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AUTHOR
V. Schulz
Human Corticotropin-Releasing Hormone in Man: Dose-Response of Minute Ventilation and End-Tidal Partial Pressures of Carbon Dioxide and Oxygen*
The respiratory stimulant properties of iv injections of 33, 67, and 100 micrograms synthetic human corticotropin-releasing hormone (hCRH) were studied in 12 normal men in a single blind, placebo-controlled trial. All doses of hCRH induced a respiratory stimulation in every subject, and the stimulation was dose dependent. The onset of respiratory stimulation occurred within 15-30 sec after hCRH infusion was started. Initially, there was an increase in tidal volume (VT), followed by an increase in respiratory rate. The maximum minute ventilation (VE) occurred 60-120 sec after starting the injection. The 33-micrograms hCRH dose induced a 35% increase in VE from 6.3 +/- 0.6 (+/- SD) to 9.7 +/-…
Untersuchungen zum pulmonalen Gasaustausch in der akuten Schockphase und nach �bergang in eine Schocklunge
Untersuchungen des pulmonalen Gasaustausches in der akuten Schockphase und nach Ubergang in eine Schocklunge zeigen ein unterschiedliches pulmonales Funktionsmuster. Bei 15 Patienten mit verschiedenen Schockformen bildete sich anfangs bei ungestorter Ventilation infolge einer pathologisch inhomogenen Lungencapillarperfusion bei erniedrigtem Herzminutenvolumen ein groser alveolarer Totraum aus, die aADCO2 stieg an. Das Ventilations-Perfusions-verhaltnis war erhoht. Trotz erhohter alveolarer O2-Partialdrucke waren die arteriellen O2-Partialdrucke erniedrigt, die AaDO2 erhoht. Neun Patienten dieser Gruppe, bei denen sich eine Schocklunge entwickelte, wurden 4–18 Tage nach der akuten Schockphas…
Durchblutung und Sauerstoffverbrauch gewebsisolierter Impftumoren (DS-Carcinosarkom) in vivo
Nach einer von Gullino u. Grantham (1961) angegebenen Methode wurden DS-Carcino-Sarkomzellen in Rattennieren verimpft und gewebsisoliert gezuchtet. Nach im Mittel 11 Tagen hat der infiltrierend und destruierend wachsende Tumor das Nierengewebe meist vollig ersetzt und steht mit dem Wirtstier nur uber eine Arterie und eine Vene in Verbindung. Die Tumordurchblutungsmessungen erfolgten nach Kanulierung der Tumorvene druckkonstant mit Hilfe eines Rollenpumpen-Windkessel-Systems uber eine Mescapillare. Gleichzeitig konnten Mikroblutproben unter Luftabschlus aus Tumorvene und Aorta entnommen und pH, O2-Druck, CO2-Druck, Hb-Konzentration und Hamatokrit bestimmt werden. Aus der errechneten arterio-…
A System of <m:math display='block'><m:mrow><m:mi>P</m:mi><m:msub><m:mi>a</m:mi><m:mrow><m:msub><m:mi>O</m:mi><m:mn>2</m:mn></m:msub></m:mrow></m:msub></m:mrow></m:math> $$P{a_{{O_2}}}$$ Continuously Controlled Ventilation
A newly developed system of \(P{a_{{O_2}}}\)-controlled automatic ventilation is reported on. \({P_{{O_2}}}\) microelectrodes (Beckman, IBC) are used to measure arterial \({P_{{O_2}}}\) continuously. In a feedback control system the inspiratory O2 concentration of a respirator is adjusted as long as the set point and actual value of the arterial \({P_{{O_2}}}\) correspond. The functional behavior of the feedback control system is described.
Messungen der Leberdurchblutung bei Ratten mit der85Kr-Clearance nach Infusion von Norfenefrin oder Nicotinat
Mit Hilfe der85Kr-Clearance wurde die pharmakologische Beeinflusbarkeit der regionalen Leberdurchblutung sowie des Aorten- und Portaldruckes von Ratten durch Norfenefrin und Nicotinat gepruft. Nach intraportaler Injektion des Isotops wurden die Auswaschkurven in der Leberoberflache nach den Verfahren von Ingvar u. Lassen (1962) und Zierler (1965) ausgewertet und die Ergebnisse einander gegenubergestellt.
A macrophage-suppressing 40-kD protein in a case of pulmonary alveolar proteinosis.
Pulmonary alveolar proteinosis (PAP) is a rare disease of unknown etiology. Macrophage dysfunctions are claimed to be involved in the pathogenesis. We investigated phagocytosis and oxidative metabolism of alveolar macrophages in a case of pulmonary alveolar proteinosis. These cells phagocytize normally and phagocytizable stimulants cause a normal oxidative burst. In response to the membrane signals phorbolmyristate acetate and aggregated immunoglobulin, however, no stimulated turnover of the oxidative metabolism can be observed. A 40-kD protein found in the lavage fluid mediates this macrophage-inhibiting effect. This phenomenon may contribute to the frequent opportunistic infections seen i…
Human corticotropin-releasing factor (hCRF) is a potent respiratory analeptic. Physiological and clinical aspects.
During intravenous corticotropin-releasing factor stimulation tests we observed a deepening of the tidal volume in 35 patients. To investigate this presumed respiratory stimulation we measured respiratory parameters in 12 healthy male volunteers in a single-blind placebo-controlled trial. The intravenous 60-s infusion of 100 micrograms of human corticotropin-releasing factor induced a very potent respiratory stimulation in every subject: respiratory minute volume (mean +/- S.D.) increased by 81% from 6.319 +/- 0.577 to 11.464 +/- 1.264 liters per min (P less than 0.001), whereas there was only a slight rise in the mean respiratory rate from 12.4 +/- 3.0 to 14.7 +/- 2.7 breaths per min (P le…
Dependence of 85Kr(β)-Clearance rCBF Determination on the Input Function
Two procedures have been proposed for the quantitative determination of rCBF by analysis of radioactive inert gas clearance curves, following intra-arterial injection: 1. the slope-method [1], 2. the height-over-area-method [4].
Zum Verhalten kardio-pulmonaler Funktionsparameter in Ruhe und unter ergometrischer Belastung bei Myokardinfarktpatienten in der sp�ten Rehabilitationsphase
22 Patienten, die 1–2 Jahre zuvor komplikationslos einen Myokardinfarkt durchgemacht hatten, wurden bis an die Grenze ihrer Leistungsfahigkeit stufenweise ergometrisch belastet. Entsprechend der Belastbarkeit wurden die Patienten in vier Leistungsgruppen eingeteilt und die Anpassung der wichtigsten kardio-pulmonalen Funktionsparameter in jeder Gruppe getrennt verfolgt. Dabei waren in der Halfte der Falle bereits in Ruhe diskrete Insuffizienzzeichen nachweisbar. Bei der folgenden Ergometerbelastung stellten sich auch bei den ubrigen Patienten in der ersten Belastungsstufe Insuffizienzzeichen ein.