6533b82cfe1ef96bd128f10a
RESEARCH PRODUCT
L’innovazione tecnologica e il Faculty Development.
La Marca AlessandraFalzone Yleniasubject
The pandemic crisis has accelerated the diffusion of learning environments characterized by the intensive use of technology. This novelty represents a transversal objective of the professionalization of the university teacher with a particular declination on the pedagogical-didactic-evaluation side as a strategic issue for the development of higher education. This paper presents the results of research conducted with 119 newly recruited university teachers and 20 Department Directors. The aim of the research was on the one hand to detect the perception of newly hired teachers related to their teaching metacognitive and evaluative skills with reference to distance learning to highlight specific characteristics that could have encouraged or hindered adaptation to this new condition. On the other hand through the qualitative research the aim has been to penetrate in depth the challenges posed by the digital revolution at University by carrying out 20 interviews with privileged witnesses who represent on the national scene agents of institutional change. The results showed a certain awareness of the need to integrate new ways of teaching to increase interest participation and enthusiasm for technology.Settore M-PED/03 - Didattica E Pedagogia Specialedescription
La crisi pandemica ha accelerato la diffusione di ambienti di apprendimento caratterizzati dall'uso intensivo della tecnologia. Questa novità rappresenta un obiettivo trasversale della professionalizzazione del docente universitario, con una particolare declinazione sul versante pedagogico-didattico-valutativo quale questione strategica per lo sviluppo dell’alta formazione. Il contributo illustra i risultati di una ricerca condotta con 119 docenti universitari neoassunti e 20 Direttori di dipartimento. La finalità della ricerca è stata, da una parte, rilevare la percezione dei docenti neoassunti relativa alle proprie competenze didattiche, metacognitive e valutative, con riferimento alla didattica a distanza, per evidenziare caratteristiche specifiche che potrebbero aver favorito o ostacolato l’adattamento a questa nuova condizione, dall’altra, attraverso l’indagine qualitativa si è teso a penetrare in profondità le sfide poste dalla rivoluzione digitale in Università mediante la realizzazione di 20 interviste a testimoni privilegiati che rappresentano, nel panorama nazionale, agenti di cambiamento istituzionali. Dai risultati è emersa una certa consapevolezza rispetto alla necessità di integrare nuovi modi di fare didattica per incrementare interesse, partecipazione ed entusiasmo nei confronti della tecnologia.
year | journal | country | edition | language |
---|---|---|---|---|
2023-06-01 |