6533b871fe1ef96bd12d2025
RESEARCH PRODUCT
The Neuroeducation perspective and individual learning specificities. A study
Compagno Giuseppasubject
learning profilememorymemorianeurodidatticaprofilo apprenditivoneuroeducationindividuality.individualitàSettore M-PED/03 - Didattica E Pedagogia Specialedescription
Il secondo dei 7 principi enucleati nella Charte de la LIEN, esito del primo convegno della Ligue Internationale de l’Éducation Nouvelle, svoltosi a Calais nel 1921, esplicita che “L’educazione deve rispettare l’individualità del ragazzo. Questa individualità può svilupparsi solo con una disciplina che lo conduca alla liberazione delle sue energie spirituali”. A distanza di cento anni, gli impulsi metodologici transdisciplinari offerti dalla recentissima Neurodidattica sembrano perfettamente in sintonia con tale affermazione considerando che questa si concentra proprio su una pratica educativa e formativa volta a soddisfare i bisogni intellettuali ed emotivi di bambini e ragazzi nel rispetto delle loro peculiarità e caratteristiche intellettive. La Neurodidattica propone una visione olistica del soggetto in formazione, avente una specificità cognitiva, di apprendimento e intellettuale che consentono di riflettere sulla questione della tipizzazione cerebrale. Partendo da queste considerazioni, il presente studio si propone di tracciare le traiettorie di diversificazione e specializzazione emisferica volte a sostanziare le diverse morfologie cognitive, di apprendimento e intellettuali di ciascun discente in una prospettiva neurodidattica. The second principle of the Charte de la LIEN, edited by the first conference of the Ligue Internationale de l’Éducation Nouvelle, held in Calais in 1921, states that “Education must respect the individuality of the child. This individuality can only develop with a discipline that leads him to the liberation of his spiritual energies”. One hundred years later, the transdisciplinary methodological impulses offered by the very recent Neuroeducation seem perfectly in tune with that statement considering that Neuroeducation focuses precisely on an educational and teaching practice meant to meet the intellectual and emotional needs of children with the most diverse characters and peculiar characteristics. It proposes a holistic view of the subject in training, with a cognitive, learning and intellectual specificity suitable for talking about brain typing. Starting from these considerations, the present study aims at tracing the trajectories of hemispheric diversification and specialization aimed at substantiating the different cognitive, learning and intellectual morphologies of each learner in a neuroeducation perspective.
year | journal | country | edition | language |
---|---|---|---|---|
2022-01-01 |