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AUTHOR
Lukas Radbruch
Schmerzbehandlung in der Palliativmedizin
Schmerzen in einer palliativen Situation entstehen oft in Zusammenhang mit einer Tumorerkrankung oder der Behandlung. Der Schmerz kann als rein nozizeptiv oder neuropathisch charakterisiert werden; haufig liegt eine Kombination vor. Der diagnostische „Work-up“ soll Screening-Fragebogen, Schmerzzeichnungen, eine sorgfaltige klinische Untersuchung zur Erfassung klinischer Zeichen einer veranderten Schmerzempfindlichkeit sowie bildgebende Verfahren (CT, MRT) und ggf. klassische Elektrophysiologie (Neurografie, SEP) umfassen. Die Tumorschmerztherapie soll nach dem WHO-Stufenschema erfolgen. Aber auch neurologische Erkrankungen wie eine amyotrophe Lateralsklerose (ALS) oder eine fortgeschritten…
685 EFFICACY OF INTRANASAL FENTANYL SPRAY (INFS) VERSUS ORAL TRANSMUCOSAL FENTANYL CITRATE (OTFC) FOR BREAKTHROUGH CANCER PAIN: OPEN‐LABEL CROSSOVER TRIAL
686 EASE OF USE AND PREFERENCE FOR INTRANASAL FENTANYL SPRAY (INFS) VERSUS ORAL TRANSMUCOSAL FENTANYL CITRATE (OTFC) FOR BREAKTHROUGH CANCER PAIN
Use of opioid analgesics in the treatment of cancer pain: evidence-based recommendations from the EAPC
Here we provide the updated version of the guidelines of the European Association for Palliative Care (EAPC) on the use of opioids for the treatment of cancer pain. The update was undertaken by the European Palliative Care Research Collaborative. Previous EAPC guidelines were reviewed and compared with other currently available guidelines, and consensus recommendations were created by formal international expert panel. The content of the guidelines was defined according to several topics, each of which was assigned to collaborators who developed systematic literature reviews with a common methodology. The recommendations were developed by a writing committee that combined the evidence deriv…