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AUTHOR
Luciano Landolfi
Consuetudo concinnat amorem. Unioni stabili e condiscendenza femminile in Lucrezio
Occasionalità di una traduzione poetica: Lucr. 1, 1-16 e le urgenze didattiche di G. Ungaretti
Indagine sulla traduzione in prosa del proemio lucreziano pubblicata nel 1957 da Giuseppe Ungaretti e relativo studio analitico condotto su inediti del poeta ermetico.
Suggestioni lucanee, riflessioni lucanee
Riflessioni dossografico-critiche sul volume curato da C. Tesoriero, Lucain, (Oxford Readings in Classical Studies), Oxford-New York, Oxford University Press 2010, pp. viii, 537
Fisiologia dell'eros e metaforesi in Lucrezio: A proposito di De rer. nat. 4, 1030-1057
Ovidio, Manilio e le laudes astronomiae
Didascalica antierotica: insaniae exempla, mellita cognomina. A proposito di Lucrezio, De rerum natura 4, 1144-1169
In the total indictment against love as a ruinous passion, Lucretius finds space in 4, 1144-1169 to ironically underline euphemisms used by the lover in order to attenuate women’s faults, by deceiving themselves. The wide range of borrowings from the palliata and the Hellenistic epigram, besides the parodic reuse of tipically neoteric nouns and adjectives, concurs to demystify lovers’ illusions, in the context of a tight didascalic lusus.
Semi densi, semi sottili. Infertilità e Harmoniae Veneris (a proposito di Lucr. IV, 1240-1277)
Indagine sui principi di riproduzione considerati da Lucrezio e sulle forme di accoppiamento, soprattutto in rapporto alla fecondazione umana.
Gradus dignitatis (Cic. rep. I 27, 43). Merito e metro di valutazione dell’optimus status civitatis
Starting from the review of the expression gradus dignitatis, used by Cicero in rep. I 27, 43, by means of a specific semantic-etymological investigation of the lemma dignitas and by comparing the different translations of this couple of words in the main modern languages, the paper attempts to reconstruct the position held by Cicero about the choice of magistratures within the optimus status civitatis. A position of highly meritocratic mark and in open polemic against the principle, promoted by the supporters of democratic regimes, of aequitas / aequabilitas in covering official positions, in a dialectical relationship with Plato and Aristotle. In the background of the specific debate open…
Generi letterari e storiografia a Roma fra I secolo a.C. e I secolo d.C.
Introduzione alla sezione della rivista che raccoglie gli atti del convegno svoltosi a Palermo il 13 e 14 dicembre 2018. Introduction to the section of the magazine that collects the proceedings of the conference held in Palermo on 13 and 14 December 2018.
Capillorum elegidarion (Petr. 109, 9-10)
Interpretazione del controverso componimento in distici elegiaci e in falecei vertente sulla persita della chioma nei Satyrica di Petronio
Saxifica Medusa (Luc. 9,670). Il ritratto della Gorgone
Il contributo verte sul ritratto lucaneo di Medusa esaminato in rapporto al precedente ovidiano delle Metamorfosi e al profilo virgiliano di Alletto. La sinossi fra queste raffigurazioni è peraltro arricchita da un confronto ulteriore, la descrizione ovidiana di Tisifone contenuta nel IV libro delle Metamorfosi.In particolar modo vengono analizzati la descrizione del paesaggio dominato dalla Gorgone, speculare rispetto alla sua fisionomia orrida, e il volto del mostro, costruito con sagace Mosaiktechnik.
Varcare i confini?: ‘Palinsesti didascalici’ nel terzo libro delle Elegie di Properzio
Although it is objectively difficult to prepare a study on the relation- ships between Propertius’s elegies and the didactic poetry, a help- ful hint for the interpretation is given by the elegy 3, 5, in which the Umbrian poet expresses the desire to study, in his old age, the natu- ral phenomena, extending his study until the interpretation of the underworld. Indeed, in 13th and 22nd elegy of the 3rd book, which is the most experimental of the collection, Propertius will measure against the didactic poems written by Lucretius and Virgil, not cross- ing the boundaries of the genre of the elegy, but occasionally adopt- ing and re-elaborating in a original and explicit way, some elements from…
Stratigrafie multiple e suggestioni dotte: l'esempio di Luc. Phars. 9, 700-733
The snake list drawn up by Lucanus in ninth book of Pharsalia (vv. 700-733) shows a complex rewriting work not only of many passages from Nicandrus’ Theriakà, read through the ancient scholiastic, but also of a wide epic-didascalic tradition, which has Vergil, the author of Culex and Petronius’ Ilioupersis as main exponents. The passage consists of a series of internal to Lucanus’ ninth book crossreferences and announces the remaining description of the Libian military ventures, in a country wasted by drought and dangerous reptiles.
Epigramma preneoterico, epigramma neoterico: linee di continuità, linee di discontinuità
Studio delle influenze esercitate sul piano tematico e stilistico dagli epigrammi preneoterici sugli epigrammi neoterici,
L'effemeride 'bucolica'. Calpurnio Siculo e i giochi dell'intertestualità (Saggio di commento alla V ecloga)
Properzio e Cornelio Gallo: il modello 'cogente', il modello 'sfuggente'
Se la scoperta del papiro di Qaṣr Ibrîm ha ampliato le nostre conoscenze sulla produzione di Cornelio Gallo, la fisionomia di questi distici ha consentito di retrodatare l’apparizione del servitium amoris e delle lamentele sulla nequitia puellae restituendo a Gallo la paternità di entrambi e alla sua poesia un ruolo paradigmatico. Viceversa, per quel che concerne il fr. 4, il complesso legame che intercorre fra le Muse, Licoride e l’autore non permette di ipotizzare diretti influssi sulla creazione della figura della puella carminum iudex compiuta da Properzio soprattutto nel secondo libro delle Elegie. Un modello soggetto a continui riadattamenti appare viceversa il fr. 3, dedicato alla ma…
I lavacri inferi di Cornelio Gallo (Nota a Properzio, II 34, 91-92)
Il ritratto di Cornelio Gallo che Properzio abbozza nella chiusa di II, 34 descrive un miles amoris intento a lavarsi le ferita infertegli da Licoride, l'amata, nell'Oltretomba rinnovando in senso elegiaco lo stereotipo dei lavacri funebri degli eroi caro all'epos greco e latino.
Ipse quoque inter agros interque armenta Cupido / natus... dicitur (Tib. 2, 1, 67-68): genealogia e paideia inedite per Cupido
L’Omero dei “simposi letterari”, l'Omero della Cena Trimalchionis
Expressions, verses and sequences dealt from the Iliad and the Odyssey are the basis of the conversations held in Plato’s and Xenophon’s ‘literary symposia’, representing the privileged repertoire of images and codified situations for both quantity and variety of subjects to which both Socrate and the other characters referred to when they gathered at table, sometimes intervening also on textual exegesis problems. Direct projection of an aural / oral civilization in which the Homeric texts still constitute the tribal ‘encyclopedia’ of the Greek world, the two Symposia reveal their own alterity with respect to the Convivium of the Seven Wise by Plutarch in which the quotations from the two a…
Per exempla: amore elegiaco, matrimonio ed etica della famiglia in Properzio
From exemplary mythical heroines to exemplary matrons of Augustan aristocracy: these are the poles of the transformation process that the female models undergo in propertian elegy, while their didactic-psych- agogic function goes running out and it can be explored another kind of referentiality especially on the book four of the collection. The κένωσις of a repertoire contrasts with the enrichment of another one, represented by an elegiac wife and a matron. The design of emblematic characters such as Elia Galla and Arethusa corresponds to an ‘experimental engagement’ of a prototype in another one by which results the new type of ‘elegiac bride’, linked to a kind of secluded life, spent in t…
Orografia di delitti: Seneca, Edipo e il monte maledetto. Per un'interpretazione del 'prologo' delle Phoenissae
Pan deus Arcadiae (Verg. ecl. 10, 26). Pan, l'aition, l'eurema (Tra Virgilio bucolico ed Ovidio epico)
Between Verg. ecl. 2, 31-38 and Ov. met. 1, 689-715 it is possible to reconstruct an interesting intertextual dialogue based on the two faces of Pan’s sexuality, now inclined to pederotic relationships, now attracted by nymphs in antithesis to hellenistic poetry which, especially in the pastoral context, makes him an ambivalent divinity. In particular, the εὕρημα of the panpipe and its αἴτιον lend themselves to reconstruct the image of a god whose lustis constantly solicited from the outside: in this sense, a long poetic tradition, included between the Greek-archaic epos, the pseudo-homeric hymnography, the hellenistic epigram and thetheocritean production contribute to the redefinition of …
Consilium vobis forte pimque dabo (Ov. fast. III 212). Ersilia, Le Sabine e le risorse della diplomazia femminile
L'episodio dei Fasti ovidiani relativo al personaggio di Ersilia, moglie di Romolo, rivela un accorto studio sulla psicologia femminile nell'epocale scontro fra Romani e Sabini rispetto alle diverse varianti dell'episodio medesimo fra Livio e Dionigi di Alicarnasso, oltre che rispetto a Cicerone e a Casso Dione
"D'un volgo disperso che nome non ha". Tacito, le masse, le emozioni. Rileggendo il primo libro delle Historiae
Patologia dell'eros e metaforesi in Lucrezio De rer. nat. 4, 1058-1090: note di lettura
Dèi d'Oriente, miti d'Oriente: icone e simboli nella poesia di Properzio
Nei riguardi delle divinità orientali l'elegia di Properzio assume un atteggiamento di distacco ideologico piuttosto marcato, tanto più significativo in quanto, ad es., la figura di Bacco/Dioniso aveva trovato sia nella produzione bucolica sia in quella didascalica di Virgilio, oltre che nella lirica oraziana, significativa accoglienza negli anni in cui Ottaviano andava costruendo la propria immagine politica e traeva dal battage antoniano icone e simboli da introdurre all'interno della propria pubblicistica. La ripetuta presenza del dio tracio nella raccolta di Properzio diviene pertanto occasione preziosa per imbastire soprattutto sceneggiature metaletterarie o evocare quadri di investitu…
Colchide noverca maius haec, maius malum est (Sen. Phaed. 697). Fedra, Medea e l'iperbole mitica
Venere, Amore e gli Amorini nell'elegia di Properzio: uno sguardo d'insieme
Among the characters in Propertius’ poetry a remarkable place is given to Venus, Cupidus and the Cupids, thanks to the eminently erotic perspective of the contexts in which the main character is continuously tormented by these gods in the conflictual relationship with Cynthia. The analysis about whole Propertius’ anthology allows to identify the debts with Hellenistic poetry, which comprises the Palatin Anthology, Callimachus and the Bucolici minores, by pointing the innovative elements of the Latin elegiac poet out.
Terata e Physiologia. Lucrezio, polemiche sull’esistenza dei mostri
RILEGGENDO PETRON. SAT. 133, 3
Volucres loquentes, volucres doctae. A proposito di Ovidio, Met. 2, 531-632
The raven’s black plumage has a story behind it, which Ovid, following the Callimachean Hecale, retells in met. 2, 531-632 weaving it with the crow’s vicissitudes, initially Athena’s/Minerva’s loyal servant. The combination of the respective ornithological denominations and the names of the mythical characters recalled by the two volucres loquentes reveals all the erudition showed off by the poet in writing this literary piece. Following the pattern of the talking birds, Ovid endows both the raven and the crow with human language. The latter tries to exhort the former not to tell Apollo the truth about Coronis’ infidelity. By doing so, the raven would avoid paying the penalty for being loya…
I RUSTICA MUNERA DI CORIDONE (A MARGINE DI VERG., ECL. 2, 45-55)
Within the second Eclogue, the rustica munera offered by Corydon to Alexis (vv. 45-55), while obeying a somewhat conventional plot, reveal a complex intertextual stratigraphy. Unexpectedly, δωροφόροι of di vine rank join the shepherd in paying homage to the ephebe, bringing bas kets full of lilies and a garland of flowers and herbs, to which fruits and branches of laurel and myrtle will be added. The tradition of the rubrics of στεφανωτικὰ ἄνθη, testified by Athenaeus in the 15th book of the Deipno sophistae, allows us to test both the rate of conventionality of the entire ecphrasis, and the variations made by Vergil to the lists of flowers and herbs, as well as Greek poetry as well as genr…
Simulacra et pabula amoris. Lucrezio e il linguaggio dell'eros
Esame del linguaggio e delle immagini poetiche impiegati da Lucrezio nella chiusa del IV libro del De rerum natura in raffronto a fonti mediche, filosofiche e, soprattutto, a modelli poetici compresi fra l'epigramma ellenistico, la poesia neoterica, la commedia nuova e la poesia epica.
Icone dell'eros e metaforesi in Lucrezio. Per una rilettura di De rerum natura 4, 1091-1120
Volti di Cupido. Ovidio, Amore, gli Amores
Indistinti confini: l'eros nella specie umana e nelle specie animali (nota a Lucr. 4, 1192-1207)
Studio dell'etologia umana e animale dinanzi agli impulsi erotici
Un'adozione difficile. Tiberio, Caligola e la legittimazione del nuovo princeps
Lucrezia, animi matrona virilis (Ov. Fast. 2, 847). Trasmutazioni di un paradigma elegiaco
Tentativi di mediazione con il potere. Ovidio, Germanico e il proemio dei Fasti.
Il contributo scevera i tentativi, da parte di Ovidio, di riallacciare i rapporti con il potere imperiale tramite la mediazione del futuro princeps, Germanico, in quello che per noi risulta il proemio definitivo dei Fasti.
"D'Amore al dolce impero". Sen. Phaed. 274-356 fra Virgilio e Ovidio
Ars adeo latet arte sua. Riflessioni sull'intertestualità ovidiana. II - Le Metamorfosi
Atti del seminario tenutosi a Palermo il 27 e 28 Gennaio 2003 Proceedings of the conference held in Palermo, Italy on January 27 and 28, 2003