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Antonio Bevilacqua

UNA PROCEDURA AUTOMATIZZATA PER LA DETERMINAZIONE DELLE CURVE MAESTRE DI BITUMI PER USO STRADALE

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Definition of a laboratory optimization protocol for road bitumen improved with recycled tire rubber

Abstract Bearing in mind the need to answer one of the most frequent needs for civil construction, in general, and major project such as road infrastructures in particular, this paper presents the results of a laboratory experimental study in order to evaluate the performance improvement that is possible to achieve when modifying road bitumen with CRM (Crumb Rubber Modifier) from discarded tire rubber (TR), using a Wet Process. The environmental advantage is double, since the aim of the research is to obtain high performance road bitumen thanks to the re-use of a discarded material, such as the rubber tires, which otherwise would be dumped in scrap-yard. In particular, this experimental stu…

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An experimental investigation on the relationship between speed and road geometry

In this work we had to face the topic of intrinsic road safety experimentally by investigating two interurban roads. These roads are characterised by different types of traffic. The results of the investigation are given in the form of prediction relations with their relevant speed diagrams. The present investigation, to be carried out in the field, intends to verify, on some sections considered as significant, the relationship and mutual incidence between the variables flow, road geometry and speed. In the processing of the results, use will also be made of specific instruments for evaluating the geometrical consistency of the road alignment in accordance with operating speed. Our experime…

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Ottimizzazione degli aspetti tecnici ed economici nella gestione della sicurezza in galleria

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Lo studio delle criticità d'esercizio nella rete ferroviaria, a causa di ostacoli di forme diverse, attraverso problemi geometrici di tipo Laplace

Le normali condizioni di funzionamento della rete ferroviaria possono essere talvolta compromesse in esercizio da situazioni particolari che non consentono, a causa di ostacoli lungo la linea, l’ordinaria circolazione dei mezzi. In tali condizioni di criticità, occorre allora opportunamente individuare appositi itinerari alternativi per assicurare con efficacia l’effettuazione del servizio del trasporto al previsto recapito finale, per ciascuna delle relazioni Origine-Destinazione O-D interessate dall’evento esaminato. Dal punto di vista metodologico il problema è stato affrontato facendo ricorso alla teoria delle probabilità geometriche. Si è considerato il grafo rappresentativo della rete…

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Combining Real-Time Segmentation and Classification of Rehabilitation Exercises with LSTM Networks and Pointwise Boosting

Autonomous biofeedback tools in support of rehabilitation patients are commonly built as multi-tier pipelines, where a segmentation algorithm is first responsible for isolating motion primitives, and then classification can be performed on each primitive. In this paper, we present a novel segmentation technique that integrates on-the-fly qualitative classification of physical movements in the process. We adopt Long Short-Term Memory (LSTM) networks to model the temporal patterns of a streaming multivariate time series, obtained by sampling acceleration and angular velocity of the limb in motion, and then we aggregate the pointwise predictions of each isolated movement using different boosti…

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Cantieri temporanei o mobili: metodologia di redazione del PSC ex Titolo IV del TU

L’evoluzione della legislazione in materia di tutela della salute e di salvaguardia dell’integrità fisica del lavoratore nei cantieri temporanei o mobili ha portato all’affermazione del principio della progettazione della sicurezza come prevalente strategia di prevenzione dei rischi e quindi di riduzione degli infortuni. Il Piano di sicurezza e coordinamento (PSC), principale strumento di attuazione di tale indirizzo, ormai accompagna l’attività di cantiere nella maggior parte dei casi; infatti, sono ormai molto limitate le circostanze che esonerano il Committente dalla nomina del Coordinatore della sicurezza in fase di progettazione (CSP), il cui compito fondamentale è proprio la redazione…

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Una strategia operativa per la gestione della sicurezza autostradale

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Modellazione FEM del comportamento visco-elastoplastico di conglomerati bituminosi per uso stradale

In questo lavoro si è voluto formulare un modello per descrivere il comportamento meccanico del conglomerato bituminoso di uso stradale che può essere facilmente implementato in programmi software FEM di uso comune, al fine di effettuare una rigorosa analisi strutturale delle pavimentazioni flessibili. Dopo una breve rassegna dei modelli costitutivi esistenti, a partire dai più semplici fino ai più complessi, è possibile concludere che un corretto metodo di modellazione consiste nel dividere la risposta del materiale, in termini di deformazione totale, nelle diverse componenti e di descriverle tutte separatamente. Nel confronto con i risultati sperimentali, il modello proposto è in grado di…

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Costruzione dei rilevati stradali e ferroviari: valutazione delle metodologie di progetto delle terre trattate con calce

Nella costruzione delle opere civili e, soprattutto, delle infrastrutture di trasporto, elemento qualificante per la minimizzazione degli impatti economici ed ambientali è l’adozione del trattamento con calce dei terreni argillosi di scavo, di per sé non idonei ad essere impiegati nei manufatti in terra, e la loro utilizzazione - previo trattamento con calce, appunto - per la costruzione di rilevati ed altre opere in terra. La tecnica del trattamento con calce delle terre argillose permette di ottenere diversi vantaggi di ordine tecnico, economico ed ambientale. I progressi tecnologici conseguiti negli ultimi decenni, particolarmente per quanto riguarda gli studi di progetto, i mezzi di can…

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Design Procedures for Soil-Lime Stabilization for Road and Railway Embankments. Part 2-Experimental Validation

AbstractAs detailed in Part 1, the most common Italian Technical Specifications refer to different design methodologies for design of lime-soil mixtures, some being quite different from those internationally adopted. Therefore, it seemed appropriate to the Authors to compare these methodologies, via a wide experimental program.It is shown that the Italian methodology of the National Road Agency is different not only from those used in Italy, but also from the main international standards. The experimental results highlight that a revision of that methodology is needed in order to bring it into line with what is prescribed by the European standard.

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Indagine sperimentale sul binomio velocità geometria stradale

La convinta assunzione in campo progettuale di modelli comportamentali, atti ad interpretare i processi di guida su strada attesta la rilevanza riconosciuta al ruolo dell'utente nel determinare le condizioni di sicurezza di una infrastruttura. Particolarmente complesso è il legame tra l'utente e l'ambiante stradale, nella sua accezione di contesto composto dalla strada e dalle sue aree limitrofe, dal traffico veicolare, dalle circostanze metereologiche e climatiche.

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Design Procedures for Soil-Lime Stabilization for Road and Railway Embankments. Part 1-Review of Design Methods

AbstractWhen selecting the appropriate materials for constructing road infrastructures, an important way for minimizing both the economical and environmental impact is to make use of lime for treating soils that are not suitable for road or railways construction.Advances in lime stabilization technique allowed the successful use of this technique also for improving the bearing capacity of the subgrade, with noticeable savings on both aggregate and disposal charges.In this paper a review of internationally adopted design methods for soil-lime mixture is presented, in order to compare testing methods and requirements of the adopted criteria, as discussed in Part 2.

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Impact of Gluten-Friendly Bread on the Metabolism and Function of In Vitro Gut Microbiota in Healthy Human and Coeliac Subjects

The main aim of this paper was to assess the in vitro response of healthy and coeliac human faecal microbiota to gluten-friendly bread (GFB). Thus, GFB and control bread (CB) were fermented with faecal microbiota in pH-controlled batch cultures. The effects on the major groups of microbiota were monitored over 48 h incubations by fluorescence in situ hybridisation. Short-chain fatty acids (SCFAs) were measured by high-performance liquid chromatography (HPLC). Furthermore, the death kinetics of Lactobacillus acidophilus, Bifidobacterium animalis subsp. lactis, Staphylococcus aureus, and Salmonella Typhimurium in a saline solution supplemented with GFB or CB were also assessed. The experiment…

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CRITICAL ANALYSIS OF SHORELINE LOCALIZATION METHODS BY MEANS OF AERIAL OR SATELLITE IMAGERY ON MEDITERRANEAN SANDY BEACHES

Shoreline localization is fundamental for designing and planning shore protection works as well as for managing and monitoring various anthropic activities along the coast. The sea-land boundary, however, changes continually with time because of waves and tides, which makes the shoreline detection complex and dubious and the boundary line finally assumed can only be conventional. In the last few decades the use of several geomorphologic indicators has been proposed, such as the berm above sea level, the groundwater exit point, historic high tide levels, etc., but the aim has not been achieved yet. Among the methods used, analysis of aerial and satellite imagery is common, in particular when…

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Tecniche di Rilievo ad Alto rendimento nel Pavement Management System: verifica sperimentale nel Campus Universitario di Parma

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