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AUTHOR
Alice Giannitrapani
Forme di costruzione dell’identità dei luoghi: il caso di Erice nelle guide turistiche
La tregua La prova La strada di Levi. Variazioni del diario di viaggio
Destination image and tourism intermediation. A possible interdisciplinary approach
In giro per la Sicilia: Attrattive e pericoli secondo le guide turistiche
Semiotica dello spazio, semiotica della città
The paper will provide an overview of the semiotics of space as it has been investigated in Italy in the last twenty years. After identifying the semiotic relevance in the study of space, the distinction between objectivating and subjectivating conceptions is recalled, stressing how these two kinds of spatiality are such only by virtue of effects of meaning constructed by and in texts. We then examine two macro lines of research on which semiotics has focused: those on spatiality described and constructed in various types of narrative (space in the text) and those on experienced spatiality (space as text). The second part of the contribution is dedicated to a spatial text that, due to its c…
La cultura del caffè – uno sguardo sociosemiotico alla bottega del caffè
Cat Cafés and Dog Restaurants
Starting from the assumption that space is a language and that food is also a language, what we will try to show in this paper is how these two languages, together, carry specific concepts of animality. For this reason, we will focus on two different places of food consumption that place animals at the centre of their proposal and that in recent years have spread in urban environments: cat cafes, where cats are conceived as subjects to pet, endowed with a predominantly emotional value, and dog restaurants, where dogs are in fact the real restaurant clients.
Turismo ed effetto città
Sightseeing in Guidebooks
Viaggiare: istruzioni per l'uso. Semiotica delle guide turistiche
Sightseeing in Guidebook
Sfide ai fornelli e piaceri televisivi. Il caso dei cooking show
Introduzione alla semiotica dello spazio
La città nella città: il campus universitario
Animals In Law: Introduction
This essay opens the Special Issue of the International Journal for the Semiotics of Law dedicated to Animality, entitled “Animals in Law”. It focuses on revealing the principal issues faced in the volume, by positioning the contributors’ works into the general theoretical perspectives which shape the social discourse over animals.
Spazi, passioni, società. Problemi teorici e studi di caso
Il libro affronta un percorso tra luoghi diversi, per taglia, centralità, media dai cui sono veicolati, ma che, nel loro insieme, rendono conto di dinamiche di più ampia portata che riguardano, in generale, la spazialità . Uno spazio che sarà inteso certo come posto fisico in cui ci si trova, linguaggio che parla della società, ma anche, lotmanianamente, come sistema modellizzante primario, metafora sulla base della quale poter pensare quella società. Su questa scia, a considerazioni generali sullo spazio urbano (cap. 1), si alterneranno sguardi su come modelli spaziali mettano in forma altri discorsi (per es. quello gastronomico, cap. 3). Alle analisi di alcune porzioni salienti di città (…
Sacralià in viaggio. Ekphrasis turistiche in alcune guide recenti
Verso una guida transmediale: Turisti per caso
Voci, retoriche e persuasioni settecentesche. A partire dai Diari palermitani del Marchese di Villabianca
Ristoranti bestiali
Partendo dall’assunto che lo spazio è un linguaggio e che anche il cibo è un linguaggio, quello che si cercherà di mostrare in questo contributo è come questi due linguaggi, insieme, veicolino specifiche concezioni sull’animalità. Ci si soffermerà per questo su due diversi luoghi del consumo alimentare che pongono al centro della loro proposta di senso gli animali e che negli ultimi anni si stanno diffondendo in ambienti metropolitani: i cat café, in cui i gatti sono concepiti come soggetti da coccolare, investiti di un valore prevalentemente affettivo, e i dog restaurant, in cui i cani sono i veri e propri avventori del ristorante.
Ristoranti & co. Identità e comunicazione dei luoghi conviviali
To Eat or Not to Eat? A Short Path from Vegetarianism to Cannibalism
Subjective reasoning and chemical composition are not the sole arbiters of our systems of alimentary taste; consumption of food is also defined by cultural orientation and other complex value systems. There are those who choose to consume only plant matter to respect the rights of animals, equally there are those who consume pets without a second thought. What informs these choices depends on how we understand our own place in the world, the values we attribute to the things that surrounds us, the relationships we maintain with our fellow beings and those with living things in general. It is in the space between those variable definitions that we find food taboos and the complex stories whi…
Traumi territoriali e strategie di ricostruzione nel Belice
Posso offrirle un caffè? Sociosemiotica della caffettiera
Conclusione
3 a.m. Pub e locali notturni
Conclusione
Mukka express – una contrazione mancata?
Mukka Express: una contrazione mancata
Attese e disattese. Forme patemiche degli spazi di transito
Weekend e vacanze brevi
Itinerari del senso
Analysing the phenomena of desemantization/resemantization may reveal itself as a fertile crossroads around which issues relating to objects, media products (from cinema to TV series, from memes to parodies), spaces (urban arteries, buildings, museums, commercial places), artworks etc. intersect. From a linguistic point of view, desemantization and resemantization involve the loss and rediscovery of senses and meanings of words. Applied to other forms of language, similar phenomena can be found in the elimination/attribution of old and new uses to buildings, functionalities to objects, readings to texts. In other words, they imply the notion of value and investment or recognition of that va…