6533b820fe1ef96bd127aa33
RESEARCH PRODUCT
The burnout phenomenon among student radiographers: a single centre experience
S. SalernoC. TudiscaF. Di LibertoD. MatrangaG. La TonaGiuseppe Lo ReA. Lo Castosubject
AdultMaleradiographers in trainingAdolescentburnout syndromeHospitals UniversityRadiographystressYoung AdultDepersonalizationSurveys and QuestionnairesPrevalenceHumansFemaleProspective StudiesRadiologyStudentsBurnout Professionalburnout syndrome; radiographers in training; stressStress Psychologicaldescription
Burnout syndrome is a condition that may occur not only for staff in human service sectors/jobs, involving intensive interactions with others, but also people that are engaged in activities psychologically similar to work, such as students. Radiographers in training suffer double stress, first linked to the status of being a university student and secondly as early career workers who have relations with the public of the health system. Aim of our study was to investigate the prevalence and levels of burnout syndrome among radiographers in training in an University Hospital.In order to gain a better understanding of nature of the burnout syndrome a modified version of Maslach's questionnaire (investigating three areas: emotional exhaustion, depersonalization and reduced personal accomplishment), was administered to two groups selected from a cohort of radiographers University students (from the 1st and 3rd year of course).62/62 questionnaires were completed, returned and analysed. The research outcomes highlighted a clear difference between group I and group II in relation to one of the three areas of the Maslach's model: "depersonalization" (p0.001). Moreover, the third year students group presented a significantly higher risk to develop burnout. On the other hand, the third area examined, the reduced personal accomplishment domain, was surprisingly high even among first-year students.The research outcomes seem to suggest that the presence of emotional burnout, or risk of burnout, among third year students is statistically significant, compared to the first year students, being a significant aspect to investigate further in this class of students. It is also assumed that the high degree of "past failures, feeling of self failure" observed among all student, is related to a feeling of poor efficacy and poor self worth that appear to grow from the beginning of the course. This topic needs further investigation in the light of the result of this study.Scopo. Il burnout è una sindrome che può interessare operatori e professionisti che sono impegnati quotidianamente e ripetutamente in attività che implicano le relazioni interpersonali, lavorando a stretto contatto con il pubblico, ma anche persone impegnate in attività psicologicamente simili al lavoro, come gli studenti. Gli studenti di tecniche di radiologia sono sottoposti ad un doppio stress, sia a quello legato allo stato di studente, che a quello legato allo stato di lavoratore a contatto con il pubblico durante il loro periodo di tirocinio professionale. Scopo del nostro studio è stato quello di investigare la prevalenza della sindrome da burnout tra i tecnici di radiologia in formazione in un Ospedale Universitario. Metodi. Per ottenere una migliore comprensione della natura della sindrome da burnout è stato somministrata una versione modificata del questionario di Maslach (che investiga 3 aree: esaurimento emotivo, depersonalizzazione e ridotta realizzazione personale) a 2 sottogruppi selezionati da una coorte di studenti Universitari in tecniche di radiologia (del 1° e 3° anno di corso). Risultati. Sono stati completati, consegnati ed analizzati 62/62 questionari. I risultati della ricerca hanno evidenziato una chiara differenza tra i 2 gruppi in una delle tre aree del modello di Maslach: la “depersonalizzazione”. Inoltre, la terza area esaminata, la ridotta realizzazione personale, è risultata sorprendentemente elevata anche tra gli studenti di primo anno. Conclusioni. I risultati della ricerca suggeriscono che la presenza di burnout emozionale, o il rischio di burnout, tra gli studenti del terzo anno sia statisticamente significativa se confrontata con i risultati degli studenti del primo anno di corso, rendendolo un aspetto da investigare più a fondo in questa classe di studenti. Si suppone che l’alto livello di senso di fallimento personale osservato tra gli studenti, sia correlato con un sentimento di scarsa autostima che sembra crescere dall’inizio del corso.
year | journal | country | edition | language |
---|---|---|---|---|
2017-12-01 |