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Technai e prerogative divine sulla scena del teatro di Eschilo

Franco Giorgianni

subject

divine and human qualities.AeschyluAeschylusancient Greek drama and thoughtTechnaiPrometheusPrometeodivine and human qualitiesEschiloprerogative divine e umanetechnaiPrometheuGeneral Earth and Planetary Sciencesteatro e pensiero greco anticoSettore L-FIL-LET/02 - Lingua E Letteratura GrecaGeneral Environmental Science

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Lo studio indaga la posizione delle technai nell’opera di Eschilo, con particolare attenzione per il ruolo occupato dalle divinità come originarie, quando non esclusive detentrici e inventrici dei saperi tecnici. Attraverso una dettagliata disamina dell’uso del vocabolario della techne nei diversi drammi eschilei, emerge una doppia accezione del sapere tecnico, sia tradizionale che specificamente prometeico. In tal senso, la vicenda drammatica descritta nel Prometeo incatenato appare particolarmente rilevante per cogliere motivi di continuità e differenze all’interno del sistema di pensiero greco, specificamente eschileo, sulla techne. Chiude la disamina una postilla critica su due passi eschilei (Ag. 1129; fr. 375 Radt). The paper investigates so-called technai in Aeschylus’ works, particularly with regard to the role attributed to the Gods as primary, if not unique actors and discoverers of technical knowledge. From the detailed study of the vocabulary of the word techne and its connected forms, extended to all Aeschylean dramas, a double meaning of technical knowledge emerges, a traditional as well as a specifically Promethean one. From this point of view, the dramatic plot described in Prometheus Bound seems to be particularly relevant in order to understand aspects of continuity and differences which underlie Greek thought and specifically Aeschylus’ on techne. The paper closes by a critical review of the following two passages of the Aeschylus’ work: Ag. v. 1129 and fr. 375 Radt.

10.4000/mythos.642http://hdl.handle.net/10447/282435