0000000001151487
AUTHOR
B. Di Paola
Un’esperienza educativa di trasposizione culturale nella scuola primaria
La nostra ricerca vuole mostrare come lo studio di approcci sviluppati in diversi contesti culturali può essere importante per riflettere sulle nostre pratiche didattiche e per progettare nuove sperimentazioni nelle classi. In particolare abbiamo studiato le rappresentazioni grafiche usate per descrivere e risolvere problemi additivi nella scuola primaria in Russia e Cina. In questo articolo introdurremo l’idea di trasposizione culturale che sarà anche esemplificata attraverso la descrizione e analisi di due percorsi didattici realizzati in una II e in una V primaria italiane.
Electron dynamical response in InP semiconductors driven by fluctuating electric fields
Abstract The complexity of electron dynamics in low-doped n-type InP crystals operating under fluctuating electric fields is deeply explored and discussed. In this study, we employ a multi-particle Monte Carlo approach to simulate the non-linear transport of electrons inside the semiconductor bulk. All possible scattering events of hot electrons in the medium, the main details of the band structure, as well as the heating effects, are taken into account. The results presented in this study derive from numerical simulations of the electron dynamical response to the application of a sub-Thz electric field, fluctuating for the superimposition of an external source of Gaussian correlated noise.…
Noise-induced effects in nonlinear relaxation of condensed matter systems
Abstract Noise-induced phenomena characterise the nonlinear relaxation of nonequilibrium physical systems towards equilibrium states. Often, this relaxation process proceeds through metastable states and the noise can give rise to resonant phenomena with an enhancement of lifetime of these states or some coherent state of the condensed matter system considered. In this paper three noise induced phenomena, namely the noise enhanced stability, the stochastic resonant activation and the noise-induced coherence of electron spin, are reviewed in the nonlinear relaxation dynamics of three different systems of condensed matter: (i) a long-overlap Josephson junction (JJ) subject to thermal fluctuat…
Ho uno studente cinese in classe, è bravissimo in matematica … Perché? La lingua scritta cinese come ponte per il pensiero algebrico
Il contributo, evidenziando la problematica didattica relativa alla multiculturalità nel panorama scolastico nazionale, discute alcuni aspetti chiave della cultura cinese. Con l’obiettivo di analizzare il perché di particolari competenze algebriche, evidenziate negli allievi cinesi dagli insegnanti di tutti i gradi scolastici, coerenti con le valutazioni internazionali PISA TIMMS per l’area confuciana, si propone una riflessione teorica del rapporto lingua scritta cinese – approccio informale al pensiero algebrico e, in un’ottica di una futura formazione insegnanti secondo approcci di tipo multiculturale, si accenna alle ricerche innovative condotte in Italia sulla trasposizione culturale d…
Ricerca educativa in ambienti multiculturali con allievi cinesi: la lingua scritta come ponte per un avvio informale al pensiero algebrico-relazionale
Il contributo, evidenziando l’attuale proble- matica didattica relativa alla multiculturalità nel panorama scolastico nazionale, discute alcuni aspetti chiave della cultura cinese, uti- li ad interpretare il perché di particolari competenze algebriche, evidenziate negli allievi di area confuciana dagli insegnanti di tutti i gradi scolastici, coerenti con le valuta- zioni internazionali PISA e TIMMS. Con questo scopo, il lavoro propone nello specifico una riflessione epistemologica del rapporto tra lingua scritta cinese e avvia- mento informale al pensiero algebrico-rela- zionale e discute i dati sperimentali (di tipo implicativo) di una ricerca-azione condotta in classi di Scuola Primaria c…
An unsupervised quantitative method to analyse students' answering strategies to a questionnaire
Questionnaires are perhaps the most widely used instruments to assess conceptual learning in physics as well as in mathematics. In the field of physics and mathematics education research it is surely interesting to be able to use a questionnaire as a “diagnostic instrument,” i.e., to know details about relationships among student answers to the different questions. In recent years several research works focused on this goal by using different quantitative methodologies, like Factor, Model and Cluster Analyses. However, very few research works deepened the theoretical aspects of the Cluster Analysis. In this contribution, we discuss two Cluster Analysis methods with respect to this issue. By…