This article examines the current state of Latin American, and Peruvian in particular, mini-fiction and compares three theoretical studies about mini-fiction in Peru by three young Peruvian researchers – Rony Vásquez, Elton Honores and Oscar Gallegos – who propose a periodization of the national mini-fiction which confirms how in the present Peruvian mini-fiction is alive, at a theoretical and pragmatic level.
"MONTAMAIALI": LA' DOVE LA VITA NON VALE NIENTE
"MONTAMAIALI" DI CRONWELL JARA E UN RACCONTO SULLA VIOLENZA SOCIALE, ECONOMICA, SESSUALE, FISICA E PSICHICA CHE SUBISCE LA POPOLAZIONE DELLA PERIFERIA DI LIMA NEGLI ANNI '80.
Una voce maestra della letteratura messicana del XX secolo. Elena Garro
Lima en la obra de Ribeyro y de Vargas Llosa
La narrativa de Cronwell Jara: en contra de la supuesta centralidad del sapiens
En este articulo se hace una lectura critica de dos novelas de Cronwell Jara, "Montacerdos" y "Faite", haciendo hincapie en la presencia y el significado de los animales.
ALGUNAS REFLEXIONES SOBRE LA INDEPENDENCIA AMERICANA Y LAS MUJERES INDEPENDENTISTAS
L'UOMO ROTTO
TRATTASI DELLA TRADUZIONE DELLA RACCOLTA DI MINIRACCONTI DELLA SCRITTRICE ARGENTINA-PERUVIANA ANA MARIA INTILI "EL HOMBRE ROTO"
Cèsar Vallejo: un precursor de la minificcion peruana
En el articulo se analizan algunas minificciones humoristicas de Vallejo, manifestandose este ultimo un precursor de la minificcion peruana
Estudios culturales en el Peru y la poesía andina de Gloria Mendoza
La mirada en los cuentos de Inés Arredondo
Th author tries to explain the mini-text in relation to the so called post-modern condition by resorting -in particular- to the notion of fractal. In the first part of the volume the author delves into the paradigm of the mini-text in Latin-American culture, starting from the theories of various Latin-American scholars of the genre. The second part studies the literary production in this area of Augusto Monterroso and above all his collection "La oveja negra y demas fabulas" whose texts postulate a special involvement on the part of the reader.
La minifinzione ispano-americana: una nuova avanguardia
Entrevista a Rosina Valcarcel
tratase de una entrevista hecha a unos de los/as mayores poetas del Peru contemporaneo, perteneciente a la Generacion del sesenta.
Alejandra Pizarnik: texto y contexto
Elena Garro y la revolución mexicana
Gli uomini di legno del "Popol Vuh": la dittatura degli dei
It is a short reflexion about the meaning of wood's men in the "Popol vuh", the Bible of Mayas Quiché
La revolución mexicana en la obra de Elena Garro
"El cuerpo de Giulia-no" de Jorge Eduardo Eielson: cuerpo fisico y cuerpo mental
El cuerpo de Giulia-no de Jorge Eduardo Eielson is a discontinous and elusive text. Written in the 1950s but unpublished until 1971, it is an undoubtedly innovative work which thwarts the readersʼ expectations due to its fragmentary composition, elliptical tendencies, and the underlying dialogue amongst literature, visual arts and science running throughout the text. In this article, I analyse one element of the novel which expresses in an evident way the relationship between literature, theatre and visual arts: The body of its protagonist—Giulia— which is a physical and a mental body, according with the Buddhist vision of Eielson El cuerpo de Giulia-no es un texto discontinuo, indefinible.…
Prologo
Breves, brevisimos. Antologia de la minificcion peruana
"Mi Manuel" de Adriana Verneuil de Gonzalez Prada, una mujer francesa y peruana
Elena Garro y el surrealismo
SAB. UN TESTO PEREGRINO TRA ROMANTICISMO, ANTISCHIAVISMO, FEMMINISMO
SAB DELLA SCRITTRICE CUBANA GERTRUDIS GOMEZ DE AVELLANEDA, OLTRE A ESSERE UN CHIARO ATTO DI ACCUSA CONTRO LA SCHIAVITù ANCORA VIGENTE A CUBA, L'AUTRICE METTE IN DISCUSSIONE LA CONDIZIONE DI SOTTOMISSIONE DELLA DONNA NEL XIX SECOLO, ASSUMENDO UNA POSIZIONE FEMMINISTA CHE AMBISCE A TROVARE UNA VOCE E UN LINGUAGGIO PROPRI.
El diario de Augusto Monterroso: La letra E
In El diario de Augusto Monterroso: La letra E (in Assunta Polizzi, Parole discorsi testi nelle culture ispaniche, a cura di, Palermo, Flaccovio, 2007, pp.21-36) the author reflects on the genre of the journal within the framework of the ‘modern’, halfway between the existential testimony and an exercise in writing; fiction and confession. The paper examines the journal of Augusto Monterroso, La letra E, a text focusing on the image of a writer continually searching for adequate forms of expression and his doubts on the very act of writing. La letra E thus ends up being a further testimony to the commitment of the writer to the written word and –at the same time- to his clear intention to p…
Palabras para Rosina
La prospettiva urbana nella narrativa di Julio Ramon Ribeyro e di Mario Vargas Llosa
La testimonianza di Rigoberta Menchú: tra verità e finzione
Los microrrelatos de Augusto Monterroso: una lectura anticanonica de las fabulas
The author tries to explain the mini-text in relation to the so-called post-modern condition by resorting –in particular- to the notion of ‘fractal’. This term is taken from the scientific language and distinguishes itself from the notion of ‘detail’, which would clearly refer to a modern vision of the text. Moving from the realm of science to the literary domain, it is inevitable to think of the deconstruction of the narrative canon not so much to negate it as to explore and exploit its creative potentialities in the form of shards, fragments, which the necessary extension of the traditional novel has suffocated since its origin. This outlook implies, in general, an ironical re-reading of …
López, Lola (ed.), Racconti ispanoamericani del terrore del XIX secolo, Arcoiris, Salerno 2105.
Obra ressenyada: Lola LOPEZ (ed.), Racconti ispanoamericani del terrore del XIX secolo. Salerno: Arcoiris, 2105.
La minificcion y el canon
ENTREVISTA A CRONWELL JARA
CRONWELL JARA ES UNA DE LAS VOCES MAS DISTINGUIDAS DE LA ULTIMA NARRATIVA PERUANA, Y SUS NOVELAS "MONTACERDOS" Y "PATIBULO PARA UN CABALLO" HAN MARCADO UN HITO EN LAS LETRAS DEL PERU, POR SUS ESTILO Y LENGUAJE ENTRE LO HISTORICO Y LO MITICO.
LA MOSCA LETTERARIA DI AUGUSTO MONTERROSO
Le favole di La oveja negra y demás fábulas oscillano in un delicato equilibrio tra rispetto e dissoluzione delle regole e dei contenuti del genere favolistica. Dietro l’apparente ingenuità di queste favole si nasconde la sovversione nel senso più ampio del termine, non si tratta di una continuazione della tradizione, bensì della sua parodia e della sua messa in discussione. Quel che Monterroso rifiuta non è l’eticità della favola, ma piuttosto la definizione ideologica di questa eticità: nelle sue favole non esiste proposta alcuna e l’eliminazione della morale è altamente significativa. Queste ultime, lungi dal preservare i segreti della cultura immemore, come pretendevano di fare, con ott…
Mario Vargas LLosa. Nobel per la Letteratura 2010
La tentacion del fracaso, los diarios de Julio Ramon Ribeyro, entre escritura y existencia
Racconti peruviani
En torno al humorismo de Augusto Monterroso
(Recensione a) Martha Canfield, "Anunciaciones"
In "Anunciaciones" la critica e poeta uruguaiana Martha Canfield racconta, in versi e in prosa poetica, momenti della propria vita e incontri con persone che per lei sono state maestri di vita.
UNAS BREVES PALABRAS DE PRESENTACION
EN ZOORPRESA LUISA VALENZUELA JUEGA EN SUS MICROFABULAS CON EL LEXEMA SORPRESA Y CIERTA IDEA DE ZOOLOGIA FANTASTICA DE BORGES
Presencias femeninas antes y durante la Revolucion mexicana
La Antigona de tres poetas peruanos: Eielson, Watanabe y Sanchez Torres
En el articulo se analiza tres textos poéticos peruanos - "Antigona" de Eielson; "Antigona" de Watanabe; "Las flores de Antigona" de Sanchez Torres-, que son reescrituras poeticas de la figura clasica de Antigona, enlazadas con el presente historico del Peru del siglo XX.
L'insostenibile leggerezza delle favole di Josefina Pla
IN QUESTO ARTICOLO SI PRENDONO IN ESAME ALCUNE FAVOLE CHE JOSEFINA PLA HA SCRITTO RIVOLGENDOSI A UN PUBBLICO NON SOLO GIOVANILE MA ANCHE ADULTO, IN QUANTO IN ESSE LO SCHEMA CLASSICO DELLA FAVOLA VIENE SOVVERTITO PER DARE SPAZIO A UNA DISANIMA IRONICA E SCEVRA DI PARAMETRI IDEOLOGICI DELLA REALTA' PARAGUAIANA.
Cuentos pigmeos. Antología de la minificción hispanoamericana
The literary genre of mini-fiction has been popular for decades more or less throughout the Latin-American continent boasting the names of such great writers as Jorge Luis Borges, Julio Cortazar, and Augusto Monterroso. Mini-fiction has appropiated structural, canonized rules but its volatile nature hinders a clear definition and collocation within a canonical perspective. Among the characteristic aspects of this genre one can detect the reference to ancient literary forms and the insertion of new -no literary- modalities stemming from the modern mass media.
"MANI DI MADRE": QUALE MADRE? QUALE DONNA?
Mani di madre di Nellie Campobello è un testo in cui, sullo sfondo di personaggi ed eventi cruenti della rivoluzione messicana, la narratrice-autrice canta la figura della madre, a volte idealizzandola, come se fosse quasi una dea che s’identifica con la natura del Nord del Messico.
"La tentacion del fracaso", di diari intimi di Julio Ramon Ribeyro tra la nascita e l'estasi di una scrittura
La minificcion: recuperacion y destruccion del canon
Visioni apocalittiche in El cuerpo de Giulia-no di Jorge Eduardo Eielson
Jorge Eduardo Eielson is a well-known poet and plastic artist, but his narrative works remain little-known, even in his native Peru. El cuerpo de Giulia-no is a discontinous and elusive text. Written in the 1950s but not published until 1971 in Mexico, it is an undoubtedly innovative work which thwarts the readers’s expectations with its fragmentary composition, elliptical tendencies, and the underlying dislogue amongst literature, visual arts and science running throughout the text. Like a typical Eislson work, it is a ‘chaotic’ text, which brings together the themes of the indigenist conflict and the Apocalypse emboded by the crisis of language with elements of meta-theatre and science fi…
Augusto Monterroso e la minifinzione ispanoamericana
The author tries to explain the mini-text in relation to the so called "post-modern" condition by resorting -in particular- to the notion of "fractal". This term is taken from the scientific language and distinguishes itself from the notion of "detail", which would clearly refer to a modern vision of the text. Moving from the realm of science to the literary domain, it is inevitable to think of the deconstruction of the narrative canon not so much to negate it as to explore and exploit its creative potentialities in the form of shards, fragments, which the necessary extension of the traditional novel has suffocated since its origine. This outlook implies, in general, an ironical fre-reading…
"Cartucho" di Nellie Campobello: un testo sincopato
La poesia andina di Gloria Mendoza: tra lingua nazionale e lingue indigene
Angeles Mateo del Pino. Angeles maraqueros. Trazos neobarroc-s-chos en las poeticas latinoamericanas.
tratase de la resena de un ensayo sobre neobarroco latinoamericano publicado en estos ultimos anos
La minificcion: un pajaro barroco en una jaula geometrica
El feminismo latinoamericano al margen del discurso hegemonico occidental
Elena Garro y Octavio Paz: Un atormentado dialogo
Margara Russotto, Roman Hernandez. Laboratorio lombrosiano, Firenze, Centro Studi Eielson, 2012
"Laboratorio lombrosiano" es un libro en el que literatura y ciencia dialogan, coincidiendo en un universo a la par caotico y ordenado, en el que el ser humano participa con soberano y libre albedrio.
En la otra orilla de la noche. En torno a la obra de Alejandra Pizarnik
Sigo casada con mi lengua materna. Entrevista a Ofelia Huamanchumo
Es la entrevista a una joven escritora peruana, que vive en Alemania.