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RESEARCH PRODUCT
Post-fotografia etnografica
Rosario Perriconesubject
It is evident that our technological society is undoubtedly linked to the diffusion of images. Authors such as Gottfried Boehm John Mitchell Hans Belting investigated the nature of the image by laying the foundations in the 1990s for the idea of a pictorial turn of a culture totally dominated by images that has now become a real technical possibility on global scale. A new statute of the image that is used to collect under the label of iconic turner inserted in the wider field of visual culture studies. The use of the term culture alongside that of visual is indicative of the breadth of the field of investigation that visual culture studies aim to seek: they do not want to limit themselves to ascertaining the predominance of the visual in contemporary society and an evaluation of its aesthetic component. but they want to proceed towards an anthropological research in which visual culture is analyzed as a particular lifestyle that expresses certain meanings and values not only in art and high culture but also in institutions and daily behavior. We will try to apply this new paradigm to photographs: instead of asking ourselves what the images mean let's try to ask ourselves what they want.description
È evidente come la nostra società tecnologica sia legata senza alcun dubbio alla diffusione delle immagini. Autori come Gottfried Boehm, John Mitchell, Hans Belting hanno indagato la natura dell'immagine ponendo le basi, negli anni Novanta, per l'idea di un pictorial turn, di una cultura totalmente dominata dalle immagini che è diventata adesso una possibilità tecnica reale su scala globale. Un nuovo statuto dell'immagine che si usa raccogliere sotto l'etichetta di iconic turner inserito nel più vasto campo visual culture studies. L'uso del termine cultura accanto a quello di visuale è indicativo dell'ampiezza del campo d'indagine che visual culture studies si prefiggono di ricercare: essi non vogliono limitarsi alla constatazione della predominanza del visuale nella società contemporanea e a una valutazione della sua componente estetica, ma vogliono procedere verso una ricerca di tipo antropologico in cui la cultura visuale è analizzata come particolare stile di vita che esprime certi significati e valori non solo nell'arte e nell'alta cultura, ma anche nelle istituzioni e nel comportamento quotidiano. Proveremo ad applicare questo nuovo paradigma alle fotografie: anziché chiederci che cosa le immagini significano, proviamo a chiederci che cosa vogliono.
year | journal | country | edition | language |
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2021-12-01 |