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AUTHOR
Michael Korenkov
Individualisierte Chirurgie der entzündlichen Darmerkrankungen
Patienten zur operativen Behandlung einer Colitis ulcerosa konnen in folgende Gruppen eingeteilt werden: 1. Patienten mit geplanter Proktokolektomie; 2. Patienten mit Notfallindikationen (Kolonperforation, toxisches Megakolon, therapieresistente untere gastrointestinale Blutung); 3. Patienten mit sporadischen oder kolitisassoziierten Kolonkarzinomen.
Individualisierte Chirurgie des Magenkarzinoms
Die chirurgische Behandlung beim Magenkarzinom besteht aus ablativen und rekonstruktiven Phasen. Die wesentlichen Phasen der Operation sind: 1. Ablosung des Omentum majus vom Querkolon und Eroffnung der Bursa omentalis, 2. Mobilisierung und Durchtrennung des Bulbus duodeni, 3. Mobilisierung des Magens entlang der grosen Kurvatur, 4. Mobilisierung des Magens entlang der kleinen Kurvatur, 5. Retrogastrale Mobilisierung und Durchtrennung der A. gastrica sinistra, 6. Durchtrennung des Magens bzw. Mobilisierung und Durchtrennung des Osophagus, 7. Lymphadenektomie (meist in Kombination mit anderen Schritten), 8. Rekonstruktion der Passage. Die Reihenfolge der Operationsschritte variiert in Abhang…
Laparoscopic gastric banding as a universal method for the treatment of patients with morbid obesity.
Introduction: This study analyzed the influence of potentially negative predictors such as sweet-eating behavior, super-obesity, social and psychological status, family and education situation, intake of sedative drugs, and the distance between hospital and home on the outcome of laparoscopic adjustable gastric banding (LAGB). Methods: 77 women and 29 men with mean age 40.6 years (28-47) underwent LAGB. Preoperative mean body weight was 146 kg (99-179), and mean BMI was 48.1 kg/m 2 (36.4-73.5). The influence of the above-mentioned potentially negative predictors on weight loss was the primary end point. Results: Mean follow-up was 44.6 ′ 19.7 months. Follow-up was possible in all but 6 pati…
Adipositaschirurgie bei monogenetisch bedingter Adipositas
Surgical treatment of patients suffering from monogenetic forms of morbid obesity is considered to be the poorest investigated theme in bariatric surgery. This review article presents aspects of genetic disorders in morbid obesity as well as some aspects of surgical treatment in patients with monogenetic forms of morbid obesity (Prader-Willi-Syndrome). Gastric restrictive procedures such as vertical banded gastroplasty or adjustable gastric banding as well as malabsorptive and mix procedures such as biliopancreatic diversion or Roux-en-Y gastric bypass are used for treatment, similar to polygenetic forms of morbid obesity. Until to now there is no evidence-based data because of the small nu…
Individualisierte Chirurgie bei Magen-GIST
Im Gegensatz zu den Magenkarzinomen eignen sich GIST (gastrointestinale Stromatumoren) deutlich besser fur einen laparoskopischen Ansatz. Geringer Sicherheitsabstand (1–2 cm), fehlende Indikation zur Lymphadenektomie, gute Ansprache auf eine Chemotherapie mit Tyrosinkinasehemmern – all diese Faktoren begunstigen die Moglichkeiten des laparoskopischen Zugangs.
FTO and INSIG2 Genotyping Combined with Metabolic and Anthropometric Phenotyping of Morbidly Obese Patients
Obesity is a major health problem worldwide. Associations of obesity with common variants of the fat mass- and obesity-associated gene <i>(FTO) </i>and insulin-induced gene 2 <i>(INSIG2)</i> have been reported in various studies. We aimed to further investigate the association of 2 single nucleotide polymorphisms (SNPs), rs9939609 in <i>FTO</i> and rs7566605 in <i>INSIG2</i>, with body mass index (BMI) and other anthropometric and metabolic parameters in subjects with morbid obesity (BMI ≥40). SNPs rs9939609 and rs7566605 were genotyped in 124 unrelated morbidly obese patients (mean BMI = 50, range 40.1-77.1) from Mainz, Germany, and in 253 no…
Rektummelanome – Stellenwert der modernen Therapie
Rectal melanoma is a rare disease. There is much controversy concerning cause, incidence and treatment of the disease and the spreading of recurrence. In this article, we discuss actual aspects of diagnostic, therapy and prognosis on the basis of our series of seven patients as well as a literature review. The surgical therapy in the form of local tumour excision with a disease-free margin of up to 1-2 cm is the initial therapeutic modality of choice. Large tumours that obviously could not be removed in sano should be treated with a multimodal concept. Such tumours should be treated by a combination of neoadjuvant radiation and chemotherapy for down-staging with subsequent local excision (L…
Individualisierte Chirurgie bei Rektumkarzinomen
Die anteriore oder tiefe anteriore Rektumresektion in Kombination mit einer partiellen (PME) oder totalen mesorektalen Exzision (TME) sind die derzeitigen Standardverfahren in der Chirurgie der Rektumkarzinome. Diese Operationen werden laparoskopisch oder in konventioneller Technik durchgefuhrt. Die wesentlichen Phasen der Operation sind: 1. Mobilisierung von Sigma und Colon descendens; 2. Durchtrennung der A. und V. mesenterica inferior; 3. Durchtrennung des Colon descendens; 4. Mobilisierung des Rektums in PME- oder TME-Technik; 5. Absetzen des Rektums; 6. Anastomosierung; 7. Anlage eines protektiven Stomas (optional). Technische Probleme und schwierige Entscheidungssituationen entstehen …
Rektumprolaps bei Erwachsenen - Ursache, Diagnostik, Therapie
Despite progress in modern surgery, the choice of the surgical procedure of rectal prolapse is regarded with controversy. Selection criteria between the abdominal or perineal approach or between rectopexy and resection rectopexy are not yet proven. This article gives a review of the literature about rectal prolapse and an analysis of the outcome of posterior rectopexy and resection rectopexy--partly conventionally and partly laparoscopically--in 25 patients with rectal prolapse III degrees and IV degrees. All except for one patient were examined during a mean follow-up of 5.5 (3.1) years for the rectopexy group and 2.1 (0.7) years for the resection rectopexy group. Recurrence occurred in on…
Individualisierte Chirurgie der benignen Gallenblasen- und Gallenwegserkrankungen
Die Indikation zur operativen Behandlung eines Gallensteinleidens besteht bei folgenden Patientengruppen: 1. Patienten mit symptomatischer Cholezystolithiasis; 2. Patienten mit akuter Cholezystitis; 3. Patienten mit chronischer Cholezystitis, Schrumpf- und Porzellangallenblase; 4. Patienten mit endoskopisch nicht sanierbarer Choledocholithiasis (schwierige Papillenanatomie, Z.n. Billroth-II-Resektion, „fixierte“ Choledochussteine usw.); 5. Patienten mit biliodigestiven oder cholezystohepatischen Fisteln (Mirizzi II). Zum chirurgisch ungunstigen Hintergrund gehoren Leberzirrhose, starkes Ubergewicht, ausgedehnte abdominale Voroperationen, erworbene oder angeborene Korperdeformationen und ein…
Clinical update: bariatric surgery.
Total RNA-isolation of abdominal hernia of rats for quantitative real-time reverse transcription (RT) PCR assays.
Abstract Increasing complications in incisional hernia surgery call for novel treatments. A gene expression analysis of injured tissues displays important parameters for tissue regeneration. Until today, no reliable method has been described for a quantitative gene expression analysis of hernia tissues. In this work, a protocol is described for the isolation of DNA‐free total RNA of incisional hernias for the first time. Moreover, real‐time RT PCR assays for collagen type I and III and TGF‐β1 are demonstrated for relative gene expression analyses. Both methods enable relative gene expression analyses of hernia tissues for the first time.
Malignant and Unclear Histological Findings in Incidentalomas
<i>Background:</i> The management of incidentalomas with tumor size 3 cm and larger is still under controversial discussion. <i>Study Design:</i> Clinical charts of 65 patients who underwent adrenalectomy for an incidentaloma were reviewed. <i>Results:</i> Sixty-five patients were operated. There were 28 men and 37 women with a median age of 56.9 years. Median size of all resected lesions was 4.1 cm. Indications for surgery were tumor size equal and larger than 3 cm, recurrent pain, hormone status and patients’ fear of malignancy. In 45 patients, the adenomas did not meet the defined criteria of malignancy. There were 9 cases of adrenal hyperplasia, and t…
Technical Alternatives in Laparoscopic Placement of an Adjustable Gastric Band: Experience of Two German University Hospitals
Background: The technique of laparoscopic adjustable gastric banding (LAGB), although relatively well standardized, has some "weak points". Methods: We analysed the experience of 2 German university clinics in order to suggest technical alternatives that can be helpful in difficult situations. Results: Between April 1997 and May 2002 115 patients in Cologne (87 females, 28 males) with median BMI 49.5 kg/m2 and mean age 39 years (19-54), and 112 patients in Mainz (91 females, 21 males) with median BMI 48 kg/m2 and mean age 35 years (18-57) underwent LAGB, using the Lap-Band®. LAGB was performed through 5 ports (3 10-mm, 1 18-mm, and 1 5-mm in Cologne and 4 10-mm and 1 18-mm port in Mainz). T…
Individualisierte Chirurgie der Sigmadivertikulitis
Patienten mit chirurgisch relevanter Sigmadivertikulitis konnen in drei Gruppen eingeteilt werden: 1. Patienten mit rezidivierender Sigmadivertikulitis und geplanter fruhelektiver oder Intervalloperation; 2. Patienten mit Komplikationen einer Sigmadivertikulitis zur Notfalloperation (Sigmaperforation in die freie Bauchhohle, Dickdarmileus, intraabdominaler Abszess mit septischem Verlauf usw.); 3. Patienten mit sigmovesikalen oder sigmovaginalen Fisteln oder Patienten mit therapieresistentem entzundlichem Konglomerattumor. Fur die Patienten der ersten Gruppe ist eine laparoskopisch assistierte Sigmaresektion als Goldstandard-Operation vorgesehen.
Individualisierte Chirurgie des Rektumprolapses
Patienten zur operativen Behandlung des Rektumprolapses konnen in folgende Gruppen eingeteilt werden: Patienten mit Operation uber den perinealen Zugang; Patienten mit Operation uber den abdominalen Zugang. Wegen der Vielzahl der operativen Varianten und technischen Modifikationen konnen die schwierigen Entscheidungssituationen bereits bei der Wahl des operativen Verfahrens anstehen und sind mit allgemeinen und lokalen Patientenfaktoren verbunden. Zu den lokalen Patientenfaktoren zahlen Prolapslange, Kombination des Rektumprolapses mit anderen Beckenbodensenkungserkrankungen (Genitalprolaps, Rektozele, Zystozele, Deszendens-perinei-Syndrom usw.), spezifische anatomische Rektumkonstellatione…
Individualisierte Chirurgie des Thoraxmagens und Antirefluxchirurgie
Die chirurgische Behandlung der gastroosophagealen Refluxkrankheit (GERD) kennt zahlreiche technische Varianten und Modifikationen. Die wesentlichen Phasen der Operation sind: Dissektion des Lig. phrenicooesophageale und des His-Winkels; Eroffnung der Pars flaccida und retrokardiale Mobilisierung mit anschliesendem Anschlingen des Osophagus; Mobilisierung des Fundus mit Durchtrennung der kurzen Magenarterien (nicht obligat); Hiatoplastik; Fundoplikation. Die ersten vier Schritte bieten nicht so viele technische Variationsmoglichkeiten wie die Rekonstruktion des kardioosophagealen Uberganges durch eine Fundoplikation. Die Etablierung der laparoskopischen Techniken fuhrte zu einer Zunahme der…
Surgery for obesity.
PURPOSE OF REVIEW Bariatric surgery today is the only effective therapy for morbid obesity. Commonly performed procedures include adjustable gastric banding and vertical banded gastroplasty, variations of the Roux-en-Y gastric bypass, biliopancreatic diversion or duodenal switch, and mixed procedures. This review discusses key issues in the surgical management of morbid obesity. RECENT FINDINGS The two most common bariatric procedures performed worldwide are laparoscopic adjustable gastric banding and laparoscopic Roux-en-Y gastric bypass. Controversy exists regarding the best surgical procedure. Weight loss decreases according to the procedures performed in following decreasing order: bili…
Is Routine Preoperative Upper Endoscopy in Gastric Banding Patients Really Necessary?
Background: Preoperative evaluation for bariatric surgery is complex. Our investigation focused on the necessity for upper gastrointestinal (GI) endoscopy as a routine procedure before performing gastric banding. Methods: A consecutive series of 145 patients underwent laparoscopic adjustable gastric banding (LAGB). Gastroscopy was performed routinely before LAGB. All patients were interviewed before gastroscopy regarding gastroesophageal symptoms. Gastroscopic findings and the results of the interview were blinded and set in comparison. Furthermore, we analyzed whether upper GI symptoms, BMI, age or gender were predictive parameters for pathological findings on gastroscopy. Small hiatal her…
Laparoscopic sentinel lymph node mapping and excision of the rectum using a radioactive tracer — a prospective experimental study
Introduction: Patients with a low risk T1 rectal carcinoma can undergo the therapy of a local excision. In these patients the lymph node status remains unknown. There is a potential risk of up to 7% for nodal metastasis, in high risk cases it can rise up to 35%. To investigate the possibility of using the Sentinel lymph node (SLN) concept, which is anchored in the therapy of malignant melanoma and breast cancer, an experimental study on pigs was undertaken. The objective of the study was to laparoscopically identify and extract SLN’s from the rectum using a radioactive tracer (RT). Material und Methods: The experiment was conducted upon 30 pigs, because sample size calculation indicated tha…
Individualisierte Hemikolektomie rechts bei Kolonkarzinomen
Die chirurgische Behandlung von Karzinomen des rechten Kolons besteht unabhangig vom Zugang aus einer ablativen und einer rekonstruktiven Phase. Die ablative Phase gliedert sich in folgende Unterabschnitte: 1. Zugang; 2. Exploration; 3. Mobilisierung des rechten Kolon in CME-Technik (Complete Mesocolic Excision); 4. Durchtrennung der Gefase; 5. Durchtrennung von terminalem Ileum und Colon transversum. In der rekonstruktiven Phase wird eine Ileotransversoanastomose angelegt.