Search results for "narration"
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A greasy-skinned worker: gender, class and work in the 20th-century life story of a female labourer
2013
The more you move, the more action you construct : a motion capture study on head and upper-torso movements in constructed action in Finnish Sign Lan…
2020
Abstract This paper investigates, with the help of motion capture data processed on corpus principles, the characteristics of head and upper-torso movements in constructed action and regular narration (i.e., signing without constructed action) in FinSL. Specifically, the paper evaluates the validity of two arguments concerning constructed action: that constructed action forms a continuum with regular narration, and that constructed action divides into three subtypes (i.e., overt, reduced, and subtle). The results presented in the paper support the first argument but not directly the second one. Because of the ambiguous position of reduced constructed action in between subtle and overt const…
Narrazioni dagli interstizi. Lidia Curti e le fabulazioni dei femminismi
2021
On 21 April 2021 Lidia Curti left us. One of the first to develop cultural and postcolonial studies in Italy, a central voice in feminist and gender studies, a tireless scholar, Lidia Curti was a fundamental figure for all of us. In this article, through three of her key texts, I retrace the leitmotiv of women’s writing of living ‘between’ the interstices in the light of Donna Haraway’s FS figurations, and the postcolonial and feminist method of the listening position and of ‘speaking nearby’ against the powers of ventriloquism.
Narrative Tools for Games : Focalization, Granularity, and the Mode of Narration in Games
2015
This article looks at three narratological concepts—focalization, granularity, and the mode of narration—and explores how these concepts apply to games. It is shown how these concepts can be used as tools for creating meaning-effects, which are understood here as cognitive responses from the player. Focalization is shown to have a hybrid form in games. This article also explores the different types of narrators and granularities in games, and how these three concepts can be used to create meaning-effects. This is done by discussing examples from several games, for example, Assassin’s Creed III, Skyrim, Fallout: New Vegas, and Civilization.
Prymas Tysiąclecia w świetle współczesnych szkolnych podręczników historii
2020
The presented article shall discuss the school history education in the context of the persona of Primate Stefan Wyszyński. The article is not to analyze the image of the Polish cardinal in the digital web space, although it would comprise rich source material, but rather in the more traditional school textbooks which, however, are also available online as, e.g. PDF files.
Compimento e deriva. Una definizione del rapporto fra short story e biografia nella narrativa contemporanea
2018
L'articolo propone una nuova interpretazione del rapporto fra brevità testuale e aspetto teleologico delle biografie, compiendo un percorso storico-letterario dalle "Vite parallele" di Plutarco fino alle reinterpretazioni novecentesche del genere biografico. The article proposes a new interpretation of the relationship between textual brevity and the teleological aspect of biographies, following a historical-literary path from Plutarch's "Parallel Lives" to the twentieth-century reinterpretations of the biographical genre.
The Whole History of Suffering Calls for Narrative
2017
Narrazione, consapevolezza e resilienza
2017
La presente proposta intende ampliare e aggiornare le riflessioni sul ruolo, le funzioni e la capacità adattiva della famiglia di fronte agli eventi altamente stressanti, per riconoscerle quelle capacità e quelle risorse che le sono proprie. Dall’analisi delle funzioni della memoria autobiografica si osserva le trasformazioni della memoria familiare in seguito alle esperienze di discontinuità famigliare, con particolare riferimento alla genitorialità. L’articolo analizza il tema della memoria famigliare nei processi di formazione del senso di identità, di appartenenza famigliare e socio-culturale. Metteremo in evidenza la centralità del ruolo della narrazione nel funzionamento familiare e d…
Ultreya, suseya, Santiago!” Viaggio e spazialità ne La ballata dei pellegrini
2020
Per studiare dal punto di vista della geografia culturale alcuni aspetti del pellegrinaggio a Santiago de Compostela, in Spagna, il capitolo prende in considerazione un testo letterario, il romanzo autobiografico "La ballata dei pellegrini" della scrittrice francese Edith De La Héronnière, pubblicato per la prima volta nel 1993 e tradotto in italiano nel 2004. Il romanzo racconta l’esperienza del pellegrinaggio giacobeo effettuato dall’autrice negli anni Novanta assieme a tre compagni di viaggio partendo da un cammino francese. In particolare, attraverso l’analisi di alcune parti del testo, si indagano le modalità attraverso le quali la narrazione costruisce e descrive lo spazio fisico e si…
Identità e alterità. Il lungo viaggio di Gabriella Ghermandi, Cristina Ali Farah, Igiaba Scego, Ornela Vorpsi
2015
L’analisi parallela delle opere di quattro scrittrici della migrazione consente di individuare, nella singolarità delle scritture, una circolarità di discorso sui temi del viaggio e dello spaesamento, del racconto e della lingua.. Il saggio mette in evidenza come lo «statuto relazionale dell’identità» viva in rapporto a quello dell’alterità e si configuri come un’identità multipla che si realizza in uno spazio mobile. Il lungo viaggio di Gabriella Ghermandi, Cristina Ali Farah, Igiaba Scego e Ornela Vorpsi illustra, con diversi esiti, la trasformazione del tema dell’esilio in quello della perenne erranza. Dalla loro esperienza della migrazione, dalla loro condizione nomade, emergono narrazi…