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AUTHOR
F. Birklein
Komplexes regionales Schmerzsyndrom (CRPS)
Das komplex-regionale Schmerzsyndrom (CRPS) ist durch Schmerz, sensorische, vegetative, motorische und trophische Storungen charakterisiert. Die Symptomatik andert sich jedoch im Verlauf. Zu Beginn ist die Pathophysiologie durch die Aktivierung des Immunsystems dominiert. Danach entwickeln sich zentrale Reorganisations- und Lernvorgange. Dadurch werden Bewegungsstorungen, vegetative und sensible Symptome und Korperschemastorungen generiert. Psychische Faktoren beeinflussen den Verlauf. Die Therapie muss der jeweiligen pathophysiologischen Veranderung angepasst sein: eine antientzundliche medikamentose Therapie (Steroide, Bisphosphonate, DMSO-Creme) in akuten Stadien, gegen die Schmerzen die…
Neurogenic Inflammation in Complex Regional Pain Syndrome (CRPS)
This chapter explains symptoms and nature of neurogenic inflammation and its importance in posttraumatic complex regional pain syndrome (CRPS). Neurogenic inflammation regularly accompanies excitation of primary afferent nociceptors. It has two major components – plasma extravasation and vasodilatation. The most important mediators are the neuropeptides calcitonin gene-related peptide (CGRP) and substance P (SP). After peripheral trauma, immune reaction (e.g., cytokines) and the attempts of the tissue to regenerate (e.g., growth factors) sensitize nociceptors and thereby amplify neurogenic inflammation. This cascade of events has recently been demonstrated in rat models of CRPS employing di…
Autonomic Effects on the Skin
Das Horner-Syndrom - Ein Update zur Neuroanatomie, topographischen Differenzialdiagnostik und Ätiologie
Due to the complex neuroanatomy of the sympatho-excitatory pathway, Horner's syndrome represents a clinical sign that may result from a variety of lesions in the central and peripheral nervous system. The purpose of the present communication is to help the reader to localize the site of the lesion and to demonstrate the most common etiologic mechanisms resulting in Horner's syndrome. The functional anatomy of the sympathetic supply to the iris, eyelids, facial sweat glands and blood vessels is reviewed and in particular the structure of the central pathway updated. Moreover, pharmacological testing and tests of sudomotor function are described that may help to guide the decision regarding u…
Aktuelles zur Pathophysiologie und Therapie des komplex-regionalen Schmerzsyndroms (CRPS)
Bei etwa 2% der Patienten kommt es, meist nach einem Trauma einer Extremitat, einer Lasion eines periphereren Nervs oder des zentralen Nervensystems, zum Auftreten charakteristischer Symptomkonstellationen mit schmerzhafter Funktionseinschrankung, die als „komplex-regionales Schmerzsyndrom“ (CRPS) bezeichnet werden. Die Symptome bestehen aus Storungen der Sensibilitat (z. B. Taubheitsgefuhle, Schmerzen, Hyperalgesie), der Motorik (z. B. Kraftminderung, Tremor, Dystonie), des autonomen Nervensystems (z. B. Anderungen der Hauttemperatur, des Schwitzens sowie Verfarbung der Haut) und der Trophik (z. B. verandertes Wachstum von Haaren, Finger-/Fusnageln). Komplex-regionale Schmerzsyndrome werde…
Dissecting post-herniotomy pain – Scratching the surface?
Use of gabapentin to reduce chronic neuropathic pain in Fabry disease.
The effect of the anticonvulsant gabapentin on neuropathic pain was studied in six male patients with Fabry disease, aged 15-45 years. After 4 weeks of treatment, pain, as measured using the Brief Pain Inventory, was decreased compared with baseline. Treatment was generally well tolerated. This study indicates that gabapentin should be considered as a treatment option for the neuropathic pain of Fabry disease.