0000000000099254
AUTHOR
V. Di Martino
Valutazione tra pari all’università: due approcci didattici a confronto
Nell’ambito della didattica universitaria occorre rinnovare e diversificare gli strumenti di valutazione includendo sempre più anche tecnologie progettate per la valutazione. Il presente contributo mira a contribuire alla riflessione sulle pratiche didattiche che risultano più efficaci per l’integrazione delle nuove tecnologie per la valutazione formativa e la valutazione tra pari in università. In particolare si vuole verificare se l’utilizzo di tali forme valutative tramite la piattaforma Peergrade sia più efficace in un approccio didattico basato sull’interazione face-to-face o su interazioni a distanza tra una lezione e la successiva. La ricerca, condotta su un campione di 203 studenti …
AB0438 Safety of tnf blockers in case of non-alcoholic fatty liver disease and cirrhosisa systematic review
Background The management of inflammatory rheumatisms and psoriasis has largely evolved over the last 15 years with the emergence of biotherapies whose main adverse effect is the increased infection risk. The prevalence of metabolic syndrome is increasing and has been estimated at 30% in patients with rheumatoid arthritis with an excess of 45% compared to healthy subjects. One of the major complications of the metabolic syndrome is the Non Alcoholic Fatty Liver Disease (NAFLD), which prevalence is 25% in the global population, and 30% in a cohort of patients with rheumatoid arthritis. The main complication of NAFLD is the development of cirrhosis, known to increase infectious risk. Surprisi…
Opportunità educative della realtà aumentata nella formazione iniziale dei docenti
Il presente contributo mira a esplorare gli atteggiamenti nei confronti della realtà aumentata dei docenti di scuola primaria e dell’infanzia in formazione iniziale. L’indagine ha coinvolto 299 studenti dell'Università di Palermo. Si tratta di studenti, prevalentemente donne (94%; n=281), iscritti al primo anno del corso di laurea in Scienze della Formazione Primaria. L'età dei partecipanti è compresa tra i 18 ei 38 anni, con un'età media di 20,57 anni (SD=3,4). All'inizio del secondo semestre dell’a.a. 2021/22, durante il corso di Tecnologie didattiche per la scuola primaria e dell’infanzia, è stato somministrato un questionario costituito da domande sia a risposta aperta che a risposta ch…
Distance education and learning processes. A survey at University of Catania during the COVID-19 pandemic.
The emergency situation caused by the COVID-19 pandemic required all Italian universities to implement alternative teaching strategies to traditional face-to-face lessons. At the University of Catania, this situation prompted the start of distance learning paths in a synchronous mode at the very beginning of the emergency. At the same time, the lecturers were encouraged to video-record the lessons in order to make them available to students also in asynchronous mode. On the basis of this emergency situation, an investigation was immediately launched to identify the consequences of the new teaching methods on student learning processes; the research began in the first phase of the lockdown i…
The changing scenario of hepatocellular carcinoma in Italy: an update
Background and aims: Epidemiology of hepatocellular carcinoma (HCC) is changing in most areas of the world. This study aimed at updating the changing scenario of aetiology, clinical presentation, management and prognosis of HCC in Italy during the last 15 years. Methods: Retrospective analysis of the Italian Liver Cancer (ITA.LI.CA) database included 6034 HCC patients managed in 23 centres from 2004 to 2018. Patients were divided into three groups according to the date of cancer diagnosis (2004-2008, 2009-2013 and 2014-2018). Results: The main results were: (i) a progressive patient ageing; (ii) a progressive increase of non-viral cases and, particularly, of ‘metabolic’ and ‘metabolic + alc…
Impact pronostique de la concentration de 3-hydroxymyristate sur la survie des patients atteints de cirrhose alcoolique ou virale
Etat de la question Le role de l’endotoxemie liee a la translocation bacterienne sur l’aggravation de la cirrhose fait l’objet de nombreuses etudes, mais son impact sur la mortalite au cours de la cirrhose est mal connu. Le but de ce travail etait d’etudier l’impact de la concentration sanguine de 3-hydroxymyristate (3-HM) total (composant specifique des lipopolysaccharides, endotoxine), sur le risque de deces et de complications des malades cirrhotiques. Materiel et methodes Au total, 593 patients atteints de cirrhose alcoolique ou virale, sans carcinome hepatocellulaire ont ete inclus entre 2008 et 2012 dans six centres hospitalo-universitaires francais. Le dosage de 3-HM total, libre et …
Facteurs nutritionnels et risque de carcinome hépatocellulaire chez des personnes atteintes de cirrhose
Introduction et but de l’etude Le carcinome hepatocellulaire (CHC) se developpe dans 80 % des cas sur un foie cirrhotique. En France, l’incidence augmente et les traitements restent peu efficaces. L’alimentation peut etre un moyen de prevention interessant mais les resultats d’etudes dans ce domaine restent rares et divergents. Notre objectif etait donc d’etudier les liens entre differents facteurs alimentaires et le risque de CHC dans une population francaise atteinte de cirrhose. Materiel et methodes Pour l’etude multicentrique Cirrhose et risque de carcinome hepatocellulaire dans le grand est (CiRCE), des patients cirrhotiques avec CHC histologiquement confirme (cas) et des patients cirr…
Il tirocinio quale dispositivo per sostenere l’identità professionale degli educatori. Riflessioni su un percorso di tirocinio a distanza all’Università di Catania
L’irrompere della pandemia ha rappresentato una possibilità di rinnovamento per il mondo accademico. Con la chiusura improvvisa di tutte le attività in presenza, le Università hanno dovuto fare i conti con la necessità di salvaguardare i percorsi formativi degli studenti e delle studentesse. Soprattutto quelle istituzioni (la maggior parte in Italia), che non avevano mai affrontato il tema dell’erogazione a distanza delle attività didattiche, sono state costrette a fronteggiare la novità di un mondo dell’apprendimento “a distanza” (Piazza, 2020). Ovviamente anche l’Università di Catania si è trovata a fronteggiare questa situazione. Nello specifico, il Corso di laurea in Scienze dell’Educaz…
Pattern of macrovascular invasion in hepatocellular carcinoma
Background and aims: In patients with hepatocellular carcinoma (HCC), macrovascular invasion (MaVI) limits treatment options and decreases survival. Detailed data on the relationship between MaVI extension and patients' characteristics, and its impact on patients' outcome are limited. We evaluated the prevalence and extension of MaVI in a large cohort of consecutive HCC patients, analysing its association with liver disease and tumour characteristics, as well as with treatments performed and patients' survival. Methods: We analysed data of 4774 patients diagnosed with HCC recorded in the Italian Liver Cancer (ITA.LI.CA) database (2008-2018). Recursive partition analysis (RPA) was performed …