0000000000422088
AUTHOR
B. Hofer
Die regionale Duodeno-Pankreatektomie mit Pfortaderresektion und systematischer Lymphadenektomie
Eine Infiltration der Pfortader wird im allgemeinen als Zeichen der Nichtresektabilitat beim Pankreaskarzinom angesehen. Untersuchungen japanischer Arbeitsgruppen zeigen jedoch, das bei lokal begrenzter Tumorinfiltration Langzeituberlebende nach Resektion beobachtet werden konnen. Die A. mesenterika superior und der truncus coeliacus schienen bei einem 62jahrigen Patienten nicht tumorinfiltriert zu sein. Es wurde daher die Indikation zur regionalen Duodenopankreatektomie mit Pfortaderresektion und systematischer Lymphadenektomie gestellt. Die Lymphknotendissektion umfast hierbei neben den peripankreatischen Lymphknoten, Lymphknoten im Bereich des ligamentum hepatoduodenale, des truncus coel…
Passagere Kolostomieanlagen nach Eingriffen am Colon Sigmoideum und Rektum—Sind Sie Noch Gerechtfertigt?
Abstract Primary anastomosis is increasingly favored even in emergency colorectal surgery. Two-stage procedures are frequently considered obsolete. The aim of this study is to define conditions when a two-staged operative strategy with a temporary colostomy is still appropriate. We analyzed a series of 126 patients who were treated by a colostomy following resection and subsequent closure of the colostomy. In 44 cases the primary operation was a Hartmann resection, in 39 cases a resection with colostomy and mucous fistula and in 43 cases a resection with primary anastomosis and proximal loop colostomy. Complications of diverticular or neoplastic disease were generally managed by resection w…
Veränderungen im klinischen Bild und der chirurgischen Therapie bei Morbus Crohn Erfahrungen aus 10 Jahren
Changes in clinical presentation of Crohn's disease (CD), patients' age at the time of disease manifestation and operation, general condition and duration of medical management were investigated in a retrospective study. 395 operations for CD were divided into consecutive groups and analysed. In an increasing number of cases patients presented with the "fibrostenotic type" rather than the "fistulizing type" of complaints. The duration of disease and of medical management increased. Patients in later groups were younger and in better general condition. We found a rise in frequency of patients with recurrent CD or prior abdominal surgery for other reasons. Primary surgery for CD increasingly …