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Kuhnert A
Ultraschall und Lavage beim stumpfen Bauchtrauma polytraumatisierter Patienten
The reliability of sonography and peritoneal lavage in assessing the need for immediate surgical intervention in blunt abdominal trauma was examined in a controlled prospective and retrospective study. Whereas no false results occurred using peritoneal lavage, false negative findings in sonography were 9.8% and false positive findings 3.9%. A significant difference was also found on retrospective evaluation of all cases with diagnostic peritoneal lavage (2.2% false results) and ultrasound investigations (14.9% false results). This demonstrates that sonography cannot fully replace peritoneal lavage as a diagnostic method in blunt abdominal trauma.
Relaparotomie im Kindesalter
An der Kinderchirurgischen Universitatsklinik Mainz wurden vom 1. 1. 1976 bis 31. 12. 1983 1793 Laparotomien an Kindern im Alter bis zu 15 Jahren vorgenommen. Eine akute, nicht geplante Relaparotomie lag in 4,6% der Falle vor. Die haufigste Indikation zur Relaparotomie war ein verwachsungsbedingter Ileus (53%); weniger haufige Ursachen waren Platzbauch, Peritonitis, Darmperforation, Anastomoseninsuffzienz und Sekundarblutung. 15% aller relaparotomierten Kinder musten sich mehr als einer Relaparotomie unterziehen. Uber 40% der akuten Relaparotomien wurden an Kindern innerhalb des ersten Lebensjahres vorgenommen. 56% aller Relaparotomien musten innerhalb der ersten vier postoperativen Wochen …