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The Death of Charles IX Valois: An Assassin's or a Martyr's Blood?: The Image of Kingship during the French Wars of Religion

Gianmarco Braghi

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HistoryHistoryGuerre di religione francesiMonarchyFrench Wars of ReligionEthnologyAncient historyMartyr

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Lo scopo di questo articolo è quello di analizzare le opere legate alla morte di Carlo IX Valois. In particolare, ci concentreremo sull'immagine del sangue del re morto. L'analisi dell'autopsia di Carlo, così come il resoconto dell'intrigo di corte che ha caratterizzato gli ultimi mesi della sua vita, fornisce il contesto in cui si è svolto questo flusso di propaganda. Fonti cattoliche, in particolare i sermoni funebri del predicatore di corte Arnaud Sorbin, gettano luce sull'immagine del sangue di Carlo IX come sangue di un re "santo" e "martire". Mostreremo anche come i sermoni di Sorbin si riferissero alla successione al trono di Enrico III data la situazione tesa a corte. Infine, l'analisi delle fonti riformate, sia contemporanee alla morte di Carlo che successive, delineano come i calvinisti cercassero di disonorare il "tiranno" attraverso riferimenti al suo sangue e caratterizzando la sua morte come giustizia divina. © L'autore 2014. The purpose of this article is to analyse works connected to the death of Charles IX Valois. In particular, we will focus on the image of the blood of the dead king. Analysis of Charles' autopsy, as well as the account of the court intrigue characterizing the last months of his life, provides the context in which this flow of propaganda took place. Catholic sources, especially funeral sermons by court preacher Arnaud Sorbin, cast light on the image of the blood of Charles IX as the blood of a 'saint' and a 'martyr' king. We will also show how Sorbin's sermons related to Henri III's succession to the throne given the tense situation at court. Finally, analysis of Reformed sources, both contemporary to Charles' death and later, outline how Calvinists tried to dishonour the 'tyrant' through references to his blood and by characterizing his death as divine justice. © The Author 2014.

10.1093/fh/cru049http://hdl.handle.net/10447/545042