0000000000597283
AUTHOR
F. Martignone
AN EDUCATIONAL EXPERIENCE OF CULTURAL TRANSPOSITION IN PRIMARY SCHOOL: PROBLEMS WITH VARIATION
Since several years, politicians, researchers and educators from different countries are debating on possible reasons for the success of Confucian area students in interactional assessment projects (such as PISA). Starting from the study of teaching practices developed in this East area, in Italy we developed an educational research based on the process of cultural transposition (Mellone & Ramploud, 2015). With this term we mean the process of change that develops considering two or more cultural-educational backgrounds with the aim to maintain their differences without “translating” them from one culture to another, but rather highlighting these in order to review their meaning process…
Un’esperienza educativa di trasposizione culturale nella scuola primaria
La nostra ricerca vuole mostrare come lo studio di approcci sviluppati in diversi contesti culturali può essere importante per riflettere sulle nostre pratiche didattiche e per progettare nuove sperimentazioni nelle classi. In particolare abbiamo studiato le rappresentazioni grafiche usate per descrivere e risolvere problemi additivi nella scuola primaria in Russia e Cina. In questo articolo introdurremo l’idea di trasposizione culturale che sarà anche esemplificata attraverso la descrizione e analisi di due percorsi didattici realizzati in una II e in una V primaria italiane.