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RESEARCH PRODUCT

[Early duodenal adenocarcinoma arising in gastric metaplasia treated by endoscopic resection].

Manfred StolteChristian EllE. GünterC. JaegerLiebwin GossnerAndrea MayM Friedrich-rust

subject

medicine.medical_specialtyStomach DiseasesAdenocarcinomaGastroenterologyEndoscopy GastrointestinalChromoendoscopyLesionDuodenal NeoplasmsInternal medicinemedicineOutpatient clinicHumansDuodenal NeoplasmMetaplasiabusiness.industryStomachGastroenterologyMiddle Agedmedicine.diseasemedicine.anatomical_structureTreatment OutcomeDuodenumAdenocarcinomaDuodenal CarcinomaDuodenal adenocarcinomaFemalemedicine.symptombusiness

description

Duodenale Fruhkarzinome sind eine Seltenheit. Die meisten duodenalen Karzinome werden in einem fortgeschrittenen Stadium diagnostiziert. Wir berichten den Fall einer 59-jahrigen Patientin, welche zur weiteren Diagnostik und Therapie eines auswarts diagnostizierten duodenalen Fruhkarzinoms zu uns uberwiesen wurde. Die Osophagogastroduodenoskopie bei Aufnahme ergab eine Typ IIa+c-Lasion im proximalen Duodenum (10 - 12 mm grose zentral diskret eingesenkte Lasion). Mittels Chromo- und Magnifikationsendoskopie konnte die Lasion gut demarkiert und Veranderungen der Zottenarchitektur im Sinne einer Neoplasie gesehen werden. Nach Unterspritzung mit einer verdunnten Adrenalin-Losung konnte die Lasion komplikationslos endoskopisch reseziert werden. Die Histologie ergab ein Adeno-Fruhkarzinom vom gastralen Typ, entstanden in einer inkompletten gastralen Metaplasie. Zusammenfassend handelt es sich um die Fallvorstellung eines duodenalen Frukarzinoms, welches in einer inkompletten gastralen Metaplasie entstanden ist und erfolgreich endoskopisch reseziert wurde. Early duodenal carcinoma is a rare entity. Most duodenal carcinomas are diagnosed at a more advanced stage. This report describes the case of a 59-year-old lady with an early duodenal adenocarcinoma diagnosed at check-up gastroduodenoscopy in an outpatient clinic who was referred to us for further investigation and management. The initial upper endoscopy at our department revealed a type IIa+c lesion in the proximal duodenum (10 - 12 mm diameter, flat elevated lesion with central depression). Using chromoendoscopy and magnification endoscopy the lesion could be well demarcated and neoplastic changes in the architecture of the intestinal villi could be detected. After submucosal epinephrine-saline injection, the lesion was removed by endoscopic resection without complications. Histopathological examination revealed the rare entity of an early duodenal carcinoma arising from incomplete-type gastric metaplasia in the duodenum. In summary, the presented paper describes a case of successful endoscopic treatment of an early duodenal carcinoma arising from incomplete gastric metaplasia.

10.1055/s-2006-926492https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/16625461