0000000000607553

AUTHOR

Antonella Montone

PICTURES, GESTURES AND DISCOURSES: A CASE STUDY WITH KINDERGARTEN STUDENTS DISCOVERING LEGO BRICKS

The awareness of the importance to look, through a mathematical lens, to the children drawings, gestures and discourses, considering them as diagnostic tools for the mathematics competences, stays at the base of this contribution. It discusses a didactic experience conducted in a Kindergarten (students 5 or 6 years old) in which we asked children to represent and discus a Lego block with a drawing and speech, observed from different prospective. The discussed results seem to us interesting both for researchers in Mathematics Education and for Kindergarten teachers who want to deepen the role of drawing and gestures as an expressive and diagnostic forms to analyze students’ knowledge, abilit…

research product

Mi descrivi il tuo disegno del Mattoncino Lego? Un’esperienza didattica di matematica nella scuola dell’infanzia

La consapevolezza dell’importanza di guardare, attraverso una lente di tipo matematico, i disegni prodotti dai bambini, considerandoli come strumento diagnostico per quello che D’Amore et al. (2004) chiamano come il “Campo di Esperienza” Spazio, Ordine e Misura, ha dato spunto a questo contributo che discute una sperimentazione didattica condotta in una sezione di scuola dell’infanzia (5 anni). All’interno della stessa è stato chiesto ai bambini di rappresentare dei mattoncini Lego con un disegno, e di descrivere successivamente i propri elaborati rintracciando e argomentando in essi eventuali segni di scarto numerico-spaziali rispetto al mattoncino osservato/manipolato, attraverso visioni …

research product

Drawings, Gestures and Discourses: A Case Study with Kindergarten Students Discovering Lego Bricks

This paper presents a study aimed at investigating the didactic potentiality of the use of an artefact, useful to construct mathematical meanings concerning the coordination of different points of view, in the observation of a real object/toy. In our view, the process of meaning construction can be fostered by the use of adequate artefacts, but it requires a teaching/learning model, which explicitly takes care of the evolution of meanings, from those personal, emerging through the activities, to the mathematical ones, aims of the teaching intervention. The main hypothesis of this study is that the alternation between different semiotic systems, graphical system, verbal system and system of …

research product

Il numero naturale nei suoi aspetti cardinale, ordinale e ricorsivo: giochi e artefatti in sinergia per la scuola primaria

Il presente lavoro di ricerca e sperimentazione riguarda l’introduzione del concetto di numero naturale e punta alla costruzione di una prima idea dei suoi diversi aspetti, in una prospettiva di curricolo verticale. Attraverso la sinergia di tre artefatti e con il gioco si è favorita la costruzione del ‘senso’ di numero naturale, nei suoi tre aspetti cardinale, ordinale e ricorsivo. Il presente percorso, progettato sulla base della teoria della Mediazione Semiotica e della sinergia tra artefatti, ha avuto come obiettivo principale quello di costruire il concetto in senso globale di numero naturale attraverso la realizzazione della linea dei numeri naturali passando da un’idea intuitiva leg…

research product

Playing in Preschool Mathematics Education during SARS-CoV-2 pandemic: a phenomenological study with Italian teachers

This paper discusses the results coming from a phenomenological study implemented with a sample of 110 Italian preschool teachers about the impact of the Covid-19 on preschool education. We investigate in which way the related pandemic phenomenon changed and is still changing the preschool pedagogical/didactic scenario about Mathematics playing. Through a questionnaire we qualitatively analyze and classify teachers’ argumentations highlighting their teaching approaches, their attitudes, their expectations in playing Mathematics in Preschool Education.

research product