0000000000908306
AUTHOR
Chiara Ferotti
E-learning: a training experience for teachers.
The e-learning defines new ways of learning, characterized by the fact that, thanks to the web, it is possible to create collaborative environments and thus encourage interactivity. This is a new training methodology that uses the Internet as the main way of communication. This plan is a report of a training experience for teachers, in particular those of primary and secondary school. The on-line training has allowed 40 teachers, who wanted to strengthen their skills in creating a personalized way of teaching in the school where they taught, to conduct a series of training activities and learning experiences mainly based on the use of technologies, integrated with moments of self-learning a…
Didattica personalizzata. Analisi di pratiche e formazione degli insegnanti.
Il testo affronta il tema della didattica personalizzata secondo una duplice prospettiva, teorico ed applicativa. A partire dagli aspetti teorici dell'educazione personalizzata affrontati da numerosi studiosi, viene presentato un itinerario formativo rivolto ad insegnanti interessati a realizzare pratiche di didattica personalizzata all'interno delle loro classi.
The survey of gender differences in high schools of Palermo
The teacher who is inspired by the principles of personalization will do their best to adjust their methods of teaching to the characteristics of each student. With the expression “personalized education” it is intended that the necessity of educational equality to all students is joined to the attention given to the peculiarity of each and every one of them. In concrete, it means to encourage and carryout activities that take into account all that appears to be more suitable for personalizing rapport, the learning process and sentimental aspects of all the students.
Nuovi modelli di scuola nel XXI secolo: la proposta dell’educazione differenziata per le ragazze e per i ragazzi.
La formazione degli insegnanti. Didattica personalizzata.
La gestione dell'ansia
La valutazione di un percorso formativo on line
L'articolo esamina la validità di un percorso formativo on line rivolto agli insegnanti di ogni ordine e grado. Le caratteristiche che vengono rilevate, quali la flessibilità dei tempi, l'accesso virtuale alla classe e l'innovatività dei processi di formazione, avvalorano i nuovi scenari della formazione in rete. La presenza di strumenti nuovi per condividere idee e per costruire nuove conoscenze consente più facilmente all'insegnante di personalizzare la sua attività didattica.
La personalizzazione a scuola e i social network
Apprendimento e comportamenti di maschi e femmine nella scuola secondaria di primo grado
La diversità di genere rappresenta la prima e la più immediata delle differenze. Affinché gli alunni ottengano il massimo beneficio possibile dall’insegnamento e dalla valutazione, affinché raggiungano l'eccellenza personale e sviluppino il proprio talento, il docente dovrebbe prendere in considerazione le caratteristiche specifiche dei suoi alunni e del loro modo maschile e femminile di apprendere. Il contributo intende riconoscere le differenze e valorizzarle per delineare uno dei presupposti di una didattica personalizzata.
The analysis of teaching practices at school and at university.
It is well-known that teachers are required to have an experimental mentality leading them to constantly verify the educational efficiency of their teaching actions and make new hypotheses to improve. Actually, what really happens at school is that intuition is predominant because of the lack of time, so these hypotheses are quite dim, working procedures are the fruit of almost indefinite improvisation, and assessment does not fit the need for observing the benefits and results of learning or it is not even carried out at all. Therefore, it is required for school teachers to have a strong methodological competence in the field of teaching research. The Research Group at the University of Pa…
La rilevazione della situazione iniziale.
Nella prima parte del contributo vengono descritti gli strumenti utilizzati (Questionario ALM2008; QPA, Questionario sui Processi di Apprendimento; Questionario sulla Tipologia Decisionale) per la conoscenza iniziale degli studenti universitari coinvolti; nella seconda parte vengono presentati e discussi i dati raccolti.