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U. Strecker
Ergebnisse der endoskopischen, retroperitonealen Adrenalektomie unter besonderer Berücksichtigung des intraoperativen Verlaufs
Bei 20 Patienten wurden retrospektiv die Auswirkungen eines Pneumoretroperitoneums auf die intraoperative Ventilation und Hamodynamik wahrend endoskopischer, retroperitonealer Adrenalektomie uberpruft. Intraoperativ war ein Anstieg des systolischen Blutdrucks feststellbar [Median 180 mmHg (130–200)]. Hinsichtlich der Ventilation muste das Atemminutenvolumen (AMV) intraoperativ im Median um 4,25 l (0,4–13) erhoht werden, um den als Folge der Anlage des Pneumoretroperitoneums ansteigenden arteriellen Kohlendioxid-Partialdruck zu senken. Die Anlage des Pneumoretroperitoneums fuhrte zu keiner wesentlichen Komplikation, so das uns die endoskopische, retroperitoneale Adrenalektomie auch bei Risik…
“Small Volume Resuscitation” as Treatment of Cerebral Blood Flow Disturbances and Increased ICP in Trauma and Ischemia
“Small volume resuscitation” (SVR) is a promising concept for the treatment of shock and trauma patients. SVR utilizes the fast infusion of a small volume of hypertonic saline to mobilize intraendothelial and parenchymal water to expand and restitute intravascular volume. Therefore it seems warranted to also consider SVR for the treatment of disturbances of the cerebral circulation and of increased intracranial pressure (ICP). The current study uses a rabbit model of global cerebral ischemia combined with mild hemorrhage to test SVR. Somatosensory evoked potentials (SEPs) serve as a short-term outcome parameter. The data demonstrate a beneficial effect on ICP, a better reperfusion, and an i…