0000000000416674
AUTHOR
T. Junginger
Therapiebegrenzung und Therapieabbruch in der Intensivmedizin
Die Intensivmedizin hat die Fortschritte der Chirurgie erst ermoglicht, andererseits fuhren die Moglichkeiten der Intensivtherapie zu Grenzsituationen, in denen die Wiederherstellung des Patienten nicht mehr zu erwarten ist und das bereits eingetretene Sterben verlangert wird. Diese Grenzsituationen sind gekennzeichnet durch den Ubergang vom Zustand einer schweren, aber moglicherweise reversiblen Erkrankung in den irreversiblen Prozess des Sterbens.
Grenzen der Indikation zur Intensivtherapie bei chirurgischen Patienten — Prospektive Untersuchung zur Bedeutung von Scores (APACHE II, HIS, TISS) und anderer Faktoren für die Indikationsstellung zur Intensivtherapie
The aim of the study was to describe the objective factors (clinical values, scores, basic and concomitant illnesses) that could possibly justify the omittance of intensive therapy. In a prospective study in 169 postoperative intensive therapy patients, it was shown that scores (APACHE II, HIS, TISS) serum-lactate and serum creatinine were significant prognostic parameters for lethal outcome, while these parameters had no effect on the prognosis after patients were discharged. Primarily, the presence of a malignant disease and/or the age of the patient were decisive. By considering these factors for lethal outcome and long-term prognosis, it is possible to identify patients who do not benef…
Laparoskopische Therapie von Leber-, Milzund Mesenterialzysten
Five women and one man (average age 62.5 [20-64] years) with symptomatic intraabdominal cysts at different sites (liver: n = 3; spleen: n = 2; mesentery: n = 1) had them removed by laparoscopic surgery. Broad fenestration was performed with the hepatic and splenic cysts, while the mesenteric cyst was enucleated from the mesentery. There were no intra- or postoperative complications. Median duration of operation was 60 (45-125) min, postoperative hospital stay was 5 (3-6) days. After a median follow-up period of 8 (1-12) months a 3 cm residual cyst was found in the patient with the splenic cyst, but all patients were free of symptoms. -Laparoscopic surgery is a low-stress alternative to conv…
Die endoskopische retroperitoneale Adrenalektomie
Aim of study To determine prospectively in consecutive patients the value of endoscopic retroperitoneal adrenalectomy. Patients and methods Between March 1994 and March 1995, endoscopic adrenalectomy via a retroperitoneal approach was performed in eleven patients (three men, eight women; median age 61 [48-73] years), unilateral in nine, bilateral in two. The procedure was indicated if the adrenal tumour was thought to be benign and no larger than 5 cm in diameter (two adrenal and two central Cushing's syndromes; three incidentally detected adrenal adenomas, two phaeochromocytomas, two Conn adenomas). Results Twelve of the 13 procedures were successfully performed. In one case the primary in…
Ergebnisse der Endosonographie bei der präoperativen Stadienbeurteilung von Ösophagus- und Magenkarzinomen
Durch die Entwicklung flexibler Fiberendoskope, in deren Spitze eine Schallsonde integriert ist, hat die Diagnostik gastrointestinaler Tumoren eine wesentliche Erweiterung erfahren. Die Endosonographie erlaubt eine systematische Untersuchung der einzelnen Darmwandschichten sowie angrenzender Lymphknoten und Nachbarorgane. Im folgenden mochten wir unsere Erfahrungen mit der Endosonographie bei der praoperativen Stadienbeurteilung von Osophagus- und Magenkarzinomen vorstellen.
Sequentielle transarterielle Chemoembolisation (TACE) des hepatozellulären Karzinoms (HCC) - Erfahrungsbericht eines einzelnen Zentrums über 5 Jahre
PURPOSE: To analyze the course of disease of patients treated with sequential TACE and to evaluate the dependent and independent prognostic factors for patient survival using the Cox Proportional Hazard Model. MATERIALS AND METHODS: 94 patients palliatively treated with TACE. Patients were selected if they had been treated at least 3 times. The TACE procedure was carried out at 8-week intervals using a suspension consisting of a fixed dosage of Mitomycin C (10 mg) and 10 ml Lipiodol. Follow-up investigations included contrast-enhanced multislice CT before and after TACE and assessment of the laboratory test results (i. e., blood count, liver enzymes, and coagulation). RESULTS: In 66.7 % of …
Cryotherapy for liver tumors: current status, perspectives, clinical results, and review of literature.
Cryotherapy has gained importance as a locally ablative treatment option for patients with non-resectable liver tumors, especially metastases from colorectal cancer. We have used this technique since 1996 for the treatment of 77 patients with malignant liver tumors. Patient data was prospectively recorded and follow-up was until September 2002 or death. Fifty-five patients had colorectal cancer liver metastases, 16 metastases from other primaries and 6 had hepatoma. Forty patients had cryotherapy only and 37 had an additional liver resection. Morbidity and mortality were 22% and 1.3%, respectively. In 68% of patients with colorectal liver metastases and an elevated serum carcinoembryonic a…
Perioperatives Risiko bei Whipple-Operation und biliodigestiver Anastomose beim Pankreaskarzinom
Die Frage nach der Art des chirurgischen Vorgehens beim Pankreaskarzinom ist Gegenstand kontroverser Diskussionen, obwohl gerade in den letzten Jahren die Morbiditat und Mortalitat der partiellen Duodenopankreatektomie deutlich gesenkt werden konnten [1, 3, 7, 8, 12, 13]. Andererseits wurden verschiedene nichtoperative Verfahren als Alternative zur biliodigestiven Anastomose entwik- kelt. Das eigene therapeutische Konzept umfast bei lokalisiertem Tumorwachstum die partielle oder Duodenopankreatektomie, und bei lokaler oder allgemeiner Inoperabilitat sowie bei Tumorgeneralisierung die biliodigestive Anastomose zur Gallenableitung.
Begrenzung und Reduktion der Intensivtherapie — Allgemeinund Viszeralchirurgie
Wahrend das Problem der Begrenzung der Intensivtherapie in den USA und vielen anderen Landern seit langem diskutiert wird und umfangreiche Daten hierzu vorliegen, wird das Problem in Deutschland zwar angesprochen [10, 11], konkrete Angaben zur Indikation und Haufigkeit eines Therapieverzichts liegen allerdings bislang nicht vor. Daher war es das Ziel einer retrospektiven Untersuchung bei auf der Intensivstation der Klinik fur Allgemein- und Abdominalchirurgie der Johannes-Gutenberg-Universitat Mainz gestorbenen Patienten, die Inzidenz und Art einer Therapiebegrenzung, die Bedeutung einer Patientenverfugung sowie die Grunde fur einen Therapieverzicht zu erfassen, mit dem Ziel, hiermit zur Di…