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RESEARCH PRODUCT
La costruzione del concetto di omologia e i vincoli materiali della forma
Salvatore Tedescosubject
Morphology0301 basic medicinelcsh:BH1-301lcsh:Fine ArtsAnalogyAnalogiaEvolutionary AestheticsBurdenOnerelcsh:AestheticsHomologyEstetica EvoluzionisticaOmologia03 medical and health sciencesPhilosophy030104 developmental biology0302 clinical medicineSettore M-FIL/04 - Esteticalcsh:NHomology Analogy Aesthetics EvolutionMorfologia030217 neurology & neurosurgerydescription
Il concetto di omologia riveste un ruolo centrale nella biologia teoretica contemporanea perché attorno ad esso e per suo tramite trovano articolazione numerosi progetti di ricerca miranti a ripensare la centralità dell’organismo, i suoi percorsi evolutivi e il significato della sua interazione con la realtà ambientale. La rete di omologie che tesse l’organismo permette di strutturarne e canalizzarne le innovazioni morfologiche e funzionali. Appunto questa componente sistemica rende dunque l’omologia un concetto fondamentale per una considerazione dinamica della forma vivente, come quella cui mira un’estetica che non intenda limitarsi a indagare sull’atteggiamento estetico e sulle produzioni artistiche, ma sappia tematizzare in senso più comprensivo la questione (eminentemente propria della tradizione morfologica) dell’unità dell’agire e del percepire come configurazione estetica del vivente.Il presente studio propone una ricognizione di alcuni dei principali momenti fondativi del concetto di omologia, a partire dalle ricerche botaniche di Goethe e dal significato che esse rivestono nel progetto morfologico goethiano, per proseguire con l’elaborazione del concetto di “elemento anatomico” da parte di Geoffroy Saint-Hilaire e la sua problematica rilettura da parte di Arthur Schopenhauer, conducendo sino alla fondazione del concetto moderno di omologia con Richard Owen, alla sua messa in relazione col concetto di analogia e all’elaborazione del concetto di “archetipo del vertebrato”. In tal modo, il presente studio mira a individuare alcuni motivi salienti di attualità del concetto e delle potenzialità teoriche che in esso trovano espressione, fra prospettiva morfologica e attenzione ai vincoli materiali della forma. The concept of homology is a key component of contemporary theoretical biology because around it and through it numerous joint research projects aims to rethink the centrality of the organism, its evolutionary paths and the significance of its interaction with the environmental reality. The network of homologies that weaves the organismal form allows to structure and channel its morphological and functional innovations. Even this systemic component makes homology a fundamental concept for a dynamic consideration of the living form, like that sought by an aesthetics that does not intend to limit itself to investigate aesthetic attitude and the artistic productions, but knows how to tackle questions related to the more comprehensive question (eminently elaborated from the morphological traditional) of the unity of action and perception as aesthetic configuration of the living being.This study offers a survey of some of the key moments of the historical foundation of the concept of homology, from Goethe's botanical research and their significance in the whole project of Goethe's morphology, to continue with the elaboration of the concept of “anatomical element” by Geoffroy Saint-Hilaire and its problematic (or even misleading) reinterpretation by Arthur Schopenhauer, leading up to the foundation of the modern concept of homology with Richard Owen, in connection with the concept of analogy and the elaboration of the concept of “vertebrate archetype”. In conclusion, this study aims to identify some maior interest of the concept and the theoretical potentialities that find expression in it, between morphological perspective and attention to the material constraints of the form.
year | journal | country | edition | language |
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2016-09-01 |