6533b828fe1ef96bd1289480
RESEARCH PRODUCT
Musica e architettura. Le opere di Igor Stravinsky per la basilica di San Marco a Venezia
D Oliverisubject
Martin LutherserialismVeneziacoraleIgor StravinskyvariazioneJohann Sebastian BachchoralCanticum Sacrumbasilica di San MarcoVeniceVariazioni-corali sul canto natalizio Vom Himmel hochbasilica of St. MarkChoral-Variations on the Christmas Carol Vom Himmel hochMartin LuteroSettore L-ART/07 - Musicologia E Storia Della Musicavariationtrascrizioneserialismodescription
Il 13 settembre 1956, Stravinsky diresse nella basilica di San Marco a Venezia la prima esecuzione del "Canticum Sacrum" (1955), insieme con le "Variazioni-corali sulla canto natalizio Vom Himmel hoch…" (1955-56). Il "Canticum" era stato realizzato su commissione del Festival delle Biennale e costituisce un esempio dell'approccio del compositore alla tecnica dodecafonica. Le "Variazioni-corali" presentano quasi il medesimo organico del "Canticum" e sono invece da considerarsi come una sorta di ripensamento creativo delle "Variazioni canoniche" BWV 796-796a di Johann Sebastian Bach. September 13th 1956, Stravinsky conducted at the basilica of St. Mark in Venice the first performance of the "Canticum Sacrum" (1955), together with the "Choral-Variations on the Christmas Carol Vom Himmel hoch...” (1955-56). This work is not only the transcription for mixed chorus and orchestra of the "Canonische Varänderungen" BWV 796-796a, but also an original and creative reinvention of Bach’s organ masterpiece of 1746-47, that has a deep relation with the architectural structure of the church. In ‘Variations II-V’ the composer introduced the chorus, but singing only the first four verses of Martin Luther’s text, and under some aspects the score reveals - like the musice of the "Canticum Sacrum" - the attraction of Stravinsky towards the music of Anton Webern.
year | journal | country | edition | language |
---|---|---|---|---|
2019-01-01 |