0000000000449758

AUTHOR

Santina Di Salvo

LUCE NEL MUSÉE NATIONAL DU MOYEN ÂGE ET DES THERMES DE CLUNY A PARIGI

Il Museo di Cluny rappresenta il primo museo sulla base di un'idea di come "musealizzare contestualizzando". L'allestimento di questo "hotel particulier" è un buon esempio di integrazione tra gli aspetti tecnologici e valori culturali, in cui la sensibilità per i problemi di una illuminazione razionale, sia per applicazioni indoor che outdoor, è chiaramente definita. La luce diventa qui un indicatore di significati, un'opportunità di conoscenza e di miglioramento della conoscenza critica dei luoghi. The Musée de Cluny represents the first museum based on an idea of “museum making with context consideration”. The exhibition of this "hotel particulier" is a good example of integration between …

research product

Cribra orbitaria and enamel Hypoplasia of the Iron-Age (IX-VII centuries b.C.) human group of Polizzello (Sicily).

research product

Nanostructures materials for protection and consolidation of ancient structures

The preservation and appreciation of the built cultural heritage is of particular interest, through researches and studies on innovative technologies. As evidenced by the good results obtained in some interventions both at national and international level, activities for the conservation of cultural heritage must be the result of synergies and collaboration of interdisciplinary groups, science and knowledge: architecture, engineering, technology, sociology, economics, urban planning, legislation must be managed and planned to work together. The theme of protection and consolidation of ancient structures, applying non-traditional technologies, requires a comprehensive overview of strategies …

research product

New Technologies for Adaptive Architecture

Since the 1980s, the bioclimatic architecture has had the historical merit of having raised public and experts’ awareness on the importance of designing buildings with the purpose of solving the problem of energy saving. Nowadays, in the light of the most recent energy strategies policies, in force on an international and European scale, codified in EC Directive 31/2010 concerning the implementation of the Nearly Zer-Energy Buildings (NZEB), (Deru et al. 2006), the need for a new approach to redevelopment that focuses on environmental, climate and energy objectives with innovative technological solutions emerges, aimed at optimizing the passive bioclimatic behaviour of a building. In the wo…

research product

PALERMO SOTTO UNA “NUOVA LUCE” Sulla valorizzazione del patrimonio architettonico

Today there is a greater interest in spreading the knowledge of the values of cultural heritage and the transmission of these values to a wide audience. Effective artificial lighting projects in architectural landmarks of the city of Palermo should be aimed at enhancing the cultural heritage while respecting the identity of the places, mainly thanks to technological innovations that have expanded a lot of expressive possibilities. Through the light is possible the vision of a historic building, or an ancient context, conveying the same sense of past events that have seen the construction and the events of which he was a witness.

research product

A.P.E.R.: Un progetto di ricerca per l’area mediterranea.

Il Mediterraneo è un'area di contaminazione, come un affresco di mille sfumature e colori. L'importazione di molti elementi provenienti da tutto il mondo ha fatto in modo che il Mediterraneo si evolvesse nella sua dimensione attuale, dove le diverse componenti sono diventate gradualmente elementi costitutivi della vita dei suoi abitanti in vari settori, dal paesaggio, all'architettura, all'arte, alla cucina. Luogo sovrano in cui persiste la consapevolezza che le differenze rappresentano una ricchezza, è stato, è e sarà centro di incontri e conflitti, di fusione e separazione, di convivenza armoniosa e continua diffidenza. E' impensabile volere cancellare le tradizioni di ogni popolo, e non …

research product

LA FRUIZIONE NOTTURNA: SISTEMI E COMPONENTI PER SOLUNTO

Selezionare il tipo e il posizionamento degli apparecchi illuminanti per la fruizione notturna di un sito archeologico come quello di Solunto, utilizzando fonti di energia alternativa come quella solare, è di fondamentale importanza per la valorizzazione consapevole del luogo. E 'essenziale valutare la qualità di un intervento, considerando le caratteristiche che un prodotto deve avere al fine di ottenere risultati che garantiscano affidabilità, manutenibilità e la conservazione dei beni archeologici, considerando anche il valore economico e non solo culturale che la risorsa in sè possiede. Selecting the type and placement of the lighting fixtures for the night visit of an archaeological si…

research product

Spazi ed edifici pubblici

L'obiettivo di questo contributo è dimostrare come è possibile valorizzare il sito archeologico di Solunto, attraverso strategie che possano promuovere la conoscenza dello sviluppo e delle trasformazioni nei secoli degli edifici pubblici; migliorare la comprensione delle rovine attraverso soluzioni tecnologiche innovative; garantire l'efficienza energetica di ogni intervento di messa in valore.

research product

Luce per comunicare. I colori in tre importanti siti archeologici della Catalogna

La volontà di restituire alla collettività la lettura storica della città del passato ha fatto sì che nei siti archeologici della Catalogna la luce fosse utilizzata per consentire ai cittadini di riappropriarsi della propria identità e ai turisti di comprenderne la storia. Ai visitatori tutti, in generale, è data la possibilità di godere delle rovine delle città, non solo per quanto riguarda il valore estetico aggiunto, ma anche, e soprattutto, per l’aspetto didattico del tipo d’intervento realizzato.

research product

Sirius. le costellazioni

research product

Methodological approaches for the enhancement of cultural heritage

The subject of this essay starts by considering how, in many cases, artificial lighting outlines such as finding an “impalpable material” which helps to understand and enhance the ancient contexts. In general, it was demonstrated that, combining innovative technologies, light can be used to change the world, to shape cities, as well as architecture and space in general. Light can turn into concrete matter both in interiors, in archaeological and urban spaces. There is the possibility to obtain a recovery of memory and identity of a city, in order to achieve efficiency and effectiveness of the results. Starting with an overview of experimental research methodology it is possible to define an…

research product

Viaggio nel dramma di un “contesto romano”: l’anfiteatro di Londinium. LE BUONE PRATICHE DELL’ILLUMINAZIONE

James Turrell, uno degli artisti della luce più significativi della nostra epoca, definisce l’esperienza dell’immergersi in un pittorico e arcano mondo di luce, chiamandola “sentire con gli occhi”. Le nuove tecnologie ampliano le possibilità di servirsi della luce nell’arte e nella cultura. La messa in scena creata grazie all’illuminazione in movimento si traduce nella interazione fra spazi e colori, creando un’atmosfera capace di avvolgere profondamente chi la vive, con una spettacolarizzazione che provoca una percezione totalizzante nello spettatore.

research product

PROCESSO INNOVATIVO SONOCHIMICO CHE IMPIEGA CAVITAZIONE ULTRASONICA PER LA SINTESI DI NANOPARTICELLE AMORFE MONODISPERSE DI SILICIO BIOSSIDO E METODO PER PREPARARE UN COMPOSTO DI LITIO SILICATO IDROSOLUBILE AD ALTA PERFORMANCE, DA APPLICARE IN SITU PER IL CONSOLIDAMENTO DEI MATERIALI LAPIDEI E LIGNEI DI STRUTTURE ANTICHE

La presente invenzione è stata stimolata dalla necessità di produrre nanomateriali da impiegare per il consolidamento e, più segnatamente, per la conservazione e la protezione dei materiali lapidei o lignei di strutture antiche

research product

Le Musée Pointe-à-Calliere de Montréal

Sin dalla sua apertura, il 17 maggio 1992, Pointe-à- Callière, Museo di archeologia e storia di Mntreal, ha avuto la missione di promuovere una maggiore consapevolezza della conoscenza storica e archeologica di Montreal attraverso attività formative, la conservazione e attività di ricerca che gravitano intorno al patrimonio culturale della città, in aggiunta alle associazioni regionali, nazionali e internazionali che lavorano a beneficio della collettività. La Société du Musée d'Archéologie et d’histoire de Montréal, Pointe-à- Callière si assicura che la missione venga portata avanti. Il Consiglio di fondazione del Museo è composto da quindici membri che rappresentano la città, le imprese p…

research product

L’anfiteatro romano di Londinium

L'anfiteatro era un edificio importante di epoca romana. Le rovine sono state scoperte solo nel 1988, quando costruttori stavano effettuando scavi per la nuova galleria d'arte. Gli archeologi hanno a lungo sospettato che la città romana di Londinium avesse un anfiteatro, ma come afferma Jenny Hall, curatrice del Museo di Londra "stavamo cercando al di fuori delle mura della città e questo anfiteatro, insolitamente, si trovava invece all'interno delle mura della città". le rovine della struttura sono stati ben conservate e musealizzate in situ, e si possono ancora vedere i resti delle mura originali, il sistema di drenaggio, e perfino la sabbia dell'arena. The amphitheatre was an important b…

research product

Advances in Research for Biomimetic Materials

Smart surfaces and materials can play a significant role in intelligent, adaptive and responsive envelopes because of these intrinsic properties. The environmental question and energy efficiency in which the construction sector is involved, is in a process that can not be interrupted and that puts researchers and designers in front of a scientific and design challenge in which it is necessary to contribute to find different ways of study and experimentation on new materials and constructive languages, ranging from the application, to the structural, design and molecular, to mention the main ones. The development of technologies is helping architects of the “biomimetic current” to recreate c…

research product

Innovative Applications and Experiments for the Protection of Archaeological Sites

Nowadays, the protection in situ, the enhancement and the fruition of archaeological sites are issues that are even more relevant, if we take into account the effects caused, in recent decades, by climate change both on the conservation of the most fragile artefacts and on the well-being of visitors. New questions related to the ‘recover of identity’ are raised by the relationships that the protection interventions establish with the environmental context (external) and with the ancient ruins (internal), imposing an interpretation of the project as a union of landscape, morphological, climatic, technical, use and management aspects, or by requiring a holistic and integrated approach, from a…

research product

LUCE E ARCHEOLOGIA

research product

Luce e archeologia. L'esperienza europea nei siti indoor e outdoor.

research product

THE LIGHT IN MUSEUM EXHIBITIONS AS AN EFFECTIVE TOOL FOR COMMUNICATING THE MEANING OF ANCIENT REMAINS

In this paper, based on research made by the Authors in the Mediterranean area, is highlighted how the use of light in museums can effectively contribute to a better knowledge of the past, giving citizens the opportunity to rediscover their identity and tourists to understand local history and archaeology. The research investigates about the aspects of lighting for archaeological sites or part of them. The charm of an archaeological site or a monument comes from the perception of its whole environmental context, both for functional lighting and artistic valorization. The emphasis is on what should be the most effective lighting system for the monumental sites, one respecting the ruins and t…

research product

Kinetic Solutions for Responsive and Communicative Building Skin

Theskinof buildings represents the first level of communication between construction, man and environment. In this relationship, the concept of communication acquires different values, because it can be applied both to the architectural field in relation to the shape, and to the perceptive and communicative sphere, aimed to transmission of messages or even to the interaction of the architectural envelope with the user and the environment. This brings us back to the energy and sustainability aspects, since the primary role as a separation and filter layer of the building façades is that of shielding. The solution with a kinetic façade constitutes not only a possibility of climatic mediation …

research product

Luce per comunicare. I colori in tre importanti siti archelogici della Catalogna

research product

L’illuminazione notturna per valorizzare Pompei

Il caso seguente indagato è di particolare importanza perché riguarda l'applicazione di strategie di intervento, facenti parte di un approccio multidisciplinare volto a trovare un modo per "sfruttare" le antiche meraviglie di Pompei, attraverso l'uso della luce. Le esperienze progettuali e le sperimentazioni sono state effettuate con la Soprintendenza Archeologica di Pompei. Le caratteristiche degli impianti di illuminazione e il modo di uso sono state valutate da esperti, studiosi e tecnici, ma anche da parte dei visitatori che hanno espresso il loro punto di vista, compilando questionari a conclusione della visita del sito. The following case investigated is of particular importance becau…

research product

Innovazione e invenzione. Dal patrimonio archeologico al costruito contemporaneo/Innovation and invention.From the archaeological heritage to the contemporary built

L’uso di tecnologie innovative può costituire un banco di prova e una sfida per la ri-costruzione di regole del riqualificare l’ambiente costruito antico e quello costruibile, inserendo la variabile ecologica e le conseguenti soluzioni costruttive. The use of innovative technologies can be a test and a challenge for the re-construction of the rules of the upgrade and the ancient built and buildable landscape, by inserting the environmental variable and the resulting constructive solutions.

research product

Luce per rivivere… Alla scoperta di Baetulo, Catalogna / Light to relive…Discovering Baetulo, Catalonia

L'illuminazione artificiale deve rientrare a pieno titolo nelle competenze di quanti siano impegnati ad affrontare la questione della valorizzazione dei siti archeologici, specialmente nell’area mediterranea. Negli ultimi decenni, infatti, abbiamo assistito a una progressiva apertura e proiezione verso il mondo esterno di quelli che possiamo definire i “luoghi della memoria”. Artificial lighting needs to return with full titles in the expertize of those committed to tackle the issue of enriching archeological sites, especially in the mediterranean area. As a matter of fact, in the last ten years, we have aided an openminded progression towards the external world of those who we can call “pl…

research product

Disegno, Sensazioni

research product

Un esperimento d’illuminazione per il Tempio di Hera a Selinunte / An experiment of lighting of Temple of Hera in Selinunte

Questo contributo sul tema della Permanenza e l'innovazione nell'architettura mediterranea, indaga sulle possibilità offerte, in particolare, dal campo della illuminazione artificiale innovativa applicata ai Beni Culturali. La mediterraneità può essere rivelata da diversi livelli di interpretazione sempre attuali nella questione tra tradizione e innovazione. Il caso di studio riguardante il Tempio di Hera, nel Parco Archeologico di Selinunte, è un caso limite sull'uso sperimentale della luce che sottolinea la complessità del contesto e marca la carenza di strategie di intervento affidabili. This contribution to theme on Permanence and innovation in Mediterranean Architecture, investigates a…

research product

L'illuminazione artificiale per la valorizzazione dei contesti antichi nell'area mediterranea

Occuparsi di illuminazione dovrebbe essere una responsabilità di quanti si interessano del miglioramento dell’esperienza della visita a un sito archeologico. Recentemente abbiamo assistito a una evoluzione, a una grande apertura e proiezione verso il mondo esterno di quelli che possiamo definire luoghi della memoria, come i siti archeologici. Il cambiamento coinvolge chi è preposto alla conservazione e i visitatori ed è determinato anche dall’aumento di questi ultimi. Evidentemente, c'è un maggiore interesse per la diffusione delle conoscenze riguardanti il patrimonio culturale e alla trasmissione di questi valori a un pubblico non specialistico. Occuparsi dell’illuminazione diventa un comp…

research product

Innovation in lighting for enhancing the appreciation and preservation of archaeological heritage

Abstract The cultural content of ancient sites highlights the importance of light, which is an essential tool for the correct appreciation of the historical value and memory of cultural heritage. This should be a new way to highlight significance of fragments in compliance of the surrounding, which has not the same characteristics, to signal a visual path, creating itineraries that involve the context. Light plays a very important role in creating emotion, suggestion, evocation and supporting the visitor experience. Innovative technological solutions should be designed taking into account the kind of landscape and morphological characteristics of the site. This paper presents the study of a…

research product

Composizione liquida mordenzante, diretta a creare una struttura frattale antiriflesso sulla superficie di celle fotovoltaiche, composte da un substrato di materiale semiconduttore al silicio; e metodo per realizzare detta struttura frattale

research product

La Luce nell'Archeologia: Uno strumento di Comunicazione

La luce artificiale, continuum della luce naturale, è un efficace materiale plasmato dalle mani dell’esperto sia per orientare l’attenzione dell’osservatore e per mettere a fuoco temi o circoscrivere particolarità, sia, all’opposto e in negativo, per sottolineare l’effetto della sua assenza o la sua impalpabilità.

research product

New patent on nanomaterials for preserving stone and wood structures

Nowadays, we recognize the need for a renewed commitment to the questions posed by the contemporary city to imagine new constructability scenarios paying attention to energy efficiency and cost saving, in order to obtain the recovery of identity of a city, achieving efficiency and effectiveness of the results. This paper focuses on developing effective strategies, based on sustainability and policies applicable to the built environment. Scientific experiences of the Author, demonstrated by scientific and technological patents, regarding the implementation projects on Nanomaterials, nanostructured inorganic oxides, and more par-ticularly titanium sesquioxide and silicon, show that it is poss…

research product

Smart Materials in Architecture

The project activity presides over the choice of materials and technical capacity within two dimensions of action: the previous knowledge and the tension about the future. That allowed us to identify the succession of the “technological and material” paradigms that have come and gone, featuring the project with the arrival of new materials and production processes. The advent of composite smart materials has challenged all the materials overturning the features.

research product

Nanotechnology for Cultural Heritage

The conservation science is one of the most complex topics in the materials science as it requires interdisciplinary expertise ranging from the architecture, the technology of materials to the advanced analytical and physical chemistry. However, the recent development has shown that the complex tasks of the conservation of the cultural heritage can be solved very effectively using novel nanomaterials and nanotechnology methods.

research product

Glass Surfaces for Benefits of Daylight in Social Housing

Internal environment and appropriate natural lighting of the building interior largely affects the health status and course of treatment of patients with psychiatric diagnoses such as depression, Alzheimer and disorder of functions. In particolar, this paper aims to show how smart glass surfaces, allowing the entry of natural lighting, can better support therapeutic process. It is important to elaborate knowledge for optimized lighting conditions in different healthy populations as well as in patients suffering from visual impairments and circadian rhythm disorders. To contribute to the development of new technologies about smart glass surfaces related to various aspects of light conditions…

research product

Façade Solar Control and Shading Strategies for Buildings in the Mediterranean Region

With the pressing need for holistic solutions that can help in overcoming the imminent environmental and resources crises, a call for the conservation of natural resources and sustainable strategies is needed. Sustainable strategies allow for the mitigation against the impact of climate change on the environment while, simultaneously, seeking the health and comfort of users. Another environmental issue that is worthy of the attention of the scientific research community is the reduction of resources consumption, through the implementation of sustainable development concepts and the use of renewable sources of energy generation. These two aforementioned paradigms are both intrinsic in nature…

research product

Simbiosi fra passato e contemporaneità nel recupero delle architetture

Oggigiorno, vi è la possibilità di ottenere il recupero della memoria e l'identità di una città, analizzando l'efficienza degli interventi e l'efficacia dei risultati. Partendo da una metodologia di ricerca sperimentale è possibile definire e migliorare l'ambiente costruito, sia antico che contemporaneo. Riconosciamo la necessità di un rinnovato impegno alle questioni poste dalla città contemporanea per immaginare e prefigurare nuovi scenari di “costruibilità” che tengano conto dell’efficienza energetica. Nowdays, there is the possibility to obtain the recovery of the memory and the identity of a city, considering to achieve efficiency and effectiveness of the results. Starting with an over…

research product

Comunicazione e musealizzazione / Le musées de kerkouane et d'Utique: quelle place pour le visiteur? / Strategie per la messa in valore del Quartiere ellenistico-romano di Agrigento

La valorizzazione dei sito archeologico del quartiere ellenistico-romano di Agrigento, in Sicilia, e dei siti di Utique e Kerkouane, in Tunisia, è uno degli obiettivi del Progetto APER. Questo obiettivo può essere raggiunto attraverso un exhibition project, avvalendosi di competenze specifiche. Uno degli aspetti inclusi nelle azioni del progetto APER è la capacità di comunicare il valore materiale e immateriale delle rovine dell'edilizia residenziale del periodo ellenistico-romano ad una vasto pubblico. Uno dei compiti fondamentali è quindi quello di esplorare gli strumenti e le strategie per trasmettere la memoria storica e promuovere l'identificazione delle rovine a tutti. In ogni interve…

research product

METODO PER PREPARARE IMPIANTI BIOATTIVI, BIOCOMPATIBILI LA CUI SUPERFICIE è CARATTERIZZATA DA CLUSTERS DI ME 1.07 TI 1.73 o4 CON UNA STRUTTURA LEPIDOCROCITE FRATTALE, DA DESTINARE AL DOMINIO DELLA IMPLANTOLOGIA DENTALE E DELLA ORTOPEDIA

research product

IL SILENZIO VERDE. CONTRIBUTO AI PIANI PAESISTICI NELL'AREA DA SELINUNTE A ERACLEA MINOA

research product

Dal Mediterraneo nuove strategie

Luogo in cui pensieri, rivolte, influenze artistiche convergono, per definizione, Il Mediterraneo è un'area di contaminazione, come un affresco di mille sfumature e colori. L'importazione di molti elementi provenienti da tutto il mondo ha fatto in modo che il Mediterraneo si evolvesse nella sua dimensione attuale, dove le diverse componenti sono diventate gradualmente elementi costitutivi della vita dei suoi abitanti in vari settori, dal paesaggio, all'architettura, all'arte, alla cucina. Luogo sovrano in cui persiste la consapevolezza che le differenze rappresentano una ricchezza, è stato, è e sarà centro di incontri e conflitti, di fusione e separazione, di convivenza armoniosa e continua…

research product

Cultural content of lighting for the discovery of archaeological heritage

Archaeological sites, built landscapes of the past, represent the identity heritage for future generations. The aim of this article is to investigate and demonstrate the importance of the cultural identity reinforcement, which can be achieved by enhancing the historical heritage through the use of artificial lighting. The charm of an archaeological site or a monument comes from the perception of its whole environmental context, both for the functional lighting and the enhancement of the artistic and monumental. Light can turn into concrete matter both in interiors, in archaeological and urban spaces: combining innovative technologies, artificial light can be used to change the world, to sha…

research product

Advances in Research for Biomimetic Materials

Smart surfaces and materials can play a significant role in intelligent, adaptive and responsive envelopes because of these intrinsic properties. The environmental question and energy efficiency in which the construction sector is involved, is in a process that can not be interrupted and that puts researchers and designers in front of a scientific and design challenge in which it is necessary to contribute to find different ways of study and experimentation on new materials and constructive languages, ranging from the application, to the structural, design and molecular, to mention the main ones. The development of technologies is helping architects of the “biomimetic current” to recreate c…

research product

Luce e colori sulle rovine. Strategie museografiche per la comunicazione dell'archeologia

La ricerca indaga sugli aspetti di illuminazione per i siti archeologici o parte di essi. Il fascino di un sito archeologico o di un monumento deriva dalla percezione di tutto il suo intero contesto ambientale, sia per quanto riguarda l'illuminazione funzionale che artistica. Lo scopo della monografia è quello di descrivere il ruolo della luce nel processo di sviluppo della conoscenza e la comunicazione dei beni archeologici, con particolare riferimento ad una possibile integrazione tra permanenza (tradizione) e innovazione. La ricerca presenta lo studio di un campione di casi di studio italiani e internazionali, visto nei loro aspetti storici, archeologici e museografici. L'attenzione è po…

research product

Luce e Archeologia. La comunicazione delle rovine archeologiche attraverso l'intervento illuminotecnico: l'esperienza europea nei siti indoor e outdoor

research product

METODO ED ELETTRODO ATTIVO A RADIOFREQUENZA PER INTERVENTI DI DISCECTOMIA MICROENDOSCOPICA

research product

Nanotechnology for Photovoltaic Cells and Energy Efficiency

Abstract. The intent of this paper is to connect science and technology in order to demonstrate how, in the field of on photovoltaic technologies, thin film solar cells have been the focus of many research facilities in recent years that are working to decrease manufacturing costs and increase cell efficiency. New research suggests that it might be possible to add a nanoscopic relief pattern to the surface of solar cells that makes them non-reflective significantly boosting efficiency and at the same time making them highly non-stick and self-cleaning. The paper presents the challenges and approaches to engineer the active layer of the cell, in order to obtain cells made up of components as…

research product

THE LIGHT IN MUSEUM EXHIBITIONS AS AN EFFECTIVE TOOL FOR COMMUNICATING THE MEANING OF ANCIENT REMAINS

In this paper, based on research made by the Author in the Mediterranean area, is highlighted how the use of light in museums can effectively contribute to a better knowledge of the past, giving citizens the opportunity to rediscover their identity and tourists to understand local history and archaeology. The research investigates about the aspects of lighting for archaeological sites or part of them. The charm of an archaeological site or a monument comes from the perception of its whole environmental context, both for functional lighting and artistic valorization. The emphasis is on what should be the most effective lighting system for the monumental sites, one respecting the ruins and th…

research product

Evoluzione dei materiali intelligenti

L’attività progettuale presiede alla scelta dei materiali e alla capacità tecnica entro le due dimensioni dell’agire: le conoscenze precedenti e la tensione verso il futuro. Questo ha permesso di individuare la successione i paradigmi “tecnologico-materici” che si sono avvicendati, caratterizzando il progetto con la comparsa di nuovi materiali e processi produttivi. L’avvento dei compositi ha rimesso in discussione tutti i materiali stravolgendone le caratteristiche. The design activity governs the choice of materials and technical capacity within the two dimensions of action: the previous knowledge and the tension towards the future. This has allowed us to identify the succession of  "tech…

research product

Memoria islamica: il rumore dell’acqua / Islamic memory: the sound of water

Molti elementi della cultura islamica sono presenti nel mondo occidentale, quali la policromia, l’iconografia geometrica, il verde e l’acqua. Partendo dal Castello della Zisa di Palermo, in cui l’acqua assume un ruolo simbolico, l’articolo presenta un edificio costruito negli anni Ottanta a Palermo, rilevandone i riferimenti di memoria islamica, per soffermarsi infine su di una monumentale fontana, che richiama quella del Castello della Zisa, ma che presenta una inedita particolarità fisica. Many elements of Islamic culture are in the Western world, as the colorfulness, the geometric iconography, green and water. Starting from the Castle of Zisa in Palermo, where the water plays a symbolic …

research product